Blue Blackout Spark SL är ett namn att bita i. Men för oss i Nördliv så står det som första gången vi recenserar en XLR mikrofon, istället för en USB baserad sådan. Är det värt att ta sig an denna mikrofon rent generellt, och vad gör att just den här står ut? Med det sagt, så harklar jag rent strupen och provar att spela in om och om och om igen….allt för att verkligen förstå kvaliteten och finesserna med mikrofonen i fråga.
Känsla & Design
Man vet att Blue verkligen går hela vägen, när mikrofonen vid uppackning hittas nerbäddad i en träkartong; ytterst elegant och hantverkarmässigt. Självklart är det ingen indikator på hur bra mikrofonen i sig är, men det visar ändå på hur mycket tillförlit Blue har på sin produkt genom att lyxa till bara själva uppackningen. Sedan att de även inkluderat ett shock mount visar ännu mer på vilken extravagant känsla de vill ska infinna sig.
I Blackout Spark SLs fall, så går det heller inte att förneka hur viktigt det är med den estetiska aspekten. Spark serien finns i två utföranden, ett rött och ett svart (Blackout), och med den senare (vilket är den vi alltså fick till oss) så går det inte att blunda för dess läckra design, sköna tyngd och smäckra form. Ja, man skulle kunna säga att jag blev kär mer eller mindre vid första ögonkastet, något som kan vara en fara för en recensent – jag ska ju ändå basera min recension på hur bra produkten är, dels ur en kvalitetssynpunkt, men självklart även ur en ekonomisk sådan. Håller den lika hög kvalitet i ljudet som i dess utseende….
Ljudbild & installation
När det kommer till ljudbilden, så är den tack och lov väldigt krispig och fin. Detta hänger ihop med ett gäng aspekter av mikrofonen. Dels har vi dess XLR koppling, som förvisso kräver dels fantommatning (d.v.s. ström kan man säga) samt ett mixerbord eller PreAmp med XLR kontakter. Detta innebär alltså att du måste köpa ytterligare produkter bara för att kunna använda denna mikrofon, till skillnad från en USB mikrofon, som du bara pluggar in i din dator. Men idag kan du hitta bra ljudkort/mixerbord/preamps med USB kontakt, som du sedan kan koppla denna XLR mikrofon till till bra priser – exempelvis Behringer U-Phoria UMC202HD eller någon ur den familjen (finns självklart en uppsjö liknande produkter inom det området).
Det du då får, är den redan nämnda ljudbilden, samt möjlighet att ratta mikrofonens output direkt i din tillhörande hårdvara, och på det sättet mer dynamiskt kunna ändra volym, pad funktion och annat. Till skillnad från USB mikrofoner, där du är mer eller mindre fast med den signal som går in i datorn.
Hur som helst, i Blackout Spark SLs fall, så finns det några saker till värda att nämna. Till att börja med så finns det två knappar på mikrofonen i sig. En knapp som växlar mellan ordinarie ljud och ett low cut filter – som i sig är på 100 Hz, vilket reducerar oljud i rummet mikrofonen befinner sig. Dessutom finns det en knapp där man ändrar från ordinarie volymnivå till -20 dB pad. Denna funktion är extra tydlig på denna mikrofon, då den inte bara drar ner grundvolymen utan ser till att fria upp ljudet från eventuella distorsioner som kan ske när du är extra högljudd.
På det hela taget, så är det en väldigt fin ljudbild, som gör sig bäst när man är nära mikrofonen. Basregistret är tydligt utan att ta över, mellan- och det diskanta registret är rent och klart. Den enda nackdelen här är att då det är en kondensator mikrofon, (studiomikrofon) så kommer den vara extra känslig – och har möjlighet att ta upp ljud i omnejden – om det så är barnen utanför fönstret eller katten som jamar. Tack och lov är det exakt här som low cut filtret och -20 dB pad knappen kommer in och hjälper till.
Jag skulle även gärna sett en knapp för att ’mute’a ljudet direkt på mikrofonen – förvisso så kan man sköta detta med ett mixerbord, men med tanke på att den marknadsförs för streamers, så skulle det vara en snabb lösning för de som hela tiden är online. Sedan kan det även vara värt att säga att ett popfilter lär behövas då mikrofonens audio lätt påverkas av starka pop, puff och starka konsonant ljud.
Att installera en XLR mikrofon innebär självklart kringutrustning, men även om man köpt in sådant (som redan nämnda externa preamp ljudkort) så är det mer eller mindre att koppla in ljudkortet, och sedan mikrofonen i den, och sedan spela in för fulla muggar.
Ytterligare en sak som verkligen bör nämnas är att denna mikrofon gör sig bäst uppburen av en mikrofonarm eller mikrofonstativ – dels för att dess shock mount ska kunna användas optimalt, men framförallt då mikrofonen är så känslig som den är.
Avslutningsvis…
Att köpa denna mikrofon är och kommer vara ett bra val utifrån dess ljudkvalitet. Men det hänger mycket på hur mycket pengar man vill lägga ner. Du kommer behöva ytterligare produkter för att få igång den, så det är en slant som kan sparas om man istället köper en USB baserad mikrofon. Det du tappar är en mer dynamisk anpassningsförmåga och ett ljud som ärligt talat toppat det mesta jag provat. Att mikrofonen är gjord för streaming och studioarbete är tydligt, men det kanske inte är något för alla – och prislappen för bara mikrofonen (även om shock mount även ingår) kan ses som saftig, även om jag känner att det är faktiskt ett bra pris för en riktigt bra mikrofon.
Transducer Type: Condenser, Pressure Gradient, Polar Patterns: Cardioid, Frekvens Respons: 20 Hz – 20 kHz, Känslighet: 34.9 mV/Pa at 1 kHz (1 pa = 94 dB SPL), Output Impedance: 50 ohm, Rate Load Impedance: Inte mer än 1k ohm, Maximum SPL: 136 dB SPL (1k, THD 0.5%), S/N Ratio: 73 dB-A, Noise Level: 16.4 dB-A, Dynamic Range: 119.6 dB, Strömförsörjningskrav: +48 V DC Phantom Power, Vikt: 336 g, Dimensioner: 220.5 mm x 45 mm, HPF: 100 Hz, 12 dB per octave, PAD: -20 dB
Blackout Spark SL. Lägsta pris 1889 kronor enligt Prisjakt 2018-08-01
Recensionsex tillhandahållet av Blue
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.