Innehållsförteckning
Få gånger väcks barnasinnet till liv lika mycket som när man utsätts för genuint inlevelsefulla spelupplevelser. Frågan i Logitechs G923:s fall är därför: väcks det för oss? Vi sätter oss därför i förarsätet, sätter händerna på ratten och växlar upp! Dags att recensera ratt och pedaler från Logitech. Nu kör vi!
Montering & Manual
När vi recenserade detta pakets föregångare G920 för snart fyra år sedan, stod det klart att lätthet var ett ledord för Logitech. Precis som då, fästs ratten på ditt bord genom att bara placera det med dess fötter under bordsskivan, snurra åt de runda reglagen och sedan fästa fast det hela genom att pressa och låsa fast sagda reglage. Det är en oerhört intuitiv och enkel fästanordning som med all säkerhet kommer passa i de flesta hem, då de har ett tämligen stort omfång för hur stora bordsskivor de kan fästas på. Just på grund av detta är manualen nästan för enkelt utskriven, då jag gärna sett en mer ingående sådan, samt att stöd för bilspel gärna funnits med där också. För de som snabbt vill veta hur man fäster och kopplar samman ratt och pedaler är det ändå tydligt från start.
Komfort & Ergonomi
Med pedaler i rostfritt stål, läderförsedd ratt och Logitechs nya ’Trueforce’-teknik, kan man verkligen se att Logitech vill få över sina befintliga rattspelare till denna nya modell. Ratten övertygar direkt med en väldigt inlevelsefull ’feedback’ över olika underlag – något som dessutom kan ändras i Logitechs alldeles förträffliga programvara G-HUB. Rent konstruktionsmässigt känns både ratt och pedaler oerhört solida och upplevs tåla ett gäng stötar, under en väldigt lång tid. Något som givetvis är A och O när det kommer till dessa typer av prylar, där inre motorik kan komma att slitas ut med tidens gång.
Ratten i sig står ut då den inte bara upplevs stark, men även är väldigt skön att hålla i – framförallt när det skumpar till och dess inbyggda LED panel (som grädden på moset) visar hur du varvar upp i spel. Att ratten dessutom kommer i den redan sagda läderutstyrseln, borstade metallen och väldigt goda tåligheten, gör att det verkligen känns som en premiumprodukt. Fast det är klart, för nästan 3500 kronor, ska det också kännas så här bra. Vad gäller ergonomi förresten, är det mer av en fråga om hur ditt skrivbord är, än hur ratten och pedaler är utformade. Deras mjuka designdelar invävt med en hård och slitstark konstruktion kommer givetvis kvitta om du sitter vid ett för lågt bord eller ett som inte klarar av att hålla ratten på plats (om t.ex. dess bordsskiva är för svag, eller om det är för tjockt). Pedalernas grundplatta är i hårdplast, medan de själva är i metall med ett bra och tydligt motstånd i varje individuell pedal. Undersidan är försedd med gummisulor som får den att inte glida lika mycket, även om jag ändå upplevde det initialt. Mitt knep blev att skjuta in pedalerna mot väggen där jag sitter, och därigenom få en totalt stilla pedalplatta.
Ratten har precis som sin föregångare ett utslag på hela 900 grader, vilket innebär att du kan vrida det i två och ett halvt varv för de riktigt stora svängningarna. Denna gång paras det däremot med deras ’Trueforce’-teknik som i mitt fall upplevdes som en tydlig skillnad, och något som höjde upplevelsen ett snäpp – för att inte tala om att dess granulära styrning verkligen gjorde skillnad i spel som Dirt 5 t.ex. Just den här analoga känslan av att kunna vrida ratten precis så mycket du behöver, och inte vara begränsad av en handkontrolls mer snäva vridmoment, gör att jag verkligen kunde spela mer som när jag är ute och rattar i verkligheten. Visst är det inte helt ett till ett realistiskt, men autenticiteten sipprar verkligen ut medan du spelar.
Funktioner & inställningar
Vad gäller inställningar har Logitech G-HUB dig klar och redo direkt från det att du kopplar in ratten. Att ratt och pedaler hittas direkt gör att du på riktigt kan hoppa in i ett racingspel omgående – något som för bara fem – tio år sedan krävde kalibrering och finjustering. Ratten är dessutom försedd med en unison ’look’ vad gäller placeringen av dess knappar hjälper dessutom till bra. G923 släpps i två versioner: en för Xbox One (och nya konsoler) samt Playstation 4. Givetvis finns PC-stödet i båda versionerna, men framförallt har den ett oerhört bra stöd sett till spel. Bara på PC har du stöd för dessa dessa spel:
18 Wheeler American Pro Trucker | Farming Simulator 15 |
ΦNeed For Speed Payback
|
4×4 EVO 2 | Farming Simulator 17 |
ΦNeed For Speed 2016
|
American Truck Simulator | Farming Simulator 19 | Project Cars |
Assetto Corsa | Forza Horizon 3 | Project Cars 2 |
*Assetto Corsa Competitzione | Forza Horizon 4 |
RaceRoom Racing Experience
|
Automobilista | Forza Motorsport 7 | rFactor 2 |
BeamNG Drive | GRID |
Richard Burns Rally
|
Dakar 18 | *GRID (2019) | *Snowrunner |
DIRT 3 | GRID 2 | ΦSpintires |
DIRT 4 | GT Legends |
ΦSpintires Mudrunner
|
Dirt Rally | GTR2 | ΦThe Crew 2 |
Dirt Rally 2.0 | *iRacing | V Rally 4 |
Distance | ΦKartKraft | WRC 5 |
Eurotruck Simulator 2 | Live For Speed | WRC 6 |
ΦF1 2015 | My Summer Car | WRC 7 |
ΦF1 2016 | NASCAR Heat 3 | ΦWRC 8 |
ΦF1 2017 | NASCAR Heat 4 | ΦWreckfest |
ΦF1 2018 |
NASCAR Heat 5
|
|
ΦF1 2019 |
NASCAR Thunder 2004
|
|
ΦF1 2020 |
ΦNeed For Speed Heat
|
|
* = Stöd för TRUEFORCE
|
||
Φ = Inget stöd för den separata växelspak som även finns att köpa.
|
Just placeringen av knapparna på G923 har mycket riktigt setts över, och placerats på platser som är detsamma oavsett om det är PS4 eller Xbox-versionen. Knapparna i sig, samt styrplatta, känns väldigt gedigna och upplevs välgjorda och slitstarka.
Sett till den generella upplevelsen går det inte annat än att hylla G923. Den är lätt att installera, använda och underbar att leka med. Dess tydliga feedback får upplevelsen att höjas med ett gäng steg, särskilt i kombination med den eminenta programvaran. Att paketet dock kostar ganska mycket gör att det är en tröskel i sig, men med tanke på att denna typ av utrustning i regel kostar på den här nivån, gör att det ändå är överkomligt.
Denna recension baseras på PS4/PC versionen. Finns även som en Xbox/PC version.
Logitech G923. Lägsta pris 3477 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-02-05.
Recensionsex tillhandahållet av Logitech.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
1 kommentera
Varför är det för + för G923 när det hittills endast finns True Force till 4 spel efter mer än 3 år sedan den kom ? Inte ens det senaste Forza Motorsport har det. I och för sig själv en katastrof – inte underligt att det säljer dåligt !!! Inget + för G923 och true force när speltillverkarna inte använder sig av det. Fråga: Hittar inga svar på om EA WRC 23 har True Force ? Är det hemligt för att det troligtvis inte har det ? Göran