Digimon Survive

Gotta save 'em all!

av Martin "Fyghar" Johansson

Ett gäng skolungdomar hamnar i en mystisk värld full med monster. Vad vill monsterna och hur kan de ta sig hem? Men den största frågan är: kommer alla att överleva? Nu kollar vi in Digimon Survive.


Digimon är den där serien som alltid kommer leva under Pokémons skugga. De går ut på samma sak, att fånga/samla monster som man sedan använder i strider. Men Digimon har genom sina spel, och serier, haft en mer vuxen ton i sina berättelser och det kan inte bli mer tydligt än här i Digimon Survive. Vi har ett gäng skolungdomar som är på en klassresa, men under en utflykt hamnar de i en värld som inte är deras egen. Som inte det vore nog bor det även monster i den här världen, de flesta är fientligt inställda, men några få verkar vilja hjälpa människobarnen. Men kan man lita på de här varelserna, eller kommer de att leda till något värre?

Digimon Survive är ett spel i visuell novell-genren, vilket innebär att det är mycket snack och lite verkstad. Eller? Det är en hel del snack, ja, men det finns även strider och val man behöver göra som kan påverka storyns gång. Ungdomarna försöker att ta sig hem till sin värld men de försöker också att faktiskt överleva, något som kan vara lättare sagt än gjort. Alla karaktärer reagerar olika på situationen de har hamnat i, några lugnare än andra men alla är oroliga för vad som kommer att hända med dem. Jag tycker att de har lyckats väl med att porträttera de känslor och tankar som uppstår under hela den här situationen, särskilt när folk faktiskt dör. Vissa får total panik, andra lyckas kontrollera sig för att få de andra till säkerhet och några bara fryser. Sedan har vi dialogerna efter att det här har hänt och det kan vara hjärtskärande att se hur de här ungdomarna reagerar på de olika dödsfallen som kan ske. Dock finns de snälla monstren, Kemonogami, mer kända som Digimon nära till hands och gör sitt bästa för att försöka trösta samt hjälpa människorna att komma till rätta.

Varje människa har en monster partner som man inte kan välja, utan varje monster är specifikt avsedd för en människa. Det är kul att se hur de alla reagerar på de olika varelserna i början, men det blir rätt snabbt en mer allvarlig ton. Det är ständigt en fråga om människorna kan lita på dessa kemonogamis, eller om de kommer att förråda dem längre fram. Varelserna försöker ständigt bevisa att de inte vill något ont, och sätter sig själva i fara för att skydda människorna. När karaktärerna kommer över sin oro och istället börjar lita på varelserna blir varelserna starkare, och kan ändra skepnad under strider. Om man har sett någon av Digimon-serierna som gick på TV förr vet man precis vad det är som händer, och första gången det händer här är det nästan lika spännande som när jag såg en digiutveckling som barn. När de förvandlas och ändrar skepnad blir de också starkare, de kan göra både mer skada och de tål mer stryk. Det krävs dock en del arbete för att få ordning på relationerna som leder till monstrens förvandlingar för både människa och kemonogami måste kunna lita på varandra innan förändringar kan börja ske. För att lyckas med detta behöver man prata med såväl människor som monster för att bättra på deras relationer.  Egentligen har alla förutom Agumon, protagonistens monster, bara en rak linje med utvecklingar de följer. Agumon kan istället förvandlas till olika monster beroende på vilka val man gör under spelets gång.

Alla kemonogami är inte glada att människorna är i deras värld, och för att förhindra att en katastrof ska ske i deras värld försöker de tillfångata människorna och offra dem till världens mästare. Det är de här monstren man främst kommer att strida mot. I dessa strider går man från visual novel till en mer taktisk stridskarta vilket fungerar rätt bra. Alla monster har olika styrkor och svagheter, några kan röra sig väldigt mycket medan andra tål mycket stryk. I början av en strid får man välja och placera ut sitt lag, här gäller det att tänka till för att striden inte ska sluta i katastrof. Till exempel är det ingen bra idé att ha sina minst tåliga monster längst fram, för då lär de snart dö. När man har placerat ut sina monster, börjar striden och det snabbaste monstret börjar och har några actions de kan göra på sin runda. Det blir lite som Dungeons & Dragons där man har en action för att gå runt, en annan för att attackera eller använda item, en tredje för att prata samt en fjärde för att utveckla sitt monster. Stridsarenorna är formade såväl på höjden som på bredden och man behöver tänka sig lite för innan man flyttar och attackerar med sitt lag. Det finns en del taktiska element som snabbt kan göra striden betydligt svårare om man inte tänker sig för. Till exempel gör man alltid mer skada om man attackerar från sidan eller bakifrån, och om man anfaller bakifrån gör man väldigt mycket skada. Då är det inte helt fel att försöka positionera sitt monster till att täcka ryggen. Det är inte alltid helt lätt att göra det, men det är en bra grej att försöka prioritera. 

