Hem RecensionerSpelrecensioner Star Renegades

Star Renegades

av Joel Svahn

Tänk att få vara en sån där cool rebell. Ni vet, en sån som slåss mot översittare, trotsar omöjliga odds och alltid har en snabb zinger att dra till med när allt exploderar. Tyvärr är det bara att fortsätta drömma, för att vara rebell innebär långt fler förluster än vad som kan tänkas möjligt.


I Star Renegades spelar du som en grupp med, just det, rebeller. Men ni är inte vilka rebeller som helst, utan sci-fi-framtids-mech-alien-cyborg-rebeller. 

Storyn är kort och god, i en verklighet har en planet helt förstörts av en grupp elaka aliens. Där har en professor har skapat en verklighets-resande liten robot med ett meddelande till henne själv. Denna robot reser hastigt till en annan verklighet där aliensarna precis dykt upp och haft ihjäl ett syskon till en av de många spelbara karaktärerna. Den lilla söta roboten letar upp “samma” professor i denna verkligheten och förklarar vilken hemsk framtid som väntar om de inte lyckas stoppa den invaderande styrkan. För att lyckas måste en liten insatsstyrka stoppa tre enorma robotar från att sluka kärnan på tre olika planeter. Misslyckas operationen är det bara att försöka igen i en annan verklighet. Jag är ett stort fan av tidsmanipulation i spel, och med en fantastiskt läcker presentation, intressant grafik och ett universum som känns väletablerat är det bara att hoppa in. 

“Nu vill jag slåss och göra motstånd!”

Jag med! När du går in i en strid dyker det upp en tidslinje högst upp på skärmen. Den visar i vilken ordning fienderna kommer att attackera och vem av dina hjältar som kommer att ta smällen. Du får välja mellan en uppsjö av attacker från dina hjältar och vem de ska anfalla, och det är här det roliga börjar. Tidslinje representerar en minut av tid. 

Varje attack hamnar på en del av tidslinjen, längre åt vänster på tidslinjen=snabbare attack. 

Om en attack träffar en fiende (eller dig) innan fienden hunnit utföra sin attack blir det en “CRIT!”. Dessa attacker gör, förutom extra skada, en hel rad med andra effekter. Den viktigaste av dessa kallas “stagger”. När en fiende tar “stagger” flyttas den längre åt höger på tidslinjen. Alltså, om Greg ska bli skjuten om 30 sekunder och gör sin egna attack om 45 kommer han ta extra skada. Men vi kan göra så att Cassandra anfaller samma fiende på 15 sekunder, gör 20 sekunders “stagger” och stoppar Greg från att ta “CRIT!” skada. 

Sa jag att det fanns snygga animerade mellansekvenser?

Trots allt snack om tid sitter du i lugn och ro när du väljer vilka förmågor dina hjältar ska använda. När du har valt de sista förmågan sätter allt igång direkt, tiden går och du får se några ascoola animationer som jag aldrig blir trött på. Det är lika häftigt första gången jag ser någon teleportera sig bakom en enorm robot och skjuta den lite nonchalant i ryggen, som den 100:e gången. Jag njuter verkligen när jag ser min plan gå i lås och mina hjältar trycker sig förbi en till synes helt omöjlig situation. 

Det här med att välja attacker är dock inte helt lätt, och jag pratar inte bara om det strategiska momentet, utan själva “tryck på rätt grej” delen. Du får en lång lista på varje attack som din hjälte har tillgänglig, om du håller musen över en attack så får du fram skadan för attacken och den potentiella “CRIT!” effekten. De första striderna tänkte jag inte så mycket på detta system, men kan efter bara några timmar känna hur jag blir alldeles stirrig på den (ärligt talat) rätt så fula listan. Det känns väldigt osmidigt att välja sin attack efter detta system, och ibland kan listan bli så lång att jag istället råkar trycka på hjälten bakom. Allt ser snarlikt ut, och jag tröttnar snabbt på alla olika symboler som (oftast) inte har så jättestor betydelse, det viktigaste är att jag inte blir “CRIT!”-ad och vart mina attacker hamnar på tidslinjen. Det är här mitt största problem med Star Renegades dyker upp, UIn. Under striderna är det rätt krångligt att ta reda på exakt vad som kommer att hända. Tack vare tidslinjen är det inga frågor om NÄR det händer, men att ta reda på exakt vad fiendens attack kommer göra är en väldigt osmidig process. Man måste hoppa in i ett “visningsläge” där du kan markera en fiende och se dennes attack. Sen för att välja vad du ska göra måste du hoppa tillbaka. Sen tar du nästa fiende, och nästa. Men vänta lite, den ska ju faktiskt göra något annat, du måste hoppa tillbaka och byta förmåga på din första hjälte, den får istället anfalla… Ja, vem skulle hon anfalla nu igen? Jag tappar bort mig i det dåliga sättet spelet har valt att leverera information. Det känns riktigt tråkigt, speciellt då glädjen över att möta nya fiender byts ut mot frustration över att jag inte på ett simpelt vis kan förstå vad de gör.Man har gjort försök att förenkla med snygga symboler, enkla siffror och ord, men det räcker inte. Jag sitter och är förvirrad, och om jag anstränger mig för att komma ihåg allt får jag snabbt huvudvärk. Jag lägger gärna pussel, men det är svårt när jag inte kan se hela bilden. Som tur är finns det mer att bjuda på.

Kärlek

Det bildas ett band mellan folk som slåss tillsammans. Speciellt om man besegrar bossar. Mellan striderna kan man sitta och campa. Det är då det händer, någon säger “det är lite kallt…” 

Det är under campingsektionerna som din tappra hjälteskara har möjlighet att återfå liv, rustning, eller några andra mysiga bonusar. Varje kväll dina hjältar sitter runt lägerelden har du chansen att spela ut kort. Varje hjälte har olika kort som den kan använda på andra eller sig själv. Varje kort tar dock tid att spela, och kvällen har bara så många timmar. Dessa kort kan vara allt från helning och extra sköldar till bonusskada och att dina “CRIT!”  attacker tänder eld på fiender. Dessa kort gör också en sak till; de ökar dina hjältars attraktion till varandra. Om Greg använder ett kort på Cassandra ökar små kärleksmätare. När dessa mätare går upp i nivå låser man upp allt från regenererande sköldar till maffiga specialattacker! Om man lyckas ta det ett steg till och får upp ett par till den högsta nivån skapas det en arvinge som du kan spela med i senare verkligheter, förutsatt att paret överlever. Detta system är väldigt roligt och ger karaktärerna ett oväntat djup genom att låta dig ta del av de ständigt utvecklande relationerna mellan dem. Det känns inte heller forcerat på något vis, utan har med implementerats snyggt i helheten. 

”Det börjar likna kärlek, banne mig…”

Något som inte passar in lika bra dock är det forcerade RPG elementet. Din hjältar hittar och använder olika typer av vapen under sin resa. Alla klasser har inte tillgång till alla vapen, och vapnena är få. Dessa får du tillgång till genom att besegra bossar, och de stöter man inte alltid på. Samtidigt är varje vapens statistik slumpgenererat, vilket i kombination med den snåla tillgången gör att jag oftast får helt värdelösa skräpleksaker. Jag hade hellre sett att hjältars stats ökade mer när de levlade upp, men icke, istället får jag slänga “dåligt svärd sju”. 

Grafik och Ljud

Pixlar är ju så sjuuuukt snyggt! Speciellt när de är så läckert animerade som dessa. Det har också gjorts distinkta val med olika färger vilket ger en tydlig skillnad mellan dina hjältars stil och fienden. Jag gillar det skarpt, här har mycket kärlek lagts ner. Effekterna och smällarna är maffiga, tyvärr är musiken inte något att hänga i julgranen. Den försvinner i bakgrunden, och jag kommer på mig att stänga av den helt. Riktigt tråkigt då musik kan vara skillnaden mellan en skön spelstund och fem frustrerande timmar.

Allt som allt…

Jag vet inte vad jag ska tycka om Star Renegades. Ett roligt stridssystem som stoppas av dålig UI, en story som tar sig själv på allvar i ett lite för skojfriskt universum, ett roligt kärlekssystem men värdelösa items, suck. I slutändan finns det lite för mycket. Jag hade hellre sett ett välarbetat stridssystem där varje val spelar roll där allt inte är så förvirrande. En lättsam Star Wars-ton på berättelsen istället för ett udda dödsfall i ett försök att skapa allvar. Skrota RPG item-grejen och ge mig mer att göra med kärlek. Jag kan tyvärr inte rekommendera det här, käre läsare. Jag kommer dock sitta som på nålar i väntan på Massive Damage Incs nästa spel. 


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.

Star Renegades. Lägsta pris c.a 150 kronor enligt Steam 2020-09-18.

Recensionsex tillhandahållet av Raw Fury.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar