Innehållsförteckning
Bör inte förväxlas med Detective Duck som är en serie skriven av Henry Winkler som i sig inte behöver någon presentation. Blev jag då besviken att Fonzie inte satt sin stämpel på detta? Absolut inte, och vet du föresten hur länge en anka kan hålla andan och att det finns mer än 10.000 ankor?
Inledning/Premiss
Eugene McQuacken vaknar upp och är lite skakig, tydligen hade det blivit lite mycket vitt bröd igår. Han ser lite sliten ut som många andra privatdetektiver och plånboken är tom. Plötsligt ringer telefonen och han kastar sig över den och desperat svarar att han har slutat med vitt bröd och att han är en bättre anka. Besviken fick han reda på att det inte var hans före detta utan en klient. Utan att ta reda på vem eller vad kastar han sig rakt ut i handlingen då han vet vart. Vart visar sig vara huvudkontoret för ett bussbolag och nu börjar vårt uppdrag. Vem ringde och varför ringde hen? Varför får vi reda på tämligen snabbt nämligen att någon har stulit någons lunch. Det finns en lapp i kylen med avsändaren The Salami-bandit.
Nu börjar ett djupt mysteria att nysta sig med utpressning, kidnappning och ett överraskningskalas. Spelet är späckat med humor och en favorit är laddnings-scenerna när vi rör oss mellan rum där jag lärt mig mer än jag någonsin trott var möjligt i ämnet ankor. Exempel kan vara att ankor var först med att införa monarki och att ankor kan andas under vatten i 72 timmar. Då spelet innehåller referenser till detaljer som är på gränsen till vuxen-relaterat så anser jag att målgruppen är en äldre publik.
Spelmekanik/Utmaning
Spelet har sin bas i att kommunicera med karaktärerna i spelet. Där du ska ställa frågor och följdfrågor allt utefter spelet fortskrider. Spelet baserar sig till viss del i att vi ska hitta ledtrådsord för att kunna fylla i våra deducktions (slutledningar fast med en ordvits inbakat). Vi kan till exempel undersöka en karaktär visuellt och dra slutsatser om karaktären. Vem kan det vara som har dålig syn och är lite av en tönt? På liknande sätt kan vi undersöka brev, kylskåp och mycket mer. Något som är bra är att en hel del objekt kan behövas undersökas mer än en gång för att komma vidare. Ett exempel kan vara ett brev där vi först finner ledtrådar i ordform, men senare behöver dra egna slutsatser från vad som är skrivet. Att hitta ledtrådar på objekt görs oftast genom att med hjälp av styrspaken flytta ett förstoringsglas över objektet och se små detaljer.
Mycket av det vi hittar hamnar i vårt anteckningsblock. I anteckningsblocket hamnar även kommentarer angående karaktärer, fysiska ledtrådar och vi har även tillgång till en karta förutom sidan där vi jobbar med våra deducktions. Ibland krävs det dock att vi som spelare har minne som en elefant då detaljer som passerat helt obemärkt 30 minuter tidigare plötsligt behövs och inte finns nedtecknade. Spelet är huvudsakligen baserat på text-information och att passa in rätt ledtrådar på rätt ställe. Så även om det får ses som ett problemlösningsspel så är det inte ett pusselspel.
Grafik/Kontroll/Ljud
Grafiken är en mix av 3D med karaktärer i 2D som blivit populärt sista tiden och i detta spelet så känns det helt rätt. Vi går från objekt till objekt med tydliga gula cirklar. på saker vi kan interagera med. Dock så är det så att går vi in i en stol så snurrar den till likväl som att papperskorgar ramlar omkull när vi springer in i dem, i övrigt är miljöerna tämligen statiska. Eller miljön, vi är på samma ställe genom hela spelet. Ett kontorslandskap med kök, chefens rum, entre, serverrum och en parkering.
Kontrollen är tämligen enkel, det finns inte så mycket alternativ i spelet. Vi går runt med en spak och har olika val på olika interaktionspunkter. Det kan vara att tala med någon, undersöka någon eller ställa följdfrågor. Vi kan även kvacka när vi går runt med en knapptryckning. Med ett tryck nedåt på styrkorset får vi upp möjlighet till hjälp som är väldigt vag och ger väldigt lite hjälp. Ett tryck upp på korset ger oss tillgång till vår anteckningsbok.
Nu kommer vi till det roliga. Ljudet och framförallt rösterna. Det var längesedan jag uppskattade röstskådespeleri i ett spel som jag gjorde i detta. Alla texter var röstsatta och det gjordes riktigt bra. Och vi kan säga att Sean Chiplock som gör rösten till Eugene låter som Kelsey Grammer vilket inte är en dålig röst att ha med sig under ett helt spel.
Avslut
Jag får väl avsluta med att säga att jag vill ha en fortsättning. Jag vill ha mer av humorn, jag vill ha mer av röst-skådespelarna och jag vill ha mer klurigheter även om de ibland var lite frustrerande då minnet är bra men kort nu för tiden. De säger själva att speltiden är 2-3 timmar och får säga att det var väldigt korta timmar. Och då menar jag inte att det var kortare utan för att tiden flög när jag spelade. En bra lösning hade varit att släppa episoder löpande mot en extra betalning. Gillar du att lösa problem som ibland kan vara lite långsökta och bitvis skruvad humor så kan detta vara ett bra spel för dig.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet kommer även till PC och Xbox Series X/S
Duck Detective: The Secret Salami. Lägsta pris ca. 106 kronor ($9.9) enligt Nintendo.com 2024-05-23.
Recensionsex tillhandahållet av Happy Broccoli Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.