Det sägs att en promenad i skogen gör dig gott. Jag kan hålla med. Såvida jag inte trippar på gud vet vad och ser minnen, hallucinationer och hör massvis med röster. Då gör det nog allt annat än gott. Välkommen till skogen!
Du spelar som en icke namngiven karaktär som vaknar upp i en skog utan minne. En röst i ditt huvud leder dig till att upptäcka hur du kom hit, vilka människor du mött och deras öde i denna skog. En del av mig vill fördjupa mig i storyn, men då spelet är väldigt kort (under två timmar) vill jag inte ge fler detaljer än detta. Storyn flyter dock på bra och har en inte allt för oväntad twist i slutet. Till viss del är den minnesvärd, men det är ett tema som inte känns nytt och twisten är allt annat än revolutionerande.
Detta är en ’walking simulator’ på alla punkter: du vandrar genom skogen, klickar på objekt för att sedan vandra vidare genom narrativet. Det som skiljer sig är ditt röda seende som du kan aktivera ett par sekunder åt gången. Detta använder du för att hitta och låsa upp minnen. När du hittar ett minne transporteras du till en mardrömsvärld där minnet berättas för dig medan du går balansgång mellan hus och sten (du kan dock ej ramla ner). Metoden påminner mycket om spelläget ”witcher vision” från Witcher 3 där du kan hitta ledtrådar på liknande sätt, förutom att du där kan ha igång skanningen väldigt mycket längre än här. Hela grejen känns som en meningslös gimmick som inte tillför något till upplevelsen. Mardrömsvärlden hade kunnat nås med en enkel interaktion med saker i din omgivning snarare än att leka kurragömma med ett rött filter som försvinner vart tredje sekund.
Det finns två saker som helt enkelt bara ska fungera när man spelar en walking simulator: promenaden och interaktionerna. Ibland kände jag att jag kunde fastna bakom träd och på stenar i mardrömsvärlden men aldrig så pass illa att jag fick starta om spelet. Saker du kan interagera med lyser upp när du har markören på objektet. Många saker kan du läsa och få transkriberat vilket alltid är trevligt. Men av någon anledning finns det ett par objekt i spelet med mycket text men utan någon möjlighet att få texten transkriberad vilket är allt annat än kul då jag inte vill spendera mer tid än nödvändigt med att tolka någons skrivstil.
Estetiken i The Fabled Woods är fantastisk! Detta är ett spel där jag verkligen önskar att min PC hade stöd för Ray Tracing, men även utan Ray Tracing känns skogen vacker och levande. Kombinera detta med passande musik och ljudlandskap och du har en estetik som slår hårt och som man minns även efter spelets slut. Det är både tunga basgångar blandade med glada stråkorkestrar. Allt för att förstärka de känslor The Fabled Woods har att förmedla. Både grafik och musik skiner som mest i mardrömsvärlden där musiken ger en ångestkänsla och omgivningen skapar en känsla av sann klaustrofobi! Som om det inte vore nog är spelet fullt röstskådesspelat på ett fantastiskt sätt som verkligen sätter sin prägel på storyn som presenteras!
Det kanske största klagomålet jag har är prislappen. Jag rekommenderar gladeligen korta spel med en tilltagen prislapp om det känns befogat. I skrivande stund kostar spelet 17 Euro. Det är samma prislapp som för The Signifier som var ett av mina favoritspel från förra året med minst dubbel speltid och en kommande gratis Directors Cut planerad för 2021.
För 17 Euro får du en knapp två timmars vacker upplevelse med en spelgimmick som inte är särskilt intressant. Om du likt mig är en sucker för narrativ och kortare gripande spelupplevelser så säger jag inte att du ska skippa spelet. Men vänta tills en rea.
Denna recension baseras på PC versionen.
The Fabled Woods. Lägsta pris 16.99 EUR enligt Steam 2021-04-07.
Recensionsex tillhandahållet av Headup Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.