Castlevania. Metroid. Båda är spel som skapat en hel genre! Att utforska världen som skapats för att hitta hinder som du vet att du senare kommer kunna överkomma med krafter du hittar senare i spelet, kommer alltid vara intressant för mig. Jag har testat om Bloodstained: Ritual of the night kan hålla sig upp mot dessa jättar i denna genre och om Koji Igarashi tillsammans med ArtPlay fortfarande har vad som behövs för ett riktigt bra Metroidvania spel.
Du påbörjar spelet på ett skepp under attack. Demoner har invaderat landet runt dig och du, en ”Shardbinder” måste stoppa dem. Du får snabbt veta att en av dina krafter som shardbinder är att konsumera shards. De är fragment av demoner som gör att du kan använda delar av deras krafter. Det är genom detta system du får nästan alla dina nya förmågor. Om du dödar en demon som kan framkalla tentakler får du sedan denna kraft. Alla fiender i Bloodstained har någon sort att kraft som du kan ta del av. Vissa låter dig byta form och andra låter dig resa som en ljusstråle genom små hål i väggar. Ju fler av samma shards du hittar desto starkare blir dina förmågor. Detta gör spelet väldigt roligt och det ger dig ett sätt att öka din kraft på ett intressantare sätt än bara levlar.
Genom spelet hittar du bokhyllor som innehåller recept och olika special attacker till vapen. Detta är även ett av systemen som ger dig fler förmågor. Om du hittar ovanliga vapen så har de ofta någon riktigt häftig special attack som du kan hitta. Dessa attacker är ofta starka och utförs som special attacker i fighting spel. Dessa attack är kanske inte de bästa att använda oftast, men de är häftiga och är starka när du väl lyckas träffa.
Som nämnt ovan kan du hitta recept. Dessa används i Bloodstaineds crafting system vilket spelar en stor roll för att du ska hålla din utrustning uppdaterad. Genom detta system kan du även uppgradera vapen, skapa nya engångs utrustning som potions och antidotes (mot gifter) och ny rustning så att du tål mer skada i strider. Alla dessa saker används flitigt genom spelet och det är viktigt att hålla sig uppdaterad med de recept man kan skapa genom systemet. Dessa får du fler genom samma system som du hittar special attackerna till olika vapen.
Bloodstained: Ritual of the night har mycket intressanta och bra system i sig. Något som inte fungerar så bra dock är deras tutorial. Det tog tre bossar innan jag insåg att jag kan hoppa bakåt för att undvika attacker. Många av förmågorna beskrivs inte bra tycker jag vilket känns mycket irriterande när man möter en fiende som är baserad på att du ska veta om dessa förmågor. Stridssystemet i spelet är mycket pålitligt och reaktivt, men jag saknade starkt en förmåga att undvika attacker smidigare. Efter att jag upptäckte bakåtsteget nämnt tidigare, hjälpte det lite men denna förmåga är inte speciellt bra då den inte rör dig mycket och den rör dig bakåt. Det krävs mycket träning med ens bakåtsteg för att faktiskt kunna undvika attacker och jag anser att det har gjorts onödigt svårt. Oftast valde jag att bara ta attacker rakt på mig och försöka göra mer skada mot fienden jag slogs mot istället för att använda bakåtsteget. Detta är ett tydligt tecken på en mekanik som inte känns bra att använda.
På tala om saker som inte känns rättvist designat i spelet så kan vi nämna bossarna. Av de bossar jag slagits mot har bara en av bossarna känts som att de inte har en billig mekanik som ska tvinga dig att ta skada. Du tar skada om du rör vid fiender viket bossarna utnyttjar vid varje tillfälle de får. Ofta går bossar mot dig efter att ha gjort en attack. Detta är inte ett problem om du inte tar skada när fiender rör vid dig. Eftersom att du gör det i detta spel så hinner du ofta inte reagera när bossarna gör en attack, du går in för att attackera och just innan du kan röra dig igen tar bossen några steg fram och skadar dig. Jag vill helst få något sort av varning innan en attack kommer mot mig och det är just detta som irriterar mig med bossarna i Bloodstained.
Nästan alla aspekter i Bloodstained: Ritual of the night är mycket bra. Den grafiska stilen är härlig med ett magiskt slott som inte är logiskt byggt på något sätt, men det ger bara ett bra tema på all grafik då det inte behöver vara logiskt. Musik och ljuddesignen är pålitlig med voice acting för alla karaktärer och bra ljudeffekter i strid. Vissa fiender låter lite konstigt när de dör, men jag tycker det passar med tanke på att de är demoner. Allt som allt lägger musiken en känsla av äldre plattforms spel med mycket intensiva toner.
Jag har personligen inte spelat varken gamla goda Metroid eller Castlevania. Jag har dock spelat många spel baserat på dessa två spel. De är legender inom sin genre och jag tror att Bloodstained: Ritual of the night håller upp till dessa standards och överträffar sig på många delar. Med modern grafik, reaktiva kontroller och ett stridssystem som känns responsivt så tar sig Bloodstained upp till en riktigt hög nivå av kvalitet.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch.
Bloodstained: Ritual of the night. Lägsta pris 349 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-06-26.
Recensionsex tillhandahållet av ArtPlay.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.