Innehållsförteckning
När det kommer till grafikkort idag är det en vansklig historia. Priser fluktuerar från tid till tid, och äldre kort jämförs flitigt med nyare. Vad är liksom relevant och prisvärt när vi inte kan veta vad som håller i pris från dag till dag? Detta är några av de frågor som besvaras när vi djupdyker i MSi Geforce GTX 1660 Super Gaming X – ett grafikkort baserat på Turing-serien (16 serien till 20 serien).
Metodik och idé
Metodiken kommer vara följande; först rena jämförelser med nuvarande 30 serie samt likvärdiga grafikkort rent prismässigt fast ur 10 serien.
Varför? Dels för att de lägre 30 korten från Nvidia är uppföljare i budget- och mid-tier nivå – men också de tidigare kort från 10 serien bara för att etablera vad en uppgradering skulle innebära skulle ni fortfarande äga ett sådant kort.
Samtliga grafikkort har testats med senaste drivrutinerna (per 2022-08-09) för AMD och Nvidia – och i upplösningarna 1080p och 1440p.
Sett till speltesterna, har vi valt att placera grafikkorten i vår testrigg som representerar en dator i medelsegmentet.
Varför? Merparten av användare sitter idag på antingen en äldre dator eller en som placerar sig någonstans i mitten sett till användarsegment. Majoriteten av spelare befinner sig inte på en high-end dator, och därför försöker vi hitta en medelpunkt i prestanda som dels är framtidssäker sett till kommande GPU recensioner, men framförallt känns rimlig att folk kan ha.
Det kan orsaka att mer högpresterande grafikkort blir CPU bundna i sina benchmarks när de körs i 1080p – men då det är detta 1660 Super som det ska fokuseras på, känner vi att det inte gör något. Dessutom kommer en CPU bunden situation vara vardag för många användare, därför låter vi det inkluderas, för att ge er en mer realistisk vy kring vad en dator i detta segment kan tänkas prestera. Obs! Målet är att se hur detta specifika grafikkort fungerar på en dator i mellansegmentet (mid-tier) och är en än gång grunden i valet av denna metodik.
TLDR;
Poängen är i korthet att försöka replikera en dator i mellanskiktet som flest människor kan tänkas ha – sett till dess prestanda.
Undantaget är att vi uppgraderat till en DDR5 dator, då de idag presterar relativt likt DDR4, och samtidigt gav oss en bättre plattform att bygga utifrån sett till kommande recensioner.
Snabb överblick och specifikationer
För detta test, så kommer vi ta del av benchmarktester från elva spel, jämförelser dess emellan – samt genomgång av hur pris kontra prestanda ser ut. Och för detta så har följande testsystem använts:
Testsystem
Intel Core i5-12600 @ 4.8Ghz (Maxboost)
Corsair Vengeance 32GB @5200 RAM
ROG Strix B660-I gaming Wifi
Operativsystem: Windows 11 Home 64-Bit
Upplösningar använda: 1080p & 1440p
Grafikkortsdrivrutiner: Nvidia Drivers 516.59 – AMD Drivers Adrenalin Edition 22.7.1.
Samtliga tester är gjorda utan V-sync aktiverat, samt ev. uppskalningsteknik (DLSS, FSR etc.). Varje spel körs i som lägst High eller Ultra och vi har valt att variera valen av spel för att skapa mer insikt till hur grafikkorten presterar – om det så är nya eller något äldre spel.
Som användare varierar vi våra spelinställningar, därför kan det vara intressant att se när de pressas till både det extrema och när de ligger på en mer rimlig nivå. Givetvis används inte heller Raytracing – dels för att utgå enbart från rasteriseringsprestanda, men också för att det inte stöds på 1660 Super. Där har vi vad som används, vår metodik samt allmän info!
Nu till spelen och testerna!
Prestanda och tester
När det kommer till våra benchmarktester, så valdes som sagt elva spel ut – alla både relativt nya, men framförallt varierade. Det finns därför några spel som är något äldre (cirka tre år gamla i skrivande stund) och mer nyutkomna sådana. Användare kommer ändå spela både äldre och nya spel, så varför inte låta det representeras i spelen. Merparten av jämförelserna sett till deras undertexter kommer ske mot RTX 3060, då det är ett grafikkort i nuvarande 30-serie som konkurrerar mycket sett till pris med 1660 Super.
