Efter att ha fått testa på båda HyperX QuadCast och SoloCast som båda var USB-mikrofoner känner man att man vill ta ett steg upp, därför har vi nu fått till oss HyperX ProCast som är en XLR-mikrofon. Men som vanligt frågar vi oss är den bättre än de tidigare och gör övergången till XLR en sådan skillnad?
Både QuadCast och SoloCast var bra mikrofoner för att vara USB-baserade, men om man ska ta sin ljudbild till nästa nivå är det oftast XLR som är nästa steg. Speciellt om man vill få en bättre och renare ljudbild, så om man som jag spelar in podcast veckovis eller om man är en streamer lämpar de sig bäst. Därför blev det väldigt intressant när paketet trillade ner i brevlådan och jag fick plocka fram den och testa den både i inspelningsmiljö och sen att bara generellt använda den i samtal med andra på vår Discordserver.
Det som följde med paketet var först och främst det XLR-mikrofonen med shockmount och sen har vi även ett borttagbart pop filter. Kort och gott.
För att kunna använda en XLR-mikrofon som använder sig av fantommatining (d.v.s. ström som källa) måste man införskaffa en pre-amp eller ett litet mixerbord, personligen sitter jag på en Behringer U-Phoria UMC22 som man lätt kan komma över för ca 600 kronor.
Om vi kollar på mikrofonens utseende liknar den väldigt mycket QuadCasten i sin cylinderform, men att här är meshen helsvart istället för röd över kondensatorn. Fäst på mikrofonen finns redan en shockmount som är till för att plocka bort vibrationer att nå mikrofonen och plockas upp på ditt ljudspår. Om man använder en mikrofonarm som sitter fäst på något annat än ditt skrivbord minskar man risken för vibrationer ännu mer. Min sitter fäst i fönstret vilket gör att jag kan knappra på tangentbordet och röra runt saker på min arbetsbänk utan att det stör inspelningen, ja förutom det ljud som uppstår.
När jag hade mikrofonarmen fäst på mitt skrivbord plockade den inte upp mycket av vibrationerna som kunde uppstå när jag gjorde saker, utan det var mer ljudet från vad jag gjorde som den plockade upp. Även när jag bara bankade på bordet nära fästet på bordet så var det inte mycket vibrationer som plockades upp utan återigen ljudet, även fast lite vibrationer kom med så är det väldigt lite som märks av. Vilket jag tar som en bra sak att det är mer ljud som plockas upp och inte oönskade vibrationer som kan blanda in sig i ljudbilden.
Det medföljande popfiltret kommer också i ett helsvart utförande och dess funktion är att minska risken för att du får plosiva ljud som plockas upp extra mycket. Plosiva ljud är främst ”p”-ljud, men kan även innefatta ljud som ”t” eller ”b” som kan poppa (skicka extra mycket luft mot mikrofonen) mycket när man säger dem, och det är därför ett bra popfilter är att rekommendera och här får vi med ett från start.
Att fästa mikrofonen på armen är lätt då det bara är att skruva på den, vinkla den rätt så att HyperX loggan är riktad mot dig och du är redo att köra. Man kan, beroende på hur man har satt armen, vinkla mikrofonen upp och ner via fästet.
På undersidan är det som man kopplar in XLR-kabeln som sen kopplas in till din pre-amp och nu kan man bara köra på. En sak som är viktigt är att göra en testinspelning för att se hur ens ljudnivå ligger. När jag kopplade in den märkte jag att den var en aningen låg, men efter att ha rattat in volymen på pre-ampen låg jag på en ljudnivå som jag var nöjd med och som inte heller kommer störa de som lyssnar på mig.
Mikrofonen har ljudläget Cardioid, d.v.s. att den plockar upp ljudet direkt framifrån. Om man pratar runt mikrofonen märker man snabbt att ljudbilden blir svagare, därav att man bara ska sitta rakt framför den och prata. Som jag skrev tidigare kan man lätt se vilken sida som är rätt sida att prata in i då den har HyperX loggan på sig.
Det finns även två par knappar på baksidan av mikrofonen. Den ena gör att du kan sänka ljudet snabbt till -10dB om du ska t.ex. tala in högt eller vid sång. Detta andra har ett 80Hz högpassfilter som gör att den plockar bort brus eller annat oönskat ljud vid inspelningar. Dessa två gör att du har fler valmöjligheter för din ljudbild beroende på vad du ska spela in.
När man slår igång -10db läget sänks din röst ganska tydligt och får en mer dovare ljudbild på inspelningarna, detta kan vara perfekt om man ska spela in något högljutt och man vill minska risken att man spräcker eller går för högt på inspelningen.
80Hz högpassfiltret är till för att filtrera ut oljud eller annat som kan finnas i rummet du spelar in i, problemet för mig att märka av det är svårt då jag har väldigt tyst i min lägenhet.
Men principen med de båda är att du ska lätt kunna slå igång och plocka bort eller minska mängden oljud som ev. kan tänkas finnas i din direkta omgivning om det är bilar som kör utanför eller grannar som är högljudda.
Sett till sin ljudbild är ProCast klart överlägsen de båda andra HyperX mikrofonerna jag testat, vilket egentligen inte är så förvånande då det ändå är en XLR-mikrofon och de har bättre och renare ljud än vad USB-mikrofoner har. I mina testinspelningar är ljudet rent och utan brus, artefakter eller annat som kan tänkas plockas upp. Jag skulle lätt kunna säga att det är ett av de renaste ljuden jag har hört med alla mikrofoner som jag har använt och testat på. ProCast har ett bra ljud om man vill ha för samtal, det jag saknar i ljudbilden är lite mer fyllighet och omfång i hur jag låter. Den har en bra bas och gör att man låter mustigare än på t.ex. SoloCasten som har en ljudbild som plockar upp mer diskant än bas. Hade den haft lite mer fullhet på sitt omfång i ljudbilden hade jag varit mer än eld och lågor för den, men att den inte riktigt når den fylligheten stoppar mig inte från att säga att det ljudet man får gör sig fortfarande bra och man kommer låta bra på inspelningar, samtal med vänner eller på en stream.
Men även med det sagt så finns det andra mikrofoner som den får slåss lite med. Om man ser till pris och kvalitet så ligger den lite i lä på Blue Blackout Spark SL som jag använder vanligtvis vid podcast.
BBS SL har ett lite mer omfång och fyllighet i sin ljudbild och vid skrivandets stund är ca 1000 kronor billigare, men det är inte dåligt att nästan ligga i samma klass som en Blue XLR-mikrofon!
På det stora hela har det varit en härligt och spännande tid att få testa på HyperX ProCast, den imponerar mig stort på den rena ljudbilden och att den har inbyggd shockmount plus ett medföljande popfilter är inte dåligt det heller. Det här är definitivt en mikrofon man ska hålla koll på då den levererar bra ljud och det är en väldigt varm rekommendation.
Anslutning
Övrigt
Recensionsex tillhandahållet av HyperX. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner