Som en hyllning till klassiker som Wipeout och F-Zero får vi det hissnande spelet RedOut 2. Fart är bara förnamnet på vad vi kommer att få uppleva på de banor vi tar oss an. Om vi inte är försiktiga kan vi flyga av vägen och vem vet var man hamnar då? Så spänn fast säkerhetsbältet och be en tyst bön, för nu kör vi!
När Wipeout och F-Zero kom ut var de hyllade som de mest fartfyllda spelen för sin tid och nu har jag fått sätta tänderna i RedOut 2 som verkligen vet vad fart innebär. Men jag har även fått se mina egna begränsningar när det gäller min tid på de snabba banorna, men jag kommer till det senare.
I en framtid där världen blivit ett Utopia, där mänskligheten har bemästrat vatten, vind, eld och rymden och undrar vad man ska bemästra härnäst… Svaret är gravitation! Stora okända investerare har gjort om stora städer och områden till enorma fartfyllda banor där man kan tävla på med sina antigravitationsmaskiner om vem som är snabbast och kan ta kurvorna bäst i överljudshastigheter. Om de inte vore snabba nog finns det utspritt på banorna punkter där man får en hastighetsboost och kan vina iväg fortare än kvickt. Det här är vad mänskligheten har som sitt stora intresse och nu är det din tur att visa upp dig för världen och se hur snabb du kan vara på banorna.
Men bara för att man har ett snabbt fordon ska man inte tro att man automatiskt kommer vinna, då man måste uppfylla vissa hastighetskrav för att kunna tävla med de bästa. När man vinner på en bana låser man upp de vinster som finns för respektive bana. Man kan låsa upp fem olika hjälpmedel för sitt skepp, det kan vara t.ex. propulsor, rudder eller hull. Alla dessa kommer göra att ditt fordon får högre topphastighet, ta kurvor bättre eller att du kan krocka in i barriärerna runt banan mer utan att riskera att explodera i en stor eldboll. Utöver praktiska saker för ditt fordon kan man även vinna kosmetiska saker som gör att du kan sätta din egna prägel och stil på hur just ditt fordon ska se ut. Man kan byta ut individuella delar av fordonet (t.ex. fronten, motorn eller Spoilern) eller hitta ett fräsigt färgschema som du gillar för att få fordonet att se så häftigt ut som det bara kan.
Varje bana i karriärsläget har ett antal stjärnor som man kan vinna på dem. Genom att vinna dessa stjärnor låser man upp vinsterna som jag skrev om ovan. Vill man ta sig långt måste man överlag vinna så många man kan för att låsa upp bättre tillbehör för fordonet och kunna ta sig längre och längre fram i karriärsläget. Här finns det också en stor del omspelningsvärde för spelet. På de banor man klarat av, men kanske inte vunnit alla stjärnor på kan man alltid komma tillbaka till dem senare. För när man kommit en bit in i spelet och blivit bättre kan man helt enkelt hoppa tillbaka och köra om gamla banor, nu med ett bättre fordon och då enklare komma först i mål och plocka hem de vinster man saknar. För den som vill 100% spelet och låsa upp allt som finns har en massa speltid framför sig.
För att låta oss som spelare komma in i spelet och lära oss grunderna är den första kampanjen Trials som man kör. Det är tre banor som vi får ta oss an, där vi får lära oss hur man ska ta kurvorna, boostandet under banorna och hur man ska styra på upp och nedförsbackar utan att åka av banan. Här är det viktigt att man tar in och lär sig grunderna, för om du inte gör det kommer du inte ha särskilt roligt med spelet då det är väldigt oförlåtande banor som man kommer att stöta på. Det finns banor utan någon barriär på sidorna av banan som man kan flyga av den och tappar då en massa tid och första platsen kan du vinka hej då till.
Det finns olika typer av banor; time attack där man ska slå den bästa tiden på banan, speed där du ska komma så långt du kan på en specifik tid (här gäller det att boosta så mycket man bara kan), arena race där man kör mot tre NPC fordon för att sikta på första platsen och sedan kan det vara tidigare banor men nu kör man de istället baklänges. Det finns variation och man kör inte bara mot motståndare utan testar även sig själv gällande hur mycket bättre man faktiskt blir på boosting eller styrning – och som jag sagt kommer man inte in i spelet är det kört.
Kontrollscheman är mest centrerat till styrningen, om man inte kan med den är det kört. På den högra tumspaken pitch:ar och strafe:ar man. Pitch vinklar fordonet framåt och bakåt för att styra uppför eller nedför branta backar, om man inte gör det går det illa för en. Strafe justerar fordonet i sidled. På den vänstra spaken styr man skeppets större rörelser, landar man fel och hamnar i sidled kan man styra och vända fordonet rätt. Det är de här två som man måste få till snitsen då de är avgörande om du kör mitt i banan eller ligger ute i kanten och har sönder ditt skepp och tappar viktig hastighet. Det är här som spelet kan få en att antingen att älska spelet eller känna frustration deluxe. Jag ska erkänna att jag verkligen inte har fått till snitsen med kurvtagningen, det är inte att jag inte ligger i barriärerna konstant men att jag kanske kommer för nära kanten och ibland studsar till för att sedan styra in och lägga mig rätt i banan. För spelet är ruskigt snabbt och man får indikationer på skärmen vad för typ av kurvor som komma skall, men om du missar en kan du ligga himla risigt till. Då kan det bli riktigt svårt att komma tillbaka in i tävlingen, särskilt efter att man redan förlorat mycket tid – så till den grad att små misstag kan innebära att första platsen inte är i närheten.
Nu låter det som jag klankar ner på styrningen, men problemet är att den kräver mer än vad man ibland kan göra (nu känner jag mig som en gnällig gammal gubbe). Det är ibland ett sådant precisionsarbete på vissa banor att när man hoppar över stora gap i banan och styr lite åt fel håll kan man flyga iväg till gud vet var. Eller att man tar en kurva lite för sent och sedan ligger man och glider längs barriärerna och till slut exploderar i tidigare nämnda glödgande eldboll! Nu har det här inget med svårighetsgraden i spelet att göra, vilket det för övrigt finns sex stycken av. Man kan inte se hur svårighetsgraderna skiljer sig åt, utan det är beskrivningar som säger hur de kommer vara; första som är Zero beskrivs ”för spelare som bara vill avnjuta åkandet utan krav på sig”. Den sista som är Nightmare beskriver sig bara ”pressa dina gränser”. troligtvis är det bara att AI motståndarna kommer vara svårare och köra betydligt bättre ju högre svårighetsgrad man väljer. Vill man ha en liten hjälpande hand finns det i inställningarna en AI Assist som har sex lägen där man får AI hjälp på att strafe:a eller att man kan ta lite mindre skada än tidigare.
Spelet har ett arkadläge där det finns nio olika nivåer med banor som har en stor variation. Här kan man få välja fritt mellan de tolv fordon som finns i spelet. Här är det bara fritt spelande som gäller, här gäller det bara att försöka att få brons-, silver- eller guld-plats på banorna. Här kan också vara bra att få testa på de olika banorna och andra fordonen i spelet. Samt träna på styrningen om man inte vill göra det i karriärsläget.
Karriärsläget har fem ligor där man måste vinna stjärnor för att låsa upp nya banor, går det dåligt på en bana ta bara och testa nästa och chansen finns att man vinner något som förbättrar ditt fordon och du kan vinna föregående bana lättare.
Sist har vi onlineläget. Här kan man spela mot upp till tolv andra spelare. När jag testade det här läget satt jag mest och väntade på någon annan att köra mot. Men till slut hittade jag en person som jag kunde köra mot och bli totalt krossad av (han var väldigt bra, samt hade bättre fordon än mig).
Men om vi ska kolla på det visuella på spelet så är det en väldigt färgglad palett vi får beskåda. Trots att vi susar förbi allt runtomkring banan kan man inte sticka under stol med att det ser bra snyggt ut. Som jag skrev tidigare finns det en sådan variation på banorna, det är ökenbanor i Kairo, templen vid Fuji eller varför inte åka omkring på en bana runt ett svart hål?
Det är väldigt mycket neonfärger som banorna är upplysta med och de gör att det är en fröjd att se på vad det är man kör runtomkring, tills jag studsar in i en vägg och dör. Det blir inget upprepande av banorna och man kan köra länge och väl innan något känns bekant igen (visst de kör på samma tema per områdena, men banorna är varierande).
Det jag ibland har problem med är att jag då och då får svårt att avgöra vart jag ska på banan då det är väldigt fort och om man plockar på sig en boost eller använder en själv kan det bli lite skakigt på skärmen och jag får då problem med att se vart jag är på väg. Notera att detta hände bara på någon bana och inget som är större än så.
Musiken är väldigt passande då det har en futuristisk vibe till sig, den passar väldigt bra till banorna. Samt att man hör ens fordon vina när det går fort och hur den gnäller när jag kör in i allt som finns i min väg. Ljudbilden och musiken gör sig väldigt väl ihop.
RedOut 2 är ett spel som kommer testa din förmåga att hålla koncentrationen på banorna som man kör på och att man har tummen mitt i handen och håller sig rätt på banan. Det kan vara väldigt frustrerande när man känner att man inte får till snitsen i styrningen på många banor, jag vet ibland inte om jag ska styra hela fordonet, strafe:a eller en kombo av båda för att kunna ta de hårda kurvorna perfekt. Men när man kommer in i rätt flöde och man styr fordonet rätt och inte slår emot något så är det en skön känsla. Problemet för spelet även fast det är fort, det ser snyggt och har bra musik är att styrningen kommer vara en stor vattendelare för spelarna. Kommer man in i det kommer man ha riktigt kul, hittar man inte rätt och det bara inte går kommer man sakta tröttna på att köra om och om igen för att försöka klara en bana. Hade gärna sett en lite bättre tutorial som ger mig bättre inblick i kurvtagningen och hur man ska ta den för att undvika käka grus hela tiden.
Jag är mer av den senare då jag som sagt ibland inte får till rätt känsla i körningen och då tryter humöret ganska mycket, men när allt går rätt då vill jag bara köra vidare. Även om det går dåligt ibland så har det en skön känsla och som en stor fan av Wipeout och F-Zero i min ungdoms dagar så vill jag bara hoppa in och testa en gång till, men bara en gång sen måste jag sova.
Denna recension baseras på Xbox Series X versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4/5, Nintendo Switch and PC.
RedOut 2. Lägsta pris 299 kronor enligt Xbox 2022-08-17.
Recensionsex tillhandahållet av Saber Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.