Monstren har två mätare: en för hälsan och en annan för stamina. Hälsomätaren är rätt självklar, ju mer stryk ett monster tar desto mindre hälsa är kvar i mätaren. Den andra mätaren är rätt självklar den med men det finns lite att hålla koll på när det gäller stamina. Man förbrukar stamina genom att anfalla med specialattacker men återfår lite i slutet av rundan eller genom att vara bra vänner med de andra monstren i laget. Det gäller så länge man inte utvecklar sina monster, för då får de inte tillbaka någon stamina i slutet av rundan utan istället förlorar de än mer eftersom det tar på krafterna att vara utvecklad. Ju högre utveckling desto mer stamina dras i slutet på rundan.

Sen är det egentligen bara att klara av stridens mål för att ta sig vidare, de är inte särskilt svåra och det går att såväl höja som att sänka svårighetsgraden om man känner att det behövs. Om man förlorar en strid kommer spelet att fråga om man vill sänka nivån direkt vid förlust, det kan kännas lite förödmjukande att få den frågan direkt efter man har förlorat en strid och jag tror att några kan ta illa vid sig av det. Samtidigt spelar jag inte det här spelet för stridernas skull, även om de är underhållande avbrott, men jag vill ha storyn, jag vill veta vad som kommer att ske härnäst samt om alla kommer att överleva. Striderna är en viktig del i storyn då många händelseförlopp kommer att utspelas i just striderna eller runt dem, och jag gillar dem när jag spelar dem. Det finns även möjlighet till att strida utanför storyn för att träna upp sina monster samt rekrytera nya och dessa var inget jag fokuserade på under spelets gång. 

Jag måste bara säga att jag älskar musiken i det här spelet. Så pass mycket att jag har letat efter specifika låtar på Spotify för att lägga till dem i mina spellistor. Den är lugn och förstärker känslorna som karaktärerna har under olika stunder. Spelet har ett visst skräcktema när det kommer till karaktärerna, men inget som påverkar mig som spelare, men musiken får mig verkligen att vakna till och vara beredd på vad som kan hända härnäst. Även grafiken är väldigt fin och jag tycker att utvecklarna har gjort ett utmärkt jobb med spelets presentation både visuellt och ljudmässigt. Nu är det mest stillbilder på karaktärerna med olika ansiktsuttryck man får se, kan ju knappast kalla det fantastiskt, men grafiken ser hela tiden bra ut. Oavsett om det är när de pratar, när en strid pågår eller en cutscene visas.

Digimon Survive är ett bra spel, jag var lite osäker när jag skulle sätta mig med det. Först såg jag prislappen och har funderat mycket under spelets gång om spelet är värt en så hög prislapp, men efter att ha spelat igenom det tycker jag absolut att spelet är värt sitt pris. Dock vill jag tillägga att om man känner sig osäker på om man kommer gilla Digimon eller Visual Novels kan det vara en idé att vänta på att priset sänks under en rea eller något liknande. En annan sak som gjorde mig osäker var att jag har spelat mycket Digimon Story: Cyber Sleuth samt uppföljaren, som är en helt annan genre av spel, och trodde att jag skulle tröttna på Survive. Det hände ju uppenbarligen inte utan istället sitter jag här och vill dels spela om storyn för att få ett annat slut. Jag har bara fått ett av fyra möjliga, men jag vill också få fler att spela det. Så om ni ursäktar mig, ska jag nu försöka få alla att överleva sin resa till den digitala världen.


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Spelet släpps även till Xbox One, Nintendo Switch och PC.

Digimon Survive. Lägsta pris 432 kronor enligt Prisjakt.nu 2022-08-18.

 

i samarbete med PriceRunner

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar