En av fördelarna med att leva i vår tid – åtminstone för en tech-entusiast – är det ständiga flödet av lättanvända ljudlösningar för alla. I fallet med just Ampligame SC3 Gaming USB vill tillverkaren Fifine ge användare mängder av möjligheter för poddande och musikskapande – rakt i hemmet, och för en billig summa! Är detta ljudgränssnitt precis det du saknat för att komma igång med kreativiteten?
Länge var USB-mikrofoner det lättaste alternativet för hobby-poddare. Men viljan att utvecklas, uttrycka sin kreativitet – eller helt enkelt få bättre ljudkvalitet – ökar ständigt. Just därför har Fifine lanserat detta ljudgränssnitt (preamp) som inte bara kommer med möjlighet för XLR-mikrofoner, vilket förenklat innebär större möjligheter för bättre ljudkvalitet, mer balanserad signal och framförallt anpassningsbarhet sett till ljudet.
Dessutom har detta ljudgränssnitt mixerfunktioner som låter dig justera ljudkällor utöver XLR-mikrofonsignalen, vilket gör det till en mångsidig enhet. Line-in-anslutning för exempelvis mobiltelefon och surfplatta om du vill spela upp musik, Hörlursanslutning för noll latens-medlyssning samt line-out-anslutning för de som vill få ut ljudet till ett ljudsystem. Möjligheterna finns verkligen för den som söker en mer komplett upplevelse.
Lägg därtill fantommatning (48V) tillgängligt för mer krävande XLR-mikrofoner, fyra ’custom’-knappar som du kan spela in 15-sekunder långa ljudklipp med, samt en knapp för ’auto-tune’ i realtid gör detta till en rolig enhet för ’wannabe’-poddare eller streamers. Samma streamers som även kan komma att uppskatta den röstmodulatorknapp som kommer med sex förgjorda ljudprofiler som i realtid ändrar din röst, kan göra det hela aningen roligare. Samt slutligen en knapp för dess RGB-belysning, där du växlar mellan ett antal förgjorda ljusprofiler. En knapp som för andra typer av produkter kan tyckas vara onödig, men som här fyller syfte än mer då du kan få betydligt bättre kontroll även i mörka miljöer.
Detta är en oväntat funktionsrik ljudlösning där din ljudupptagning visualiseras i realtid längs enhetens ovansida. En lösning som känns unik idag när sådana här ljudgränssnitt definitivt kan kosta avsevärt mycket mer. Där exempelvis kändare varianter kostar flera tusenlappar hittar du istället denna för enbart dryga 700 SEK! Imponerande!
Ljudkvalitet, användning och prisvärdhet
Vad som är respektingivande – och framförallt viktigt – är ljudkvaliteten. Med frekvenssvar inom 20 – 20kHz och ett dynamiskt omfång (för XLR-mikrofon) på 75dB lyckas detta ljudgränssnitt med konststycket att klara av mer krävande mikrofoner. I vårt test lät vi använda Shure SM7B som är en av de mer avancerade och väletablerade XLR-mikrofonerna, och ljudkvaliteten bibehålls utan problem. Förvisso märker vi att bitdjup och samplingshastighet (vilket avgör fideliteten) är där Fifine dragit åt med svångremmen. Många av de mer avancerade ljudgränssnitten använder samplingshastighet på 96 Hz och över – men i detta fall är det 44,1 – 48 Hz som gäller. Det senare är tillräckligt för att räknas som högupplöst, men snarare vardagligt än lyxigt. Att det dessutom enbart är 16-bitars bitdjup innebär att ljudkvaliteten i viss mån hålls tillbaka, då mängden data från de ljud du skapar hålls igen. Här hade 24-bitars ljudkvalitet varit att önska – men å andra sidan handlar allt om förväntan.
Är det som så att du är en hobby-musiker kanske detta inte är för dig, men för streaming och poddande är det alldeles utomordentligt. 48 Hz räcker gott för det talade ordet, och likaså ett bitdjup på 16-bitar – något som märks väl med exempelvis tidigare nämnda Shure SM7B. Ett kristallklart ljud, utan en alltför påtaglig ’self-noise’. Detta är för övrigt det bakgrundsbrus som en mikrofon själv genererar, även när det är helt tyst i rummet. Egenbruset uppstår från de interna elektroniska komponenterna i mikrofonen, särskilt i kondensatormikrofoner, eftersom de har en inbyggd förstärkare. Med andra ord kommer det framgå i alla mikrofoner – och ljudgränssnitt, och i detta fall lyckas Fifine oväntat väl med en så krävande mikrofon som Shure SM7B.
Där jag däremot är något besviken är medlyssningen. Inte sett till ljudkvaliteten dock – där 90dB via dess uteffekt innebär att du kan lyssna på vanliga hörlurar – bara inte mer studiokvalitativa sådana. Något som är extra uppenbart då ljudgränssnittet enbart har en 3.5 mm ingång för medlyssning. 6,3 mm adapteranslutning lyser däremot med sin frånvaro. Nu spelar det inte så stor roll då Fifine ändå dragit åt mängden för uteffekten (många studiohörlurar når lätt mellan 300 – 430 Ohm för bättre omfång – men inte här). Detta är som sagt riktat mot poddande och streaming så jag känner att det är legitimt. Särskilt parat med det låga priset.
