Innehållsförteckning
Det här med racingsimulering är lite av en djungel. Dels när det gäller vilket av alla spel som är värt att lägga pengar på. Är du dock villig att gå ännu djupare och engagera dig i vilka tillbehör som ska köpas, blir djungeln dels tätare och väldigt mycket av en materialsport. Priset på rattar av olika slag har en tendens till att skjuta iväg i höjden. Thrustmaster släpper nu en ratt som är snällare mot plånboken, för er som vill testa om detta verkligen är din grej, men samtidigt inte behöver tömma hela din budget på det. Frågan är dock om den håller i längden?
Första intryck
När jag plockat upp ratten och dess tillhörande pedaler slås jag av att kitet är byggt av plast. Detta är inte någon överraskning direkt, då ratten ska höra till den billigare kategorin. Jag måste dock säga att den inte känns plastig. Den må vara byggd av just plast, men själva ratten känns ganska robust ändå och har faktiskt lite vikt i sig. Det känns som att den faktiskt kommer hålla ett bra tag, vilket är skönt då det inte ger intrycket av att bara vara hopslängt, utan att tanken är att du ska kunna använda den länge.
Installation och kalibrering
Att detta är en ratt framtagen för att passa nybörjare märks när det är dags att koppla in den i din Playstation 5, Playstation 4 eller PC. Du sätter i en kabel från pedalerna till själva ratten och sedan sätter du rattens USB-kabel in i din spelmaskin och största delen av jobbet är mer eller mindre färdigt. För att spela ordentligt måste vi välja rätt inställning eller läge. Detta gör vi genom att hålla in en knapp som heter Mode tills lampan ovanför Playstation-loggan börjar blinka. Med knappen fortfarande intryckt använder vi styrkorset på ratten för att bläddra mellan tre olika färger. Om du spelar på Playstation kommer då mest troligt behöva välja blå som är standard-inställningen. Grön är den som ska användas för PC. Det finns även en röd färg, men enligt den medföljande informationen rekommenderas denna färg eller inställning endast för Forza Horizon 5 i nuläget. Sedan är det bara att köra för glatta livet. Att det är så lätt att komma igång är givetvis jättetrevligt och jag tror att det inte kommer skrämma bort potentiella köpare. Övriga knappar på ratten är samma knappar som du har på en vanlig handkontroll till din Playstation och har exakt samma funktion som dessa. De används för att exempelvis navigera i menyer, eller byta kameravinklar.
Vi får även med en klamp med ett skruvfäste för att fästa ratten i bordsskiva som vi sitter vid. Ratten kan fästas i bordsskivor upp till 4,5 centimeters tjocklek. När den väl är fäst sitter den ordentligt och kommer inte fara omkring på bordet. Ett litet klagomål här, är att den platta som fästs på bordskivans undersida har en tendens att ramla av när jag ska skruva fast den. Nu är den väldigt lätt att sätta dit igen, men kan väcka lite frustration i onödan.
Både ratt och pedaler är av bra storlekar. Mina händer och fötter får plats utan några problem alls.
Användande
Ratten är väldigt bekväm att hålla i händerna. Till en början tyckte jag att den var lite trög att vrida på. Som tur var upplevde jag detta bara i början. Jag gissar att jag bara behövde vänja mig vid detta för efter ett tag reflekterade jag inte över det ett dugg. Den är också tyst när du vrider på den, du behöver därför inte stå ut med ett gnisslande ljud eller dylikt. Jag kan passa på att säga nu att den här ratten varken vibrerar, eller har så kallad Force feedback. Med detta menas att ratten inte rör sig för egen hand beroende på vilket underlag som du kör på. Jag vet att detta är avgörande för huruvida simulator-entusiaster ens överväger ett inköp. Nu är som sagt den här framtagen mer för nybörjare, men jag känner faktiskt att jag saknar det. Det känns lite som att halva grejen med att köra ett bilspel med ratt, är att du vill att det ska spegla verkligheten till viss del. Det är fortfarande kul att spela med den, men den inlevelsen blir lidande en aning.
Vi kan dock justera hur realistiskt ratten ska bete sig. Vi har en knapp som vi kan knäppa till tre olika lägen. Vi har ett standard-läge, realistiskt läge och ett kontrollerat läge. Vad dessa inställningar gör är i princip hur mycket ratten reagerar på dina rörelser. I det realistiska läget reagerar bilen på minsta lilla rattrörelse medan i det kontrollerande läget kan du göra lite större rörelser. Visst, du kommer faktiskt aldrig få någon Force feedback, men om du vill testa på att visa dig på styva linan en aning, finns den möjligheten. Rattens rotationsgrad är 240 grader, vilket tillverkaren menar på ska öka precisionen under körningen. Jag har själv inte upplevt ratten som oprecis under tiden jag testat den och känner mig därför villig att påstå att det stämmer.