För varje spel så gjordes minst tre testomgångar med varje grafikkort – plus att MSi:s Geforce GTX 1660 Super Gaming X fick ytterligare en omgång. Den samlade datan kan ses nedan, och är resultatet av omgångarnas resultat i ett genomsnitt av fps.
Varje spel kommer ges mer individuell info under sig, för en mer djupare inblick samt förklaring/jämförelse till varför spelet valdes och hur de/det står sig.
Anno 1800 (Ultra High – DX11)
1080p
1440p
Anno serien är i regel mer CPU krävande, men trots detta test var ändå intressant sett till en mer generell prestanda. Här presterar 1660 Super i höjd med AMD:s RX 6600, men samtidigt under prestandan av exempelvis det äldre GTX 1070 från Nvidia.
På det stora hela skulle jag säga att 1660 Super gör mig besviken – dels pga. att det är ett äldre spel, men framförallt när det inte når långt nog, och istället kommer i höjd med AMD:s lägsta nuvarande tillgängliga (för oss) grafikkort.
Inte dåligt i sig med tanke på vad för kort detta är, men jag hade ändå önskat se mer bara. I jämförelse med RTX 3060 12 GB, så presterar det kortet 32% bättre i 1080p, och 36% bättre i 1440p – och då är det den lägsta tillgängliga från Nvidias nuvarande serie som vi har.
Assassin´s Creed Valhalla (Ultra High)
1080p
1440p
Assassin´s Creed serien gynnas i regel av AMD:s kort, och det märks av här. Både RX 6600 och RX 6600 XT drar i väg i båda upplösningarna – och lämnar 1660 Super i höjd med det äldre 1070 8 GB.
Bara att RX 6600 var 40% snabbare i 1080p och 36% snabbare i 1440p visar ändå att 1660 Super visar sin ålder. Även mot det mer aktuella RTX 3060 blev det svårt för 1660 Super att hålla takten – där det kortet var 26% snabbare i 1080p och 34% snabbare i 1440p. Här lämnas helt enkelt 1660 Super att stå kvar med den äldre Pascal-serien (10 serien) i jämförlig prestanda.
Cyberpunk 2077 (Ultra)
1080p
1440p
Även om Cyberpunk 2077 är spelbart i 1080p, märker man av att det nog är ett för krävande spel gör 1660 Super. Men att det är krävande över brädet är en bra måttstock – och frågan blir då istället; ”Om jag drar ner inställningar, kommer jag kunna spela det på 1660 Super?”. Svaret är ett ja, förutsatt att man inte höjer sig över redan nämnda 1080p med lägsta inställningarna.
Utifrån vad vi ser håller sig 1660 Super i höjd med GTX 1070 8 GB och GTX 1080. Dessutom blir det snabbt tydligt att 1660 Super:s ynka 6 GB blir en bromskloss. Givetvis går det att spela på pappret – om du då drar ner inställningarna rejält, till skillnad från benchmarknivån ”Ultra”. Men även då är det ett gränsfall.
Nu var det ärligt talat väntat att det skulle kämpa (likt de andra korten) i detta spelet, men vi kan se att ex. RTX 3060 är 40% snabbare i 1080p – vilket kommer komma in i bilden senare när vi går in på prisjämförelser. Allt som allt, alltså förväntat, men ändå en rejäl skillnad bara sinsemellan de två grafikkorten. Vad gäller 1440p-spelande blir det svårt oavsett hur mycket du än drar ner inställningarna, men så är 1660 Super primärt riktat mot specifikt 1080p spelande, så det är förståeligt.
Far Cry 6 (High)
1080p
1440p
Där Far Cry 6 ses toppa ut bland de övre korten i 1080p (pga. hur CPU bundet det är), visar det sig att trots att spelet är tämligen nytt, faktiskt presterar överraskande bra på 1660 Super. Med 85 fps i snitt i 1080p kommer det duga för vem som helst – även om nuvarande RTX 3060 var hela 36% snabbare i samma upplösning. Intressant nog verkar Far Cry 6 må bra av AMD:s grafikkort, och ses där få ett bra uppsving. Vad gäller 1660 Super står det sig både i 1080p och 1440p – även om högupplösta texturer kan bli dess baneman, då det äter upp videominne snabbt.
Forza Horizon 5 (Ultra)
1080p
1440p
Microsofts väl optimerade bilspel flyter på bra på 1660 Super i 1080p, även om det svajar något i 1440p. Titeln mår bra i allmänhet med Nvidias kort vad det verkar, och visar att vår lägsta nuvarande jämförelse är RTX 3060 än igen, som innehar 36% prestandaökning i 1080p och hela 44% snabbare i 1440p. Forza serien har dock alltid varit väloptimerad för både högre upplösningar och nyare grafikkort – och det märks av här.
Marvel´s Guardians of the Galaxy (Ultra)
1080p
1440p
Marvel´s Guardians of the Galaxy (GotG) är ett intressant spel att kolla på, då det är väldigt nytt, men framförallt tämligen tungt rent grafiskt.
Trots det presterar 1660 Super bra här i 1080p, och ror hem stabila 60+ fps i 1440p till och med. Givet att RTX 3060 ligger långt bättre i prestanda ( 38% 1080p – 44%/1440p), men trots det skulle jag ändå vilja prisa 1660 Super för att det lyckas hålla så god marginal oavsett upplösning. Det här om något visar på att spel kan vara väldigt olika optimerade, och att det alltid är svårt att ge ett generellt svar på huruvida något är ”dåligt” som grafikkort. Det varierar helt enkelt från spel till spel.
Shadow of the Tomb Raider (Highest)
1080p
1440p
Det äldre SotTR är ett spel som gynnas av AMD – vilket också märks. AMD:s RX 6600 lyckas vara 20% snabbare i 1080p och 18% snabbare i 1440p. Det står ut därför att RX 6600 i skrivande stund kan hittas för bara en hundring eller två dyrare än 1660 Super. 1660 Super i sig duger gott här, även om det idag äldre spelet borde gett bättre resultat i 1440p vad jag kan anse.
The Riftbreaker (GPU test) – (High – DirectX 11)
1080p
1440p
The Riftbreakers färgglada uppsyn, och härliga partikeleffekter får goda resultat även för denna 6GB stora 1660 Super. Till och med i 1440p lyckas kortet nå 135 fps, och gör att spelet utan tvekan kommer liras fenomenalt på detta grafikkort. Dock är allt relativt, för ser vi till exempelvis på AMD:s RX 6600 så är det hela 37% snabbare i 1080p och 29% snabbare i 1440p. 1660 Super faller till och med under GTX 1070 i prestanda, vilket givetvis är tråkigt.
Tom Clancy´s Rainbow Six Extraction (Ultra)
1080p
1440p
Med den äldre Anvilmotorn – men i nytt format, stod det klart att 1660 Super klarade sig okej, men inte fantastiskt. Det nyare spelet lyckades ge RX 6600 ett prestandakliv på hela 41%(!) i 1080p och 15% bättre i 1440p. 1660 Super däremot mätte sig med GTX 1080 i prestanda i 1440p vilket är intressant, men på det stora hela var det dugligt men inte bäst (inte heller sämst dock).
Tom Clancy´s The Division 2 (High)
1080p
1440p
Division 2 representerar de äldre spelen, men ett sådant där optimering gjorts i omgångar (även om spelet inte är perfekt än idag). För 1660 Super:s del går det bra – och i både 1080p och 1440p är det fullt spelbart – där det förstnämnda ändå når 91 fps i snitt. Men än en gång ser vi att 1660 Super ligger i höjd med GTX 1070 i prestanda – och att Nvidias RTX 3060 är 37-38% snabbare i både 1080p och 1440p. Förväntat förvisso, men det tydliggör hur generationerna evolverat prestandan. RX 6600 leder även den över 1660 Super – nu 30% snabbare i 1080p och 22% snabbare i 1440p.
För ett äldre spel som detta hade jag gärna sett att drivrutiner hjälpt till att driva upp dess genomsnittliga fps för 1660 Super mer – men som sagt, det är ändå fullt spelbara nivåer som visas här, och kommer gynna glada multiplayerälskare där ute.
Watch Dogs Legion (Very High)
1080p
Slutligen har vi Watch Dogs Legion som är relativt nytt – men tydligt mer krävande. Något som definitivt märks av när 1660 Super inte når mer än 41 fps i snitt på 1440p. Än en gång är det tydligt att detta är ett 1080p kort där det i snitt får 62 fps. Här blir det dock tydligt att både videominne och ålder sätter in och ger halvdana resultat. Självklart kan du öka fps nivån genom att dra ner inställningar – men att exempelvis RX 6600 är hela 35% snabbare i 1080 och 56% snabbare i 1440p visar på att generationsutvecklinge gjort underverk.
Utifrån prestanda enbart…
Ser vi då till helheten för 1660 Super bara ur sin egen prestanda, är det ett dugligt 1080p grafikkort än idag i de flesta titlar. Videominnesmängden är dock ett orosmoln, särskilt nu när vi närmar oss än mer påfrestande spel – där högupplösta texturer lurar i vassen. Men om jag ska vara ärlig är jag ändå imponerad av att MSi Geforce GTX 1660 Super Gaming X hänger med i det mesta. Ja, det faller bakom många av de nyare korten (konstigt vore annars) – men att det ligger i höjd med GTX 1070 och ibland GTX 1080 gör att det kan tänkas vara mer attraktivt för de som vill ha ett intermezzo innan en ”riktig” uppgradering.
För trots att 1660 Super visar sin ålder, hänger det ändå med – ibland till och med i 1440p, vilket är beundransvärt. Givetvis handlar det i slutänden om vilket/vilka spel ni spelar, och huruvida ni kräver högsta inställningarna. Detta kort kommer duga, men frågan är om priset dikterar ett potentiellt köp mer än sin prestanda i sig. Vilket för oss till…
Utifrån prissättning enbart…
I detta nu skiftar priser enormt, och då RX 6600 kan hittas för runt 3 500 – 3 800 kronor (i skrivande stund) blir det än mer svårt att rekommendera 1660 Super då den just nu kostar som lägst 3 472 kronor. Hade kortet bjudit på DLSS likt sina RTX bröder, då hade det kanske påverkat, men som det är nu får man i snitt 20% ökning i prestanda i RX 6600 från AMD. Givet att jag erfarit mer trubbel med drivrutiner på AMD:s sida på sistone – men rent generellt fungerar det utmärkt. Kollar vi på Nvidia:s sida dessutom finns mindre RTX 3060 kort för runt 4 300 kronor, vilket måhända vara en högre slant, men som då kan erbjuda både DLSS och raytracing (även om det senare i ärlighetens namn inte lär användas så mycket på grund av det kortets egna svagheter). Allt detta sammanfaller då till slut med mina…
Avslutande ord…
Vem är detta 1660 Super från MSi för? Skulle det vara som så att du kommer över detta kort för runt 2 000 – 3 000 kronor, då skulle jag definitivt fundera på att skaffa det. Men i dess nuvarande pris på runt 3 400 kronor (som billigast) blir det svårare. Inte nödvändigtvis på grund av eventuell dålig prestanda – tvärtom, det var oväntat kraftfullt – men dess konkurrenter, både på Nvidia och AMD:s sida är de smartare valen. Prestandaökningen parat med en mindre ökning i kostnad gör att till och med RX 6600 är det klokare valet. Jag skulle dock inte klandra någon för att skaffa detta grafikkort, men jag skulle anta att det då handlar om ett mellanstegskort, innan en ny generation eller en mer allmän uppgradering.
Msi:s 1660 Super Gaming X hamnar därför lite i ett limbo, och dikteras mer av dess pris än något annat – även om kortet i sig som sagt är alldeles dugligt. Vad mer kan sägas…
Kärna/minne
- Boost Clock / Minneshastighet
1830 MHz / 14 Gbps - 6GB GDDR6
- DisplayPort x 3 (v1.4a)
HDMI x 1 (Stöder 4K@60Hz enligt specifikationen i HDMI 2.0b)
Twin Frozr 7 Thermal Design
- TORX Fan 3.0
– Dispersionsfläktblad: Brant böjt blad som accelererar luftflödet.
– Traditionellt fläktblad: Ger ett stadigt luftflöde till massiv kylfläns nedanför. - Behärskning av aerodynamik: Kylflänsen är optimerad för effektiv värmeavledning, håller dina temperaturer låga och prestanda hög.
- Zero Frozr-teknik: Stoppar fläkten i lågbelastningssituationer, håller en ljudfri miljö.
Dragon Center
- En konsoliderad plattform som erbjuder all mjukvara inklusive MYSTIC LIGHT och One-Click Overclocking-funktioner för din MSI Gaming-produkt.
Recensionsex tillhandahållet av MSi. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner