Innehållsförteckning
Få saker är så inlevelserika som att sitta med ratt och pedaler framför ett väloljat racingspel. Varje underlag får ratten att rycka till, likt en livs levande varelse – allt medan omgivningen swischar förbi i ett underbart rus. Men är alla rattar och pedaler födda lika, och finns det tydliga skäl att lägga en stor slant på tillbehör som dessa? Det är i alla fall vad Logitech känner att vi bör göra med deras nya Pro Racing Wheel och Pro Racing Pedals! Något vi nu blir tvungna att undersöka!
Inledning
Först kan vi nämna att även om denna recension täcker både ratt och pedaler, köps dessa separata från varandra, och du behöver inte pedalerna för att kunna använda ratten. Men som med det mesta här i världen, är helheten av att ha båda något som i slutänden säkerligen blir ett mål för de tvättäkta bilspelsentusiasterna där ute. Vad denna recension ämnar täcka är kvaliteten i Logitechs nya set av kontroller, huruvida de är lätta att använda och om de slutligen är värda sin kostnad.
Montering & Manual
Både ratt och pedaler är båda lätta att installera – där en väldigt tydlig manual pekar ut var de oväntat få kablar som finns, ska gå. Processen är snabbt avklarad, och med Logitechs eminenta programvara G Hub, kan du sedermera se rattens utslag och pedalernas styrka. Det var inte allt för länge sedan dessa typer av inställningar kunde vara krångliga, men här är det egentligen bara att koppla in och sedan starta upp ett spel. Precis så enkelt som det ska vara!
Ratten fästs fast med en bult på dess undersida – och även om den uppfattas som en aning plastig, går det inte förneka att anordningen får det hela att sitta bergfast. Jag hade dock önskat att själva fästanordningen även den varit gjord i metall – då detta kalas ändå går på en rejäl slant – men det är en bra kompromiss, då den som sagt ändå sitter riktigt väl.
Pedalerna däremot kräver egentligen ingenting, utan det är bara att koppla in dess kablar direkt till ratten och ställa ner på golvet. Klart! Pedaler som för övrigt kommer i en mix av robust plast och redig metall – något som får den fem kilo tunga pedalplattan att ligga fixerad på golvet, oavsett hur mycket kraft du trycker mot dess pedal. Det hjälps givetvis av sin vikt, men även tack vare de remsor av gummi som bekläder dess undersida. En matchning som får pedalerna att vara ett av de mest kvalitativa och handfasta sådana vi testat. Men mer om det längre ner.
Komfort & Ergonomi
Det märks att Logitech gått hela vägen med både ratt och pedaler, då det fullkomligen osar kvalitet rakt igenom. Inte nog med att ratten exempelvis kommer med ytterligare fästanordningar förgjorda för officiella racingstolar (tänk. Playseat racing rigg), själva ratten är gjord i vad som kan beskrivas som en ohelig mix av hård metall, tuff redig plast och imiterat läder. Sett ur ett layout-perspektiv nås samtliga knappar (ratten kommer i Playstation eller Xbox utförande f.ö) oerhört lätt från positionen av att ha händerna hårt slutna över ratten, medan du kör bilspel. Det hela känns väldigt intuitivt och överskådligt, och samtliga knappar osar även de kvalitet – då de kommer med tydlig respons, och vissa till och med med en nära nog mekanisk känsla. Just den mängd knappar som finns här, gör att du smidigt kan styra din upplevelse med deras hjälp i spel och behöver inte hoppa mellan ratt och tangentbord. Det som imponerar mest är nog rattens otvivelaktiga stabilitet och välgjorda konstruktion. Den tunga basstationen varpå man sätter fast ratten, är gjord med långtidsanvändning i åtanke – då motorn som den huserar, samt materialet den är gjord av, onekligen kommer skänka den många år av användning. Slitage kanske inte är det första man tänker på när det kommer till rattar, men med tanke på de kraftutslag som konstant sker när du som användare motverkar dess haptiska feedback gör att det krävs en rejäl dos kvalitet i botten.
På många sätt och vis nära nog utvecklas pedalerna jämförelse med samtliga övriga vi någonsin sett. Vi har redan nämnt dess ståndaktiga grepp, men just kvaliteten i både själva pedalerna och basplattan överträffar allt vi sett innan. De olika pedalerna kommer i ren metall, och kan justeras i hur djupt de ska sitta, samt även deras avstånd från varandra. På undersidan av pedalplattan finns nämligen möjligheten att justera deras placering – något vi inte sett förut – och innebär att du inte bara kan hitta en komfortzon som passar just dig, men du behöver alltså inte vara låst till dess grundinställningar.
Överlag är båda enheterna imponerande, där exempelvis ratten utan problem kan köpas och användas utan något behov av pedalplatta. Visst är det en rejäl skjuts sett till inlevelse att ha pedalerna, men med dubbla kopplingspaddlar bakom styret, som dessutom kan programmeras, får du allt du behöver från start.
Funktioner & inställningar
Vad gäller inställningar har programvaran mer eller mindre allt täckt från start. Men givetvis kan du ändra precis som du vill – och dessutom påverka den LED-display som finns på ratten. Vad gäller inställningsmöjligheter i programvaran kan du göra diverse förändringar, med allt från snabbknappar till force feedback justeringar för att nämna några. Men även utifrån ett mer fysiskt plan, kan du exempelvis justera dina pedaler. De kommer nämligen med bytbara fjädrar som gör att kopplingen och gasen antingen kan kännas mjukare eller mer fast. Dessa kommer som extradelar i förpackningen och kräver inga verktyg för att byta till. Just att pedalerna är väldigt modulära och att de kan ställas in på sättet användaren vill ha de, gör de extra lyxiga i våra ögon. Precis så här ska det vara!
Upplevelse & Spelstöd
Upplevelsen i spel är givetvis den viktigaste aspekten i mångt och mycket, och även där levererar Pro Racing Wheel och Pedals utomordentligt bra – och i både osupporterade bilspel som supporterade sådana. Givetvis bör spelet ha någon grundsupport från start, men även i de fall där spelen inte hade stöd för rattens TRUEFORCE Feedback var ändå känslan där.
Kruxet är dock att den totala mängden spel är mer sparsmakat – något som tyvärr alltid känns som en akilleshäl för nya racingtillbehör som dessa. Nåja, nu är det över trettio spel på PC, och som i vårt fall där recensionsexemplaret var en Playstation version, kom det även stöd för ett tjugotal spel på även där. Här hade vi velat se en större mängd fullt supporterade spel – då med TRUEFORCE i åtanke. För även om ordinarie bilspel även de ger en skön effekt med ratten (och pedalerna) når de en ny nivå när TRUEFORCE stödet kickar in.
Vad är då TRUEFORCE? Det är egentligen Logitechs mer utvecklade form av force feedback – och innebär betydligt en mer detaljerad upplevelse av olika underlag, påverkan från fordon med mera medan du spelar. Det efterliknar alltså betydligt fler underlag, och ger rejäl kraft i ratten skulle du exempelvis knuffas mot andra bilar eller rentav flyga av vägen. Allt detta sker på grund av en mycket högre grad av uppdateringshastighet, vilket förenklat innebär att den kan simulera exempelvis underlag betydligt snabbare än äldre modeller av rattar.
Detta tillsammans med konsolstödet gör ratten till en aptitretande produkt för vilken racingentusiast som helst. Parat med de stabila pedalerna dessutom gör det till en makalös upplevelse för sanna bilspelsfantaster. Det enda som saknas är en dedikerad växelspak, och du har en simulatorupplevelse olik många andra – där komfort, anpassningsförmåga och tillförlitlighet verkar vara ledorden.
Men det finns ett monumentalt hinder som tyvärr drar ner detta – och det är inte spelstödet. Det är priset. Hade detta kit av ratt och pedal varit i närheten av tidigare prisvarianter – säg mellan 3 000 – 4 000 kronor, hade jag utan tvekan rekommenderat att man skulle springa ut och köpa det omedelbart. Men bara ratten kostar hela 12 000 kronor! Och pedalsetet kostar 4 190 kronor bara de! Så om du ska ha både ratt och pedal är det en totalkostnad på över 16 000 kronor! Något som för vad som i mångt och mycket riktar sig mot ’casual’-spelare blir för saftigt. Visst är det inte ovanligt med saltade notor i detta segment, ta bara produkter från Fanatec och du ser ännu större priser, men Logitech har i regel alltid stått på de vanliga spelarnas sida – men här blir det för mycket.
Med det sagt, ordinarie racingrattar – exempelvis Logitech G923 Trueforce eller Logitech G920 Driving Force – finns fortfarande att välja mellan om du är en mer alldaglig spelare. Lyxen i upplevelsen av ratt och pedaler i spel är obönhörligen fantastisk, och sett ur komfortsynvinkel kan det inte bli bättre – men just på grund av detta kan vi enbart rekommendera detta kit om du tillhör en av de mest fanatiska av bilspelarna där ute. Har du dessutom en tjock plånbok hjälper det givetvis ytterligare!
Förstå oss rätt, ratt och pedal är otvivelaktigt välgjorda, med bra grepp, inställningsmöjligheter och komfort, men de är inte för alla. Men har du pengarna däremot, och älskar racing med hela ditt hjärta… tja, då är detta något för dig!
Spelen som i nuläget har officiellt stöd:
PC | XBOX | PLAYSTATION 5 & 4 |
American Truck Simulator | Assetto Corsa | Assetto Corsa |
Φ Assetto Corsa | *Φ Assetto Corsa Competitzione | *ΦAssetto Corsa Competitzione |
*Φ Assetto Corsa Competitzione | Dakar 18 | Φ DIRT 4 |
*Φ Automobilista 2 | Φ DIRT 4 | Φ Dirt Rally |
BeamNG Drive | Φ Dirt Rally | *Φ Dirt Rally 2.0 |
*Φ Dirt Rally 2.0 | *Φ Dirt Rally 2.0 | F1 2019 |
Eurotruck Simulator 2 | F1 2019 | F1 2020 |
F1 2019 | F1 2020 | F1 2021 |
F1 2020 | F1 2021 | F1 2022 |
F1 2021 | F1 2022 | * Gran Turismo 7 |
* F1 2022 | Farming Sim 20 | *Φ GRID (2019) |
Forza Horizon 4 | Farming sim 22 | Grid Legends |
Forza Horizon 5 | Forza Horizon 2 | * Monster Truck Championship |
Φ Forza Motorsport 7 | Forza Horizon 2 Storm Island | NASCAR 21 Ignition |
*Φ GRID (2019) | Forza Horizon 2 Presents Fast & Furious | NASCAR Heat 5 |
Grid Legends | Forza Horizon 3 | Need For Speed Heat |
GT Legends | Forza Horizon 4 | Φ Project Cars 2 |
*Φ iRacing | Forza Horizon 5 | * Snowrunner |
KartKraft | Forza Motorsport 5 | Spintires Mudrunner |
Live For Speed | Forza Motorsport 6 | *Φ WRC Generations |
* Monster Truck Championship | Φ Forza Motorsport 7 | Wreckfest |
NASCAR 21 Ignition | *Φ GRID (2019) | |
NASCAR Heat 4 | Grid Legends | |
NASCAR Heat 5 | * Monster Truck Championship | |
Φ Project Cars 2 | NASCAR 21 Ignition | |
*Φ Project Cars 3 | NASCAR Heat 4 | |
Φ RaceRoom Racing Experience | NASCAR Heat 5 | |
Φ rFactor 2 | Need For Speed Heat | |
Richard Burns Rally | Project Cars | |
* Snowrunner | Φ Project Cars 2 | |
*Φ WRC 10 | Project Cars 3 | |
Φ WRC 9 | Snowrunner | |
*Φ WRC Generations | Spintires Mudrunner | |
Wreckfest | Φ WRC 10 | |
Φ WRC 9 | ||
Φ WRC Generations | ||
Wreckfest | ||
* = Supports TRUEFORCE | ||
Φ = Dual Clutch supported |
Recensionsex tillhandahållet av Logitech. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Produkterna finns i nuläget att finna enbart via Logitechs officiella sida:
Logitech Pro Racing Wheel – Pris enligt Logitech 11 990 kr
Logitech Pro Racing Pedals – Pris enligt Logitech: 4 190 kr