När man först öppnar upp förpackningen så plockar man ut en smal avlång ”stav”, med en sladd kopplad till sig. Första intrycket är lite – ”vad kan den här lilla ”staven” göra för något?”. Men låt inte skenet bedra dig, för även den mest intetsägande produkten kan överraska dig. Så följ med mig så ska vi se vad som Tobii Eye Tracker 4C har att erbjuda oss.
Vad är då Tobii Eye Tracker 4C?
Tobii Eye Tracker 4C är ett verktyg som du kan använda i spel eller Windows miljön, där den läser av positionen på dina ögon via infraröda strålar. Utöver dina ögon så kan den läsa av positionen av ditt huvud och kan därigenom tillämpa den informationen på spel och din karaktärs synvinkel; genom att karaktären reagerar på ett naturligt sätt såsom du själv skulle titta i verkligheten.
Lite ytterligare info utöver det jag skriver i denna recension kan läsas/ses på Tobiis hemsidan.
Installation, kalibrering och programvara.
Det kan inte vara enklare att installera din Eye Tracker; i lådan finns det två metallremsor med ”klister” på baksidan som du fäster fast på skärmens nedsida i mitten. Därefter så tar du och fäster Eye Trackern på skärmen via magneterna som sitter på dess baksida; snabbt och enkelt. Därefter kopplar man in sladden i ett ledigt USB uttag och allt du behöver att göra nu är att ta ned programvaran på hemsidan. Efter installationen av programvaran så måste du göra en kalibrering för att den ska känna av och veta var dina ögon är positionerade. Detta går väldigt snabbt att göra i några tester där du ska kolla på punkter som exploderar och byter placering. Och på det sättet positionerar kameran efter de olika platserna som du vilar ögonen på. Och där har vi det, nu är vi redo för att hoppa in i spelens värld och leka runt.
Värt att notera är att du kan ha flera kalibrerings profiler, beroende på om du är som jag och använder glasögon och/eller linser (man måste kalibrera beroende på vad man använder för stunden). Men man kan också ha fler profiler om någon annan vill testa.
Programvaran är väldigt simpel och lättförstådd så att man snabbt och enkelt kan gå in och se vad man har igång-slaget och användaren kan därför enkelt få en överblick. Du har detta synligt nere i hörnet på ’taskbaren’ så kan man hela tiden kan se en ruta där dina ögon är representerade av två vita cirklar. På detta sätt kan man hastigt se om man sitter rätt i förhållande till Eye Trackern.
Teknisk data.
Till skillnad från Tobii EyeX (deras föregående version) så innehåller den här Tobii EyeChip, vilket gör att det mesta av arbetet sker på Eye Trackern och minskar datorns CPU användningen (vilket gör att din dator kan fokusera all kraft på spelen istället), minskad energiförbrukningen och även dess dataöverföring (EyeX behövde t.ex. 20MB/s medans Eye Trackern bara behöver 100KB/s).
Eye Trackern arbetar på 90Hz (dvs. den läser av positionen på dina ögon 90 ggr/s) och kan då hålla en väldigt god koll på vart du tittar på skärmen). Arbetslängden (längden mellan Eye Trackern och dina ögon) för att den skall kunna läsa av dig som bäst är mellan 50-95 cm från skärmen (eller en armslängd).
Nytt för den här versionen är också att den även läser av om du rör på huvudet; t.ex. om du i spelet kikar runt hörn, eller om du vrider på huvudet så följer den naturligt med i hur din karaktär gör (värt att notera här är att alla spel har ej samma inställningar, så allt är helt beroende på hur de olika utvecklarna har valt att inkorporera den funktionaliteten eller ej).
Funktionalitet i spel.
Av de 40st spel som är kompatibla med Eye Trackern, så har jag testat på 5 st spel under min testperiod och tänker dela med mina tankar och upplevelser på 3 utav dem.
Den första jag vill ta upp är ’Rise of the Tomb Raider’ där det första man gör i spelet är att gå uppåt längs med en klipphylla. Här får vi först känna av den nya upplevelsen av att ha en Eye Tracker. Du styr som vanligt och går uppåt längs stigen, men samtidigt så kan du med ögonens hjälp titta dig runt, ut över landskapet, titta upp mot berget eller ned på dina fötter utan att använda höger styrspak (om du kör med handkontroll). Det känns lite udda i början att titta runt och se spelvärlden ur ett mer ”normalt tittandes perspektiv”, dvs. att du själv styr var och vad du tittar på, men man vänjer sig snabbt. Såklart så är denna funktion ett komplement till spelet, för du behöver fortfarande styra karaktären som vanligt. Så det är inte att Eye Trackern tar över hela styrningen utan agerar bara som ett komplement för att göra spelupplevelsen mer naturlig genom hur vi använder ögon och hela huvudet för att titta runt.
Istället för att styra vårt sikte mot en fiende med kontrollen, så tar vi och tittar på honom och skjuter. Titta, sikta skjut och allt med blickens hjälp. Du kan också välja att få en ren UI, genom att välja denna funktion för Eye Trackern så dimmas din HUD och visar sig bara när du sneglar på den. Det gör att skärmen bara nyttjas för att se spelet utan en massa saker liggandes i hörnen av skärmen.
’Extended view’ är att när du har en Eye Tracker inkopplad så att du kan titta runt mer och kameran är lite längre bak så vi får en större inblick på våran omgivning och följer med om vi tittar mot skärmens kant att den visar upp mer.
Steep är vårat nästa spel och här känns det fullt naturligt att kunna titta runt och utforska omgivningen med hjälp av Eye Trackern. Oavsett om man nöjesåker bara kan njuta av miljöerna i spelet, eller faktiskt något mer nyttigt, som att plocka upp kartan med ögonens hjälp, för att sedan snabbt kolla vart man vill åka. Coolast är nog när jag har använt min wingsuit och glidit fram i luften och fullt naturligt tittat mig omkring. Samma sak här som Tomb Raider så finns också ren UI och Extended View funktionen.
Det sista spelet jag vill ta upp är Dying Light, vilket är det senaste spelet som fungerar med Tobii Eye Tracker 4C. Det har samma funktionalitet som ovanstående spel, fast med lite fler funktioner. I Dying Light så har man lagt till en funktion som jag tycker väldigt mycket om; dvs. att du nu med hjälp av blicken kan integrera med saker i din omgivning. Ser du en låda med en prompt över, så tittar du bara på lådan och den känner av det och öppnar då lådan. Ligger det något i lådan så är det samma sak här, titta på objektet och du plockar upp det utan att klicka på en enda knapp (väldigt smidigt).
Vill man se det i rörelse hur allt det här fungerar så titta på detta klippet:
Eye Trackern i Windows miljö.
Utöver spel så kan du i Windows utnyttja dess Eye Trackerns funktion till att istället använda musen fram och tillbaka, koppla kortkommandon som gör att när du rör musen, så förflyttar den sig automatiskt till där du vilar blicken. Vilket jag tycker är en väldigt smidig funktion om man snabbt vill flytta musen men inte vill sträcka sig efter musen hela tiden eller för den delen bara vill använda den extremt sparsamt.
En annan smart funktion är att när du går ifrån datorn och Eye Trackern inte känner av att du sitter vid datorn, så tar den och dämpar ljusstyrkan på skärmen (ett bra sätt att dra ner på förbrukningen av el) och kommer igång till full ljusstyrka när den känner av dig igen.
Andra smarta funktioner är också att snabbt byta mellan program genom att titta på dem och trycka WIN knappen och sen TAB för att snabbt komma åt det programmet (snabbare än som mig som har 100 saker öppna samtidigt och måste ALT+TAB:a igenom en massa).
En utav de lite roligare inslagen som man kan använda sig av är ”Gaze Trace”, vilket är en cirkel som representerar var du tittar på skärmen (vilket i skrivandets stund roar mig väldigt mycket).
Notera att många av dessa funktioner bara fungerar i Windows 10.
Mina tankar och åsikter
När jag först fick höra talas om Tobii Eye Tracker så tyckte jag att det lät väldigt intressant och såg det som att det kunde vara något som kunde tillföra ett nytt perspektiv på hur man spelade sina spel. Det är ju innovation som får utvecklingen att gå framåt och jag såg den här produkten som ett stort steg framåt för en mer djupare ”upplevelse” i spel. Visst får jag säga att ibland är det inte helt 100% vad gäller siktet i spel eller dylikt och att den ibland har en slö rörelse när man försöker följa något på skärmen. Men det är saker jag kan leva med då vi redan i dagens läge har Eye Trackern 4C, vilket är storebror till EyeX och redan är betydligt bättre än föregångaren. Så på den punkten ser jag att med rätt användande och fortsatt utveckling så kommer vi komma till att den situationen där den är lika exakt på att sikta in sig som våra egna ögon. Men jag tror att ju mer de arbetar på att implementera den tidigt i spelens utveckling och får den mer integrerad i spelen, så kommer man kunna använda den till betydligt mer; så som de exempelvis gjort i Dying Light, där du aktivt tittar på ’promtar’ och får saker att hända utan att röra ett finger. Visst, priset är ganska högt kan man tycka för en ”gimmick” produkt, men om man vill uppleva spel ur en ny synvinkel (bokstavligen talat också) så kostar det alltid en liten slant. Innovation kostar alltid inledningsvis.
Och när det gäller själva Windows funktionerna så är det inget som jag personligen kommer använda direkt, jag ser tyvärr ingen större nytta i nuläget av att titta och sedan klicka för att få musen på ett nytt ställe (såklart så är det en inlärningskurva för att det ska flyta på, men jag är nöjd med mitt eget sätt). Men jag ser dock fram emot vad för nytt de kan använda den till och vilka vägar de tar med sin produkt.
- Garantin och säkerhet papper.
- Två fästen för installation. En för att komma igång direkt och den andra som reserv.
- Tobii Eye Tracker 4C med bifogade USB 2.0-kabel, 80cm.
- Installationsguiden med instruktioner om hur man monterar Eye Tracker till en bärbar dator eller bildskärm.
- Tobii Eye Tracker 4C Box.
- USB-förlängningskabel (1 meter).
OS: Windows® 10, Windows 8.1, Windows 7, Kontakt: USB 2.0, Dimensioner: 17 x 15 x 335 mm, Vikt: 95 g, Skärm (max storlek): 27 tum (16:9), 30 tum (21:9), Arbetslängd: 50-95 cm, Kabellängd: 80 cm, Frekvens: 90 Hz, IR: Near Infrared (NIR 850nm), Användning: 1.5 Watt,
Utöver ett stort tack till Tobii, som har möjliggjort denna recension med dess hårdvara och flertalet spel, så vill vi även tacka Koch Media för att tillhandahållit ’Rise of the Tomb Raider’.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.