Ibland stöter man på ett spel som gör att man får en klump i magen, darr på rösten och en tår eller två i ögat.
Ovarpass 2 är ett offroad-racingspel där tyglarna lämnats över till utvecklarna Neopica från Zordix Racing. Neopica är kända för spel som Hunting Simulator, The Ultimate Battle of The Sexes, I Love My Dogs och många fler. Vad kan gå fel? (Till deras försvar har dom också gjort FIA European Truck Racing Championship, så där finns hjul).
Jag hade tidigt ögonen på detta spelet då jag har en förkärlek till saker på hjul i någon form av terräng. Sedan huruvida det har 2 hjul utan motor eller 8 hjul och en hytt är jag relativt okänslig för. Det är dessutom så att jag tillbringar en hel del tid i UTV’s och på ATV’s i terräng, då det ingår i mina uppgifter som skogsarbetare (jag har också stor del av livet tävlat i motocross). Det innebär att jag har terrängkörningslagen i min bakficka under tiden som jag balanserar i slänter sittandes i skoterställning med en vagn med gallringstimmer på släp. (Kom ihåg att terrängkörning i Sverige är i princip förbjudet, även för markägare. ”1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet”).
Nu har jag nämnt UTV och ATV och ni undrar kanske hur det kommer sig och vad är det? Vi börjar med andra frågan. UTV står för Utility Task Vehicle och kan enklast beskrivas som en fyrhjuling med hytt för två eller fler som också har ratt. Används en del inom lantbruk för enklare sysslor. ATV betyder All Terrain Vehicle och i detta fall är det den klassiska fyrhjulingen.
Varför jag nämnt dessa är för att de tillsammans med Rock Crawlers är stjärnorna i spelet. Rock Crawlers? Rock Crawler är en motorsport där man oftast med tungt modifierade eller specialfordon tar sig fram i bergsterräng. Stor vikt ligger på att se var det går att köra och att känna sitt fordon.
Nu har vi grundpremissen för spelet. 3 olika typer av offroad-fordon som ska framföras i olika typer av tävlingar i antingen sandig, lerig och stenig terräng. Vad kan gå fel?
Jag nämner snabbt några andra moment som också finns. Team-hantering, garage, färdighetsträd, biluppgradering, bil-utveckling, kalender med events och team-händelser, sponsorhantering och så vidare. Vi återkommer till dessa lite senare.
När jag ivrigt startade mitt karriärläge så blev jag matad med mängder av text av typen ”Glöm inte att anställa en mekaniker”, ”Låt oss skaffa en sponsor”. Både när det kommer till sponsorer och delar till fordonen så är det märken som vi känner igen vilket jag uppskattar som liten nörd. Speciellt Arai – Stanton replica-hjälm som jag själv hade en tidigare version på huvudet under många tävlingar som ung.
Efter ett tag fick jag dock äntligen sätta mig i en UTV och komma ut på stigarna. Genomgångarna fortsatte med hur jag skiftade mellan bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och odiffat enkelt med styrkorset på min handkontroll. (Odiffat är när alla hjul driver i samma hastighet till skillnad från vid fyrhjulsdrift då det skiljer sig; t.ex. ett däck tappar fäste, eller så enkelt som när det svängs. Det används huvudsakligen i terräng då det kan slita en del på utrustningen).
Jag susar fram längs en lerig väg. Det ser lite plastigt ut och känns lite sladdrigt men plötsligt ser jag en liten liten sten. Kaboooom så voltar jag varv efter varv tills jag slutligen slår i ett träd. Ok, 10 centimeter sten var för stort, anteckning gjord. Nu möttes jag av en varningsskylt angående ett stenparti. Jag bromsar ned lite men inte mycket. BRAAAP, studsar fram mellan stenar som är 50-100 cm, min förare som är stel som en pinne där inne i bilen måste drabbats av hjärnskador hinner jag tänka. Kommer 10 meter till och där är nu en 10 centimers-sten och det tar tvärstopp. Delvis upplever jag det som att man framför en kub mellan många andra kuber, för att det under steniga områden bli mer detaljerat. Grafiskt är det inte kuber utan min upplevelsen av vad som händer vid framförandet av fordonet. Vid framförande av ATV i verkliga livet i terräng är placering av kroppen viktig och möjlighet att justera för att placera däcken på ställen med grepp är oerhört viktigt. Karaktären här är i princip helt stel och det finns ingen möjlighet att justera.
