F1 22

Glödgande motorer som skriker likt katter!

av Fredrik Olsson

Det är ’race day’! Jag står redo vid startlinjen och min hypertrimmade McLaren-bil fullkomligen skriker efter att riva loss asfalt. Startskottet går och iväg drar jag, förväntansfull inför hur detta lopp ska gå. Om detta var en analogi för F1 22, d.v.s. något som bara väntar på att komma igång. Redo att vinnas över, ja, då skulle det stämma på fler sätt en ett!


Codemasters har med F1 22 vågat göra vissa förändringar som antingen vinner över dig, eller stjälper det hela. Förra årets berättelseläge lyser med sin frånvaro och istället har säsongen fått fokus på ett mer pragmatiskt sätt. Visst finns någon mellansekvens i början av ett nytt spel, men sedan är det managerande av uppgraderingar för din bil, kommunikation med omvärlden i olika frågor och givetvis mängder av körande! Som spel lutar F1 22 djupt in i simulatoraspekten; inte bara sett till hur bilar uppför sig och påverkas av yttre krafter (läs knuffar och krascher under race) men också i hur djupt du behöver gå sett till träningslopp, kvalificeringslopp och den rena pärsen av att ens komma upp på podiumplats under själva säsongsloppen. De tekniska aspekterna är alltså kvar sedan fjolårets F1 2021, men mer avskalat sett till berättelse och skänker spelet en oönskad anonymitet.

Jag ska inte säga att spelet saknar tekniskt know-how, för där praktiskt taget flyger Codemasters över mållinjen med bravur. Utan det är i avsaknaden av personlighet som spelet tappar mest. En aspekt som är svår att precisera riktigt, men det känns som att spelet behöver det där lilla extra – om det antingen är att bli mer lättillgängligt (ja, trots att det är en simulator) – eller att faktiskt luta betydligt mer in i sin simulatoraspekt.

Det går att skapa sin egen karaktär – även om det är relativt förenklat.

För hos många simulatorer ligger personligheten i djupet av simulationen. Hos F1 22 vill Codemasters och EA så mycket tillfredsställa alla spelare samtidigt att alla dess svårighetsgrader, mängder av inställningar och plottriga gränssnitt snarare gör det personlighetslöst och slentrianmässigt. Utseendemässigt gör det exakt så mycket som det förväntas av det – i alla fall på konsol – och kommer förvisso duga alldeles utmärkt. Det märks att utvecklarna som sagt fokuserat på att få upp framerate (den tekniska sidan) istället för att fokusera på mer meningsfull och balanserat innehåll (även om det finns prestanda och kvalitetsläge att välja mellan sett till FPS-lägen). Det rör sig lika vältrimmat och snabbt som de motorer som det simulerar – men i jakten på att tillfredsställa alla tappar det alltså i att skänka några djupa intryck.

Just den här mixen av mängder av svårighetsgrader och nästan ett girigt tänk på att få med så många som möjligt skulle ha skippats och istället siktat in på vad som gör serien bra – simulationen. Nåja, nu ska jag vara tydlig återigen, som F1-spel är det kompetent, och rentav utmärkt. Men när man som användare dras in i mängder av val under spelets större säsongskampanj, blir det att man hellre skippar det och går till snabblägena. Det finns givetvis Time-trials, Grand Prix-läge (mer en serie av event som du väljer) och Pirelli Hot Laps (minispel med superbilar). Sedan kommer givetvis den obligatoriska multiplayer-delen, (finns även en co-op-del, som kan skänka mervärde) och en sektion som heter F1 Life. Den senare är mer eller mindre ett virtuellt rum, där du kan se bilar du har i din samling, troféer och kolla highlight videos av dina spelomgångar. Alla dessa känns inte så mycket innovativa utan känns obligatoriska även de. Något nytt måste komma in något måste tweakas, och detta är resultatet. Ett par lättsammare lägen (i alla fall sett till sin approach) – men som blir lite av en paradox, då själva körandet även på lägre svårighetsnivåer ändå är tydligt utmanande och simulator-eskt.

Möblering i F1 Life går att göra.

Hur kan ett simulatorspel var för mycket ’simulator’…?

Detta för oss tillbaka till känslan av att Codemasters vill vara inkluderande – vilket är hedersamt – men det får istället spelet att känns virrigt. Som att det inte riktigt vet vad det ska vara. För en gammal bilspelsräv som mig, går det an. Spelet har riktigt optimerad och slipad grafik och en ljudbild som de flesta andra bilspel bara skulle kunna drömma om att ha. Men när loppen dras ner i säsongsläget av flertalet inställningar som bör göras – men inte måste göras – då blir det luddigt. Du kan rentav automatisera upp vissa, men hur blir det då en djup simulator? Säsongen i sig är dock bra på det stora hela, och man känner verkligen att man börjar i botten och sakta men säkert lär känna sin bil och kan påverka den, men det är en såpass slow burn att det i mitt fall aldrig riktigt blev underhållande i sig. De snabbare spellägena är också de alldeles utmärkta, men när man ändå måste lära sig bil och bana på det sätt som spelet presenterar sig självt, kan det lätt bli att den lättillgänglighet som erbjuds gör att man lägger spelet åt sidan. Det är ju inte lättillgängligt så som det först presenteras liksom…

Ta det ordinära med det goda…?

Jag är medveten om att jag är rätt hård mot F1 22, men det är egentligen mest för att spelet saknar det driv jag gärna sett instillas i mig som spelare. Codemasters är en av världens bästa bilspelsskapare (exempel är de fantastiska spelen Dirt Rally 2.0, GRID Legends och Dirt 5) och med detta spel känns det mer som en avskalad version av fjolårets spel. Självklart är frågan: ”Hur ska man utveckla något som Formel 1-spel?” Men jag har sett Codemasters göra det förr, och när ett spel istället kommer ut, som känns aningen ospecificerat i sitt upplägg, blir jag förvånad. Än en gång, detta är INTE ett dåligt spel, bara ett oinspirerat sådant. Fysiken är toppen, bilkörandet är rikt i sin egna simulation och spellägena är frikostiga. Det är bara det där extra som saknas… det där som verkligen får spelet att bränna gummi. I nuläget puttrar det lite förnöjt fram på banan bara… varken mer eller mindre. Och ärligt talat, vill man bara köra lite F1-bilar en stund, då går det utmärkt… men förvänta er som sagt inga stordåd. Kanske nästa gång Codemasters. Kanske nästa gång…


Specifikation

Denna recension baseras på Xbox Series X | S versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4/5 och PC.

F1 22. Lägsta pris 392 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-09-06.

Recensionsex tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar