Broms…gas…broms…gas och en skarp handbroms – ett konstant tryckande av pedaler varvas med kartläsarens frenetiska röst som berättar om nästa kurva. Omvärlden suddas ut medan din Mitsubishi Lancer tycks sväva över grusvägen; sprutandes sten mot åskådarna som stelögt tittar på. Nog tusan är det rally, och nog tusan är Codemasters tillbaka i klassisk högform. Men frågan är om innovationen och utvecklingen avstannat i spelserien som nu börjar kännas lite väl bekant. Lets find out!
Med DiRT Rally 2.0 så ges du möjlighet att ta dig genom bana för bana, event för event – i jakten på prissumman i de mästerskap du kör i. Om det så är i rent Rally Mästerskap eller Rallycross – här finns långa och många körsträckor, som kräver din uppmärksamhet och goda styrförmåga. Men även om off-road känslan sitter som en smäck, så är frågan om det ändå inte känns som att det saknas något. Vilket är märkligt för spelet har ändå allt som krävs för vara ett gediget, nära nog perfekt rallyspel.
Övning ger färdighet…
Svårighetsgraden är påtaglig, på det sättet att du verkligen behöver vara kunnig i hur din bil reagerar på vissa underlag, att du behöver se över och anställa nya stallmedarbetare allt eftersom, och pusha dig igenom långa ansträngande mästerskap. Det finns förvisso reglage som du kan dra i för att ändra svårighetsgraden – och jag skulle ärligt talat rekommendera att du ändrar så att spelupplevelsen passar dig bättre – jag menar du kan ändå alltid gå tillbaka och ställa tillbaka inställningarna om du vill ha det svårare.
Kontrollmässigt så är det verkligen välgjort. Varje bil, och det finns över 50 officiella bilmärken representerade, är alla ytterst detaljerade – både sett till utseende och i hur de känns att köra. Codemasters har alltid varit pålitliga när det kommer till detta, och så är alltså även fallet i DiRT Rally 2.0. Bilarna reagerar direkt, men det gäller att lära sig varje bil, då variationer i underlag, hästkrafter och huruvida de körs med framhjuls- bakhjuls- eller fyrhjulsdrift i sig ändrar förutsättningarna drastiskt. Så man kan med lätthet säga att när det kommer till simuleringen, så går det inte att få en bättre idag.
Men med det sagt, så blir det tydligare att spelet definitivt inte är för alla. Mästerskap i karriärsläge, med sex event med fyra banor i varje, gör att man verkligen sätts på prov. Inte bara rent spelmässigt, utan att även tålamodet gör det. För här känner jag att de borde ha tummat på autenticiteten – för ärligt talat, inget bilsimulator kommer aldrig ändå vara precis som i verkligheten, och att låta spelarna köra långa utdragna banor, gör att även den bäste spelaren kan bli rastlös eller rent ut sagt uttråkad. En simulator idag, särskilt på konsol känner jag behöver kunna hålla en bra balans i spelglädje samtidigt som det håller i simuleringen. Mästerskapen kunde ha gjorts kortare, och därmed gjort att spelare hela tiden fått en bättre morot i att ta sig vidare.
Men, mästerskapen är en sak – det finns självklart mer här. Du kan köra även köra Rallycross (varvbetonade banor) i karriärsläge, för att inte tala om de historiska mästerskapen som kan köras. Det finns ”Time Trial”-lägen, och så klart möjligheten att skapa egna mästerskap. Så vill man inte sitta med karriärslägesmästerskapet, så går det lika bra att starta lite mindre mästerskap.
Så hur summerar vi upp det här då?
DiRT Rally 2.0 är ett vackert spel, som känns optimerat och har en riktigt bra körkänsla i sina fordon – något som självklart är jätteviktigt. Dess karriärslägen känns som perfekta att köra pö om pö; genom att kanske köra ett event och sedan pausa spelet för att senare hoppa in och köra vidare. Om spelet däremot förnyar spelgenren; ja, så långt skulle jag absolut inte gå. Men det Codemasters gör är väldigt gediget och känns framförallt genomtänkt. Om det så är varierade banor (finns sex olika länder bara i karriärsläget för mästerskapet), möjligheten att skaffa ny personal som sköter om din bil, eller att ställa in din bil precis så som du vill ha den – ja, det är mycket att göra, så är man bilsimulatorfantast, så kommer detta med all säkerhet passa en.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
DiRT Rally 2.0. Lägsta pris 448-599 kronor (beroende på plattform) enligt Prisjakt.nu 2019-02-26.
Recensionsex tillhandahållet av Koch Media / Codemasters.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.