Codemasters har under flera decennium styrt rallyspel in i mål på ett förstklassigt sätt. Klassiker som Colin McRae Rally 2.0, Dirt Rally och DiRT-serien har alla varit underhållande och känts som utmärkande spel i racinggenren. Var hör då deras nya WRC hemma? Från snötäckta svenska småvägar till soldränkta italienska bergslopp, detta kan vara den energiinjektion som utvecklarna behövt… åtminstone på pappret!
En sak är säker, bilkörandet i EA Sports WRC är solitt, och bjuder på samma gamla Codemasters-charm. Ett antal bilar inom olika typer av klasser finns att tillgå – alla med sin egen personlighet. Inte nog med att du som bilåkarfantast snabbt märker av att du kan anpassa ditt körande, är det även en mix av aspekter att ta in under körandet. Dels utifrån enkla sådana som var drivkraften kommer ifrån (FWD, RWD och fyrhjulsdrift), men även underlag, väderförhållanden, miljöer och hur ditt fordons skick är. Bara dessa aspekter i sig får bilåkandet att kännas dynamiskt, och blir något som du – som den glorifierade rallykungen du är – att hela tiden utvecklas i ditt körande. Lär dig det fordon du bisitter för stunden, och försöka segra med bästa tid, i härligt varierade landskap, ett koncept vi rallyälskare är fullt insatta i.
I mångt och mycket är det alltså körfysiken och hur dina bilar uppför sig som är ledorden i denna rallytitel. Detta innebär att du som racingkörande bilist behöver tänka på Var du åker och framförallt Hur du ska optimera varje kurva. När väl bilar och underlag tagits in till fullo av spelaren, är det upp till dig att slipa ner varje sekund, varje hundradel till din fördel. Detta parat med en tacksamt välbalanserad svårighetsgrad, gör att dessa aspekter kan vara mödosamma i sig själva – men så länge du inte ger upp, utan satsar på att komma helskinnad över mållinjen, ger du dig alla förutsättningar att inte bara lära dig banan, men även ditt fordon. På detta sätt är nästa race betydligt lättare – då din erfarenhet dikterar körandet. Bilfysik, tydliga kontroller och utmanande naturelement blir därför en skön utmaning, där det märks att Codemasters inte tappat ’know-how’ med åren. Åtminstone inte sett till körkänslan.
Värre är det dessvärre med optimeringen, som har fallit åt sidan en del. Saken är den att trots alla fina lovord har jag märkt av tydliga ’stutters’ (hackningar) ett gäng gånger – troligtvis på grund av det faktum att Codemasters till slut bytt spelmotor. Unreal Engine 4 är nämligen motorn som används, och med det har dess numera kända hackande medföljt. Vad detta innebär i praktiken är att spelet ibland upplevs som att det stannar upp i några mikrosekunder hit och dit (förmodligen på grund av att miljöer, texturer och shaders inte lästs in) – vilket är förödande för ett bilspel där en sekunds uppehåll kan vara skillnaden mellan bilvrak och korsandet över mållinjen! Med det sagt har jag klarat mig relativt väl och om du kör ’shakedowns’ innan ett race (så att du tillåter motorn att ladda ner shaders etc.) kan det vara relativt få ’stutters’. Men ändock gömmer de sig under banorna, och ju sämre dator – desto större sannolikhet för värre pauser i spelet. I ett spel där hastighet och varje sekund spelar roll, kan detta vara ett oerhört bakslag för vilken förare som helst, så håll det i åtanke extra noga om ni funderar på ett PC-köp. Är det som så att ni istället köper det för konsol (Xbox Series X|S och Playstation 5) kan dessa problem potentiellt ske färre gånger då de plattformarna brukar optimeras annorlunda. Du kan alltså ha tur där, men då jag enbart recenserat PC-versionen måste jag hålla det osagt huruvida det faktiskt åtgärdas eller inte.
Orealistisk motor som levererar vackra vyer…
När det kommer till bytet av spelmotor, är det främst på grund av banornas längd. Till skillnad från föregående motor (Ego), kan Codemasters nu se till att banlängden blir avsevärt större, och på det sättet fånga rallykänslan mer. Varje kurva och vägunderlag spelar därför större roll att ha koll på, och då dina misstag speglas i din bils körkunskap, gäller det att hålla tungan rätt i mun, samtidigt som du försöker pressa tiderna. Detta innebär att spelet levererar åtminstone sett till körkänsla – och framförallt rally-känsla. Lägg därtill att du har allt från karriärsläge (med hela säsonger), ’championship’ för längre åtaganden, ’moments’ för mer av scenarioliknande event, rally skola för sköna tips och tricks och ’builder’ där du skapar egna fordon, och du får ett riktigt fylligt spel. Menyer och gränssnitt har dessutom slimmats ner från andra Codemasters-spel, och upplevs mer rättframma vilket jag gillar.
Vad gäller utseendet av banorna däremot… tja de duger, men det är knappast en enorm ansiktslyftning mot föregående spel – trots motorbytet. Miljöerna – vilket det finns gott om variation i – är alla välgjorda och gör jobbet väl. Likaså är bilfysiken och skademodellen finemang; vilket är något du märker av extra väl skulle du mot förmodan studsa fram jäms med banorna. Allt känns välgjort, men inte extraordinärt kanske, främst på grund av den halvdana optimeringen.
Pallplats eller skamvrån?
Optimeringen drar ner helhetsbetyget – mer än vad det skulle gjort i andra spel, då det här blir skillnaden mellan en kvaddad bil och ett avslutat lopp. Visst, jag har inte haft allt för många av dessa ’stutters’, och därför sabbas inte slutomdömet till fullo. För i slutänden, är detta ett väldigt roligt rallyspel, vars fysik och rättframhet får det att stå ut. Lägg därtill ett gäng spellägen, och vips har du mängder av speltimmar framför dig. Skulle därför utvecklarna slipa bort dessa fadäser som finns, är det utan tvekan ett av de bättre rallyspelen under senare år. Inte illa pinkat alltså!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och Xbox Series S | X.
EA Sports WRC. Lägsta pris 473 kronor (PC digital) enligt Prisjakt.nu 2023-11-15.
Recensionsex tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.