Knäpuckarna skrapar i asfalten i kurvan och jag känner på mig att om jag gasar lite för tidigt så är det betydligt mer som kommer att skrapas.
För oss som gillar mc-spel så är det nästan bara Milestone som levererar idag, både på lera och på asfalt. Lite förvirrande kan det dock vara att dom för landsvägshojar har två stycken spelserier, Ride och Moto GP. Moto GP följer säsongerna i Moto GP-klasserna, team, banor och liknande. Ride är lite mer avslappnat. Motorcyklar vi dödliga kan köpa och köra med på en ban-dag någonstans ute i Sverige. Dock ska du inte låta sig luras att Ride för den sakens skull är en arkad-racer, det är ett tämligen oförlåtande spel med hög inlärningsfrustration.
Jag som tillbringar min mesta speltid på hjul av något slag har länge undvikit Ride och Moto GP just på grund av inlärningströskeln som jag upplevt på roadracing-spel. Minsta slarv och bakhjulet släpper och vi ser i slow-motion hur motorcykeln voltar ut i gruset eller smäller in i ett räcke. Dock så fanns inte valet att inte spela det denna gång, det finns ju en recension som ska skrivas.
Jag startade upp spelet, letade mig in i menyerna för att snabbt döpa om min karaktär och välja något generiskt ansikte som var lite för stiligt för att likna mig, dock så är det ju ett spel och fantasin får flöda fritt.
Med ett klick på karriär-läget var jag snart mitt inne i en tutorial. Normalt stänger jag alltid av all hjälp som finns att få. Rewind – Off, Automatic Brakes – Off, Throttle help – Off och så vidare. Denna gång lät jag alla vara kvar. Nu ska jag komma runt och på sikt ska jag även göra det bra. Andra kurvan, ut i sanden… Första racet, sist i mål…
Efter ett tag började jag slå av hjälpmedlen ett efter ett, det enda jag behöll var rewind, anledningen var enkel, så lite krävs för att hamna i sandfållan och vare sig det var mitt eget misstag eller någon som nuddat mig så blir det lätt lite för ofta.
Nu har jag skrivit långt utan att egentligen skriva något om själva spelet, och det finns en anledning. Jag vill att ni ger det en extra chans än att stänga av det efter de första avåkningarna och sista-platserna. Att ni tar er tiden att lära er det som skiljer mot bilspel, att det är lätt att åka omkull och att det är svårare att komma in i när förberedelser inför en kurva ska börja.
Spelet innehåller de mest typiska spellägena för ett modernt racing-spel. Ett karriär-läge, ett övrigt läge där du kan köra mästerskap, enskilda banor och jaga tider. Vid läget att jaga tider finns också möjligheten att ladda ned andras skuggor att jaga och lära sig av.
Något som inte är standard är split-screen. Syns oftast på arkad-spel, men spel som avser att vara mer av en simulator saknar ofta denna funktion. Inte riktigt Mario Kart, men ändå en källa till hätsk stämning i soffan. Det finns såklart också ett online-läge. Vid tillfälle för recensionen så var spelet ännu inte släppt så det fanns inte någon online att spela mot. Det kommer enligt Milestone att stödja cross-play så utsikterna på att hitta någon växer.
Karriärläget är där jag tillbringat den största delen av min tid. Karriären är uppdelad i fyra delar med 5-10 delar i varje del, och dessa delar har även de flera moment. Solklart? Det vill säga, det finns ganska mycket att göra, över 200 moment. Under tiden så ackumulerar vi pengar som kan användas till motorcyklar och delar såväl som ryktes-poäng hos tillverkare för de motorcyklar som körs för stunden som i slutändan kan leda till rabatter och liknande fördelar.
Momenten innefattar alla de olika spellägena så för att klara en del så kan det krävas att du vinner ett mästerskap, sätter bäst tid på en bana samt vinner ett enskilt race. Som belöning tar vi oss inte bara vidare utan kan även vinna speciella motorcyklar. De olika momenten har också olika krav på olika motorcyklar. Kan vara allt från motortyp såväl som märke och årsmodell.
Spelet är helt ok designmässigt men inget som skriker wow. Däremot har de enligt mig lyckats helt ok ljudmässigt, en vanlig akilleshäl när det kommer till racing-spel. Monotona, generiska motorljud utan själ har jag stött på i mängder. Och visst finns dessa här också, men det finns också de som känns betydligt mer realistiska och anpassade till fordonet som framförs för stunden. Det dynamiska vädret och även tider på dygnet tillför även det en hel del till spelet.
Banorna i spelet är en mix av riktiga banor och banor som är skapade av utvecklarna. Precis som i flera av Milestones andra spel så skiljer det ganska mycket i designen av banorna, och framförallt miljön runt banorna. Vissa är väldigt vackra med slående miljöer medans andra känns döda. Dock finns sällan tid att titta på vad som är runt omkring banorna, och om jag ska vara ärlig, banor som är uppbyggda på platt mark har sällan en omgivning värd att se enligt min erfarenhet.
”Gamefeel” i spelet är bra, Milestone lyckas enligt mig ofta på den punkten, känslan av fäste och vikt på motorcykeln känns i själen. Feedback, ljud och grafik smälter ihop på ett bra sätt och det är här jag önskar att jag ägde ett Playstation för att få triggers med feedback, något som Milestone stödjer i till exempel senaste MXGP och som fått väldigt bra återkoppling online. I övrigt så är kontrollen tämligen typisk för racing-spel. Gas, broms, växla upp och ned, svänga.
Då jag är van vid andra spel från Milestone på 2 hjul så saknar jag individuell kontroll av föraren från motorcykeln. något som används flitigt i deras motocrossspel för att ge möjlighet till mer inspirerad körning.
Det är en stor flora av motorcyklar och delar att välja ifrån. I det läget jag spelade spelet var det lite ojämnt med märken på delar. Vid byte av avgasrör så fanns några olika märken på olika motorcyklar, exempelvis Akrapovic, men under fjädring fanns bara sport-fjädring även om Öhlins har med loggor i spelet utmed banorna.
Även om flera original-designer på motorcyklarna finns tillgängliga så går det såklart att göra helt egna designer. Det finns tämligen många möjligheter och det jobbas i lager, något som kan vara förvirrande när listan på lager innehåller 67 objekt.
Jag är glad att jag fick möjlighet att recensera Ride 5, det tvingade mig ut med stödhjul på asfaltsbanor och det tog inte så lång tid innan de åkte av och varvtiderna minskade. Milestone marknadsför att det är ett spel som ska vara enklare att komma igång med utan att ta bort de mer avancerade möjligheterna, och jag tycker de har lyckats. Ride 5 är ett spel som kommer vara med i min rotations-lista, som för stunden också innehåller två andra Milestone-spel.
Denna recension baseras på Xbox Series X-versionen.
Det finns till PS5, Xbox series S/X samt PC.
Ride 5. Lägsta pris 547 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-08-21.
Recensionsex tillhandahållet av Milestone S.r.l.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.