Ser vi till vissa av dessa funktioner som hittas här – ’auto-tune’, röstmodulatorer och inspelningsfunktioner – är det mer av en gimmick än något riktigt användbart dock. Kvaliteten i ’auto-tune’ är egentligen inte användbar, utan är mest en kul funktion du testar på, och sedan aldrig använder igen. Röstmodulatorn och de sex förgjorda profiler som hittas där likaså. Dessa är otroligt gimmickartade, och förmedlar i vissa fall röstlägen som inte riktigt går att urskilja, men som kanske är kul om du skojar med vänner över Discord. Inspelningsfunktionerna däremot kan ha bättre användningsområden, då du kan spela in ljud från systemen ljudgränssnittet är kopplat mot. Exempelvis kan du spela in dina vänner medan de pratar, och därmed få ett kul ’soundboard’, redo att användas när som helst. Jag hade gärna sett att det gick föra in jinglar eller små korta ljudklipp på ett mer intuitivt sätt, men tyvärr saknas programvara helt, och du får nöja dig med att spela in saker i realtid.
Den fysiska känslan avslöjar dock det låga priset på andra sätt. Den är helt gjort i plast och är därför väldigt lätt. Något som kan påverka ljudkvaliteten i framtiden, då metallförsedda preamps tenderar att utesluta elektriskt surr och missljud bättre. I detta fall kommer dessutom ljudgränssnittet i två färger – vitt och svart – vilket kommer uppskattas av de mer ekonomiskt tajta streaminganvändarna och poddarna där ute. Valet av hur en produkt ska se ut – om än bara i färgsättning – är ändå viktigt för vissa.
Vad som annars – utifrån dess faktiska design – står ut är återigen dessa knappar. Vid en första anblick uppfattas de någorlunda billiga, men under användning är de oväntat sköna att använda. Dessa gummiknappar är mjuka och dämpade att trycka ner, och för därför inte med sig något jobbigt bi-ljud. Just denna tydliga mjuka nästan studsiga – om än aningen svampiga – respons passar ypperligt för ändamålet. Trots att de alltså verkade vara något som Fifine dragit ner kostnaden för, känner jag ändå de är förvånansvärt kvalitativa.
En ’PreAmp’ (ljudgränssnitt) för alla?
Fifine har uppenbart tagit vissa genvägar med Ampligame SC3, men frågan är om det ändå är rimligt. För personer som vill försiktigt sänka tårna i vattnet, vad gäller poddande eller streaming lyckas SC3 vara ett ypperligt val. Mycket på grund av dess låga pris, men framförallt att utifrån dess ljudkvalitet, är det alldeles dugligt. Eller rentav bra till och med! Visst är det i mångt och mycket en fråga om vilken mikrofon du parar ljudgränssnittet med, men förutsättningarna är goda att du åtminstone får en toppenstart sett till streamandet och poddandet.
Bara det faktum att Fifine erbjuder direkta inspelningsmöjligheter för korta ljudspår gör att enheten sticker ut. Lägg därtill en enkel installation via USB-C, med möjlighet att justera ljudnivåer enkelt gör detta till ett bra val för alla nybörjare. Med knappar för att stänga av ljudupptaging (mute) för varje respektive spår – ’microphone’, ’line-in’, ’line-out’ och ’headphones’ skänker en tydlighet många enheter inte riktigt har råd med.
För runt 700 SEK är detta en ypperlig start för vilka som helst strapatser inom poddandets roliga värld, vilket definitivt inte hör till vanligheterna.
Kategori | Specifikation |
---|---|
Mikrofoningång | |
Frekvensomfång | 20–20 000 Hz |
Dynamiskt omfång | 75 dB |
Signal/brusförhållande | >75 dB |
Förstärkningsomfång | 50 dB |
Hörlursutgång | |
Frekvensomfång | 20–20 000 Hz |
Uteffekt | 15 mW @ 32 ohm |
Utgångsimpedans | 16/32/64 Ω |
Dynamiskt omfång | 90 dB |
Linjebaserad utgång | |
Frekvensomfång | 20–20 000 Hz |
Dynamiskt omfång | 85 dB |
Signal/brusförhållande | >80 dB |
Maximal utgångsnivå | +10 dBV |
Linjebaserad ingång | |
Frekvensomfång | 20–20 000 Hz |
Dynamiskt omfång | 75 dB |
Förstärkningsomfång | 50 dB |
Anslutning till dator | USB Type-C till USB Type-A 2.0 & Type-C |
Strömförbrukning | |
Spänning | 5 ± 0,25 V |
Strömstyrka | 500 mA |
Bitdjup och samplingsfrekvens | 16-bit / 44,1–48 kHz |
Fraktvikt | 0,8 kg |
Recensionsex tillhandahållet av Fifine.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Fifine Ampligame SC3 Gaming Mixer. Lägsta pris 699 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-03-12.