När det kommer till pedalerna är det de som känns mest plastiga. De är tillräckligt bekväma när det kommer till att ha fötterna på dem och känns inte för hårda att trycka ner heller. Tyvärr har de en förmåga att glida på golvet under körandet. Jag försökte motverka detta med att placera en matta under dem, men det hjälpte bara marginellt. Nu är det inte så att de aldrig är stilla. För det mesta håller de sig faktiskt på plats, men det förekommer ändå tillräckligt ofta för att jag ska irritera mig på det. Hade det funnits någon form av sugkopp på undersidan hade detta kunnat undvikas, nu finns tyvärr inte någon sådan och således får vi försöka handskas med det. I övrigt är pedalerna tysta när du trycker ner dem. Visst, de dunkar lite svagt när du trycker dem i botten, men det är å andra sidan inte konstigt eftersom att det är en plastbit som stöter emot en annan plastbit. Jag upplever även att det finns en analog precision i pedalerna. Spelen känner med andra ord av om jag trycker på gasen/bromsen lite grann, eller om jag trycker ner dem fullt. Detta ökar precision och inlevelsen under spelsessionerna och är såklart trevligt.
På Thrustmasters hemsida finns en lista med spel som är kompatibla med ratten. I nuläget är det sju spel på listan med bland andra Forza Horizon 5, Gran Turismo 7, EA Sports WRC och EA Sports F1 25. Det är såklart inte en särskilt diger lista, även om den bjuder på variation. Även om det är en ratt till ett lägre pris, skulle det helt klart vara trevligt med fler spel som den är kompatibel med. Jag har dock använt ratten till spel som inte är listade som exempelvis Wreckfest och Assetto Corsa Competizione utan några problem. Förmodligen är de sju listade spelen på hemsidan, de som är säkrats att använda ratten till, men det verkar som att den inte är begränsad till enbart de spelen.
När det kommer till själva upplevelsen när jag faktiskt spelar, tycker jag att det är riktigt kul. Det är väldigt mycket av en vanesak att lära sig köra med ratt och pedal istället för handkontroll. Det är lätt att vilja röra lite väl mycket på ratten till en början, vilket gör att bilarna får sladd lätt. Efter att jag vant mig märker jag att i alla fall jag själv blir mer fokuserad under körningen. Att spelet känner av hur mycket eller lite jag gasar eller bromsar gör att jag dessutom känner mig mer i kontroll.
Priset
THRUSTMASTER T98-P Ferrari 296 GTB kostar strax över tusen kronor, vilket är cirka tusen kronor mindre än de mer professionella rattarna på marknaden. Det är såklart positivt för den som är nyfiken på att fördjupa simulator-upplevelsen, men inte känner sig bekväm med priset på övriga rattar. Vad dock den här ratten saknar till följd av det lägre priset är funktioner som Force feedback som bara höjer upplevelsen och är lite av vad många räknar med ska finnas nuförtiden till den här typen av tillbehör.
Slutligen
För vad den är – det vill säga en billigare racingratt för dig som länge har sneglat mot simulatorracing, men inte vågat ta steget fullt ut, tycker jag ändå att ThrustmasterT98-P Ferrari 296 GTB är värd att överväga ett inköp av. Du får visserligen inte hela upplevelsen, då ingen Force feedback finns och pedalerna kan glida ibland. Men för att agera som inkörsport till simulatorupplevelsen, tycker jag definitivt att den tjänar sitt syfte.
Kategori | Specifikation |
---|---|
Enhetstyp | Ratt + Pedaler |
Spelplattformar | PC, PlayStation 4, PlayStation 5 |
Gaming Control-knappar | Alternativ-knapp |
Produktens färg | Svart |
Kompatibilitet | Forza Horizon 5, GRAN TURISMO™ 7, The Crew Motorfest, EA SPORTS™ F1® 25, EA SPORTS™ WRC, TEST DRIVE UNLIMITED – Solar Crown, FARMING SIMULATOR 25 |
Bredd | 255 mm |
Djup | 245 mm |
Höjd | 250 mm |
Vikt | 1,29 kg |
Bruksanvisning | Ja |
Trådlös teknologi | Nej |
Anslutningar | USB |
Recensionsex tillhandahållet av Thrustmaster.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Thrustmaster T98-P Ferrari 296 GTB. Lägsta pris 1 109 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-10-03.