Det fanns dock även tillfällen när jag faktiskt fick planera min framfart. Sätta mitt fordon i det magiska odiffade läget och kryssa mig fram mellan stenblock och branter och då hade jag riktigt roligt.
Det finns många olika typer av events i kalendern förutom det som har med hantering av sitt team. Det kan vara att testa nya maskiner, uppvisning eller tävling. Vid uppvisning och test så är det en maskin-klass och en bana. Vid tävlingshelg så är det däremot alla maskin-klasser samt olika banor. Genom att vinna dessa kan vi låsa upp nya delar eller fordon som vi kan köpa för dyra pengar. Vi har ATV och UTV som kör på snarlika banor för det mesta och sedan en Crawling-klass. Teamet tävlar om att komma så bra som möjligt i alla tre eventen för att vinna totalen och plocka med oss poäng till resten av säsongen. Vinnaren av säsongen kommer att flyttas upp till nästa division.
Beroende på sponsorer, placering och tävling så kommer inkomsten variera. Jag hamnade aldrig i ett läge där jag var ekonomiskt oberoende utan kände att jag fick välja med omsorg hur jag valde att spendera mina slantar. De flesta banorna så är det jaktstart, det vill säga att deltagarna startar med jämnt mellanrum så att det ska vara utspridda på banan för att i lugn och ro ska kunna planera sin körning utan att behöva ta hänsyn till andra fordon. Som i rally.
Eventen är väldigt ojämna i sin svårighetsgrad. Från att vinna med 30 sekunder kan jag i nästa tävling komma 30 sekunder efter, även fast jag inte misslyckats med något under själva tävlingen. De olika banorna varierar i längd. Crawling-banorna är sällan längre än en minut, medan UTV-banorna kan variera mellan 2-15 minuter. Något som kommer fram tydligt är val av däck och fjädring. Fel val och det kan vara helt ospelbart. Vid något tillfälle hade jag inte några lerdäck i min arsenal och tillbringade 20 minuter med att göra piruetter och köra av banan rakt fram.
Något som jag uppskattade var att vid tävlingshelg gick det att simulera ett av racen och på så sätt slippa köra. Vad den tog hänsyn till för parametrar vet jag ej, men jag vann för det mesta oavsett moment.
Det finns ett gediget färdighetsträd i spelet som vi får möjlighet att sätta poäng i och på så sätt till exempel öka vridmoment eller hållbarhet. Dessa poäng får vi när teamet går upp i nivå (inte riktigt men närmaste beskrivning). Teamet har vi för övrigt möjlighet att påverka. Både personal och sponsorer är valbara. Personal får vi leta efter och med jämna mellanrum hittar vi någon kandidat att byta ut befintlig person med eller på sikt utöka vår personal. Anledning att byta kan vara att t.ex. hitta en snabbare mekaniker än den vi redan har.
Vi har också möjlighet att forska efter nya delar som bättre fjädring eller förbättra fordon generellt.
Förutom karriärläget så finns det såklart enskilda läget, online och ett tränings-läge.
Grafiken upplever jag som last gen. Inte dåligt, men inte bra heller. Liknande som i andra racing-spel i lera så har den en tendens att se plastig ut. Sanden ser dock helt ok ut. Ljudbilden är helt ärligt ingen höjdare och ganska ofta tänker jag om grannen är ute med trimmer nu igen, skumt då det är helt kolsvart ute!? Kontrollen är enkel och det är svårt att avgöra om det är den som är lite märklig eller om det är fysiken i spelet som är märklig.
Vad jag däremot lade märke till efter ett tags spelande var att det bitvis gick väldigt långsamt, det hackade. Inte så länge, men det är ju faktiskt av den anledningen som jag köper konsol, för att slippa tänka på dessa saker. Installera och köra, inte pilla på grafik-inställningar och drivrutiner. Bakläxa på det.
Jag älskar Overpass 2, inte för själva spelet, det gav mig lite av en klump i magen när jag skulle sätta mig och spela. Jag älskar det för att de har gjort det och jag kommer gå in och köra lite enskilda race då och då. Jag tror det finns möjlighet för gänget att patcha upp spelet framöver, för att göra spelupplevelsen bättre. Så vi får hålla tummarna.
Denna recension baseras på Xbox Series X versionen.
Spelet finns även till Playstation 5 och PC (Windows).
Overpass 2. Lägsta pris 469 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-11-07.
Recensionsex tillhandahållet av Nacon.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.