I Call of Cthulhu får vi följa med Edward Pierce ut till Darkwater Island, under ett hemligt uppdrag, med syfte att finna sanningen bakom en tragisk olycka. Kommer han finna sanningen till mysteriet, det återstår att se!
Efter att ha vaknat upp från en hemsk mardröm, får vår protagonist, privatdetektiven Edward Pierce ett samtal, ett samtal som låter honom veta att om han inte får tag på pengar snart, så kan han verkligen stå utan både arbete och tak över huvudet. Trött och sliten så står han där i sina egna tankar när det plötsligt knackar på hans dörr, utanför står industrimannen och konstsamlaren Stephen Webster. Han berättar att hans dotter Sarah Hawkins (en konstnär, känd för hennes bisarra och provokativa tavlor) och hennes familj dött under mystiska omständigheter och han önskar hyra Edwards tjänster – han behöver helt enkelt att Edward åker iväg till Darkwater för att leta upp sanningen. Med tanke på Edwards prekära situationen, så blir det naturligtvis illa tvunget att han tar sig an fallet, och beger sig således till Darkwater Island.
Väl på plats, så utvecklar sig ett undersökande mysteriespel med RPG inslag, där du stöter på en mängd olika udda och intressanta karaktärer som man kan interagera med på ett eller annat sätt. Man går runt och utforskar sin omgivning för att hitta ledtrådar och andra objekt som kan hjälpa en att klura ut vad det är som pågår på den isolerade ön. Under spelets gång så kan man också levla upp Edwards förmågor så att han kan klura ut nya aspekter av de ledtrådarna som han stöter på under spelets gång faktiskt innebär.
Man har sju stycken olika förmågor som man kan lägga poäng på. T.ex. ”Eloquence” (vältalighet), där du får upp nya val under dialoger, ”Investigation” (utredning), som gör att Edward bättre kan utröna vad som har hänt på en brottsplats eller ”Spot Hidden” (Se gömda objekt), där du kan hitta nya dolda objekt lättare som du annars inte skulle ha sett.
Tack vare dessa olika förmågor som man kan levla upp, så kan man få ny information och dialoger, beroende på vad man exakt väljer att lägga sina poäng på.
Samma sak kan man säga om hur man tar sig an hindren i spelet; tidigt i spelet så måste man exempelvis ta sig in i en lagerlokal. Hur du tar dig in i lagerlokalen kan göras på olika sätt och om man hittar ett visst sätt att göra det på så ”låses” det andra valet. På detta sätt så finns det en stor anledning att ta sig an de olika kapitel som finns flera gånger, och skapar ett bra omspelningsvärde.
Spelet har också ett ”mentalt hälsa” system, där för många traumatiska upplevelser under spelet helt enkelt påverkar ens mentala hälsonivå. Detta var dock något jag inte märkte av så mycket, utan det var bara en sak på menyn som sa hur välmående jag var eller inte – vilket kanske inte tillförde så mest mycket.
Du kan när du hittar ett rum eller en plats där ett brott begåtts gå in i ett ”undersöknings” läge, där Edward kan hitta ledtrådar i omgivningen och utröna vad som har hänt på platsen och vem eller vad som gjorde det. Det är dock bara på vissa utvalda ställen som detta kan göras. Genom letandet så hittar man mycket information om ön och dess historia, vilket ger spelet ett större djup då man får ta del av vad som varit och var innevånarna är nu. Spelet låter spelaren även uppleva allt från en sliten herrgård, en psykavdelning på ett sjukhus till mystiska grottor – så det finns gott om miljöombyte.
Grafiskt sett så kommer spelet inte vinna några priser, dock så ser jag själv inte ner på det då jag tycker att det tillför till själva spelets estetik. Men jag måste säga att ansiktsanimationerna och läppsynkningen var ibland lite väl dåligt gjord, såpass att man tappade stämningen av spelet och rentav kom av mig. Och på tal om rösterna i spelet så fann jag att majoriteten av röstskådespelarnas insats var väldigt passande, även om det fanns vissa som stack ut som mindre bra. Om vi istället kollar på musiken, så fann jag den väldigt stämningsfull och bra, vilket tillsammans med den ambienta ljudbilden skapade en fin harmoni.
Sedan fanns det såklart buggar och grafiska skumheter som poppade fram lite till och från (men i skrivandets stund och nu innan embargo, så har det inte kommit ut någon patch ännu), så de kommer förhoppningsvis försvinna.
Jag fann spelet väldigt stämningsfullt och det drog in mig i jakten på sanningen. Under recensionsarbetet så satt jag en dag sju timmar i sträck och spelade – så man kan lugnt säga att spelet lätt får en att försvinna bort. Men jag vet att alla inte kommer finna detta lika indragande som andra spel. Spelets annorlunda tempo, passade mig dock, och att storyn i spelet drev mig till att hela tiden söka vidare, säger en hel del!
Denna recension baseras på PC versionen.
Call of Cthulhu. Lägsta pris 399 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-10-30.
Recensionsex tillhandahållet av Panvision/Cyanide.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.