Time on Frog Island är ett kommande spel av Half Past Yellow, en dansk studio på bara fyra personer. Det är ett väldigt mysigt och lugnt spel med stort fokus på utforskning av fina miljöer. Det är ett sånt spel som man sätter sig med efter en lång och stressig dag för att bara sjunka ner i sin soffa och skölja bort alla världens bekymmer från ens hjärna. Strandsatt på den titulära Frog Island måste den onämnda huvudkaraktären hitta de borttappade delarna av sin båt genom att hjälpa de grodor som bor på ön.
I grund och botten är det väldigt simpelt, det enda man kan göra är att gå omkring och bära på saker. Lätt att lära sig, lätt att bemästra. Mer än det behöver man inte kunna göra för att utforska Frog Island från kust till kust och prata med alla möjliga sorters grodor och hjälpa dem med helt vardagliga saker. Målet är att till slut hitta alla delarna som fallit av din båt, men i det här fallet är det verkligen vägen till målet som är det roliga. I stort sätt är Time on Frog Island egentligen bara en lång serie av fetch quests, men det är gjort på ett sätt som ändå gör hela upplevelsen rolig och mysig. Varje objekt du måste hitta kräver något annat för att komma åt, så du måste gå och leta upp det först. Men det kräver också något, så nu får du gå och hitta det istället. Att till slut hitta det sista objektet och uppleva kedjereaktionen som äntligen låter dig komma åt det du egentligen ville ha är väldigt rolig och belönande.
Till exempel behöver du hitta båtens segel. En konstnärsgroda har hittat seglet och använder det som en tavelduk, men han vill inte ge tillbaka det innan han får en blå larv. För att få en blå larv måste du mata en vit larv med ett blåbär. Så du går till stället där du såg blåbär innan, men någon har stulit fågelskrämman, så fåglar har kommit och ätit upp alla blåbär. Du hittar tjuven, men hon vill inte ge dig fågelskrämman utan att du ger henne ett ägg. Men ägget finns bara på en annan ö och det finns ingen bro dit ännu. Grodan som kan bygga en bro har tappat bort sin såg. Till sist hittar du sågen, och äntligen har du något du kan plocka upp. Du ger sågen till byggaren, byggaren bygger en bro, du hämtar ägget från ön, du ger ägget till tjuven och får fågelskrämman, du sätter tillbaka fågelskrämman i bärodlingen, du plockar ett blåbär, du matar en larv med blåbäret, du ger larven till konstnären och äntligen har du ditt segel.
Detta verkar säkert som en sjukt jobbig och tråkig process, men Frog Island är så fin och rolig att utforska att det bara är roligt att springa mellan alla olika ställen. Det är ofta man helt enkelt struntar i det man ska göra och bara går omkring för sakens skull. Vägen till målet är sitt eget mål. Ön är inte heller så stor att det tar för lång tid att gå från ena sidan till den andra, särskilt om du använder dig av öns olika objekt på rätt sätt.
Och många objekt är det. Vissa saker, som trädgrenar, är väldigt vanliga och ligger nästan överallt, men många saker är gömda bakom små utmaningar eller är beroende av en viss typ av väder. Många av objekten har en sekundär funktion, till exempel bikupan, som får dig att springa snabbare så att du inte blir stucken, eller den mystiska warp driven, som teleporterar dig till olika ställen på ön. Ingenting av detta förklaras i spelet, vilket jag verkligen älskar. Allting lär man sig genom att bara plocka upp saker och se vad som händer, och det är något jag föredrar i den här typen av spel.
Time on Frog Island är ett väldigt fint spel. Det har en väldigt cartoony artstyle som påminner en del om Animal Crossing, men främst av allt är den bara mysig, precis som resten av spelet. Allting är väldigt färgglatt, och alla olika områden på ön är väldigt olika, vilket hjälper spelaren att hitta runt, något som är väldigt viktigt då det här spelet helt och hållet saknar en karta. Trots att spelet är så långt ifrån sin release att det ännu inte fått ett datum ser det väldigt bra ut, allting är sjukt krispigt och jag upplevde aldrig att det gick trögt. Det är ju självklart något som kan ändras innan spelet släpps, men oftast är de ändringarna åt det bra hållet, vilket bådar gott för spelet. För att vara så ofärdigt ser det väldigt färdigt ut. Jag har spelat många fullt släppta spel som har varit mindre polerade än vad Time on Frog Island är i nuläget.
Denna recension baseras på PC versionen.
Time on Frog Island. Pris har ännu inte delgivits i skrivande stund.
Recensionsex tillhandahållet av Merge Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
2 kommentarer
Fräsigt fräsigt
Ja, eller hur