Battle Royale är en genre som på senare år populariserats av bland annat Fortnite och PlayerUnkown’s Battlegrounds. Därför är det inte märkligt att andra utvecklare hoppar på bollen och försöker skapa något eget i genren. Ett av de spelen är Naraka: Bladepoint, som har en egen unik twist med ett östasiatiskt tema. Låt oss nu se om det kan erbjuda något nytt och eget eller om det bara är ett spel i mängden.
När du skapat ett konto spelas ett litet intro som berättar om bakgrundshistorien till världen. Spelet tar plats på the Isle of Morus, en plats där gudar slogs och dog i forna tider. En gång per generation blommar en odödlig blomma, ett omen och ett löfte som lockar till sig krigare från hela världen till ön. De kommer dit för att hitta odödlighetens mask, en allsmäktig kraft från en sovande gud. Spelarna tar kontrollen över dessa krigare som letar efter masken. Detta är all berättelse vi får i spelet och är endast till för att ge någon form av kontext till spelandet. Jag hade gärna sett en singelplayer-kampanj som förklarade mer om den odödliga blomman och masken, men i den här typen av spel är mer story inget måste.
När du har sett klart introt spelar du den första bana som krigaren Viper Ning, som precis kommit till ön med ett fartyg i en storm. Här introduceras du till spelets olika mekaniker. Det som gör att Naraka skiljer sig från många andra spel i genren är änterhaken. När du plockat upp grappling spools kan du kasta änterhaken på i princip vilka ytor som helst för att ta dig runt i världen. Du kan till och med greppa tag i motspelare för att svinga dig till dem och göra en surprise attack. Att du även kan klättra på de flesta ytor bidrar till en vertikalitet och frihet jag inte sett tidigare i genren. Många andra mekaniker i spelet liknar dessutom ett spel som oftast förknippas med just frihet, The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Till exempel har du en stamina-mätare som du kan använda för att sprinta och vapen som går sönder efter användning. Precis som i Zelda ger dessa förmågor möjligheten att interagera med världen på ett sätt som gör det kul att bara ta sig runt.
En annan mekanik du har tillgång till är ultimate-förmåga. Du har en mätare som fylls upp över tid och när den är full kan du använda en karaktärsspecifik attack. Det kan vara att förvandlas till ett jättelikt monster som kan plocka upp en motståndare och stampa på dem eller göra dig osynlig för att smita från kniviga situationer. Det är dessa förmågor som gör varje karaktär unik, dock hade jag velat se lite mer på den fronten, till exempel att en karaktär kan hantera en viss sorts vapen bättre eller liknande. Jag kan förstå om det kan vara svårt att balansera spelet om alla karaktärer är helt unika, särskilt eftersom vissa kräver att du köper dem i shopen, men med tanke på några andra designval spelet har gjort (kommer till det senare) hade det nog inte skadat om karaktärerna var lite mer individualiserade.
Ytterligare en mekanik som gör detta spel unikt i genren är att du har en counter, vilket ger timing en stor roll i strider. Blockerar du fienden vid precis rätt tidpunkt parkerar du och kan göra en motattack med mer skada. I Naraka finns det två mätare för liv: en för rustning och en för liv. När rustningen går ner kan du börja ta på deras liv, vilket blir mycket lättare om du lär dig kontra. Något jag är mindre förtjust i är lock-on-systemet. Även om jag låser kameran på en fiende känns det inte som att det är lättare att träffa den, snarare tvärtom. Dessutom förlorar du låsningen efter bara några sekunder, vilket gör att denna mekanik egentligen känns onödig i det stora hela.
Spelet erbjuder två huvudsakliga spellägen, ett är battle royale där du och 59 andra spelare ska slåss för överlevnad, antingen själva eller upp till tre spelare i lag. Precis som i Fortnite finns det ett hot som gör världskartan mindre och mindre, i detta fallet är det en dödlig dimma. Det som skiljer spelen åt är att i Naraka finns det små sidouppdrag du kan ta dig an för att tjäna pengar som du kan använda på uppgraderingar. Du kan hitta pergamentrullar i världen som ger dig uppdrag såsom att be vid specifika platser eller döda en specifik spelare. Pengarna som du tjänar kan du använda för att köpa nya vapen eller souljades, föremål som bland annat kan öka ditt maxliv eller ge dig mer skada.
Detta läge finns även både som normala och rankade matcher, vilket gör att det passar både för de som vill utmana sig själva och klättra i rank samt de som bara vill hoppa in och ha kul en stund.
Det andra spelläget, Bloodbath, är betydligt mer actionbetonat. Det är ett läge där alla slåss mot alla. Här har du redan resurser och vapen från början och målet här är att döda så många som möjligt för att samla poäng. Till skillnad från Battle Royale-läget, där du förlorar om du dör en gång, kommer du i Bloodbath att återupplivas efter ett par sekunder. Dessa är de två lägen som finns i skrivande stund, men utvecklarna lovar att erbjuda fler lägen i framtiden, till exempel Immortal War, ett 48-mannaläge för högt rankade spelare, samt ett hemligt läge som inte har blivit avslöjat ännu. Jag uppskattar att spelet erbjuder fler lägen till den som önskar eftersom det kan locka fler spelare, även om det huvudsakliga läget är Battle Royale.
När du kommer till huvudmenyn möts du av alla trettioelvatusen lootbox-system spelet har. Lootbox-systemen är för det mesta kosmetika du kan låsa upp i olika “gacha” och hela huvudmenyn kryllar av dessa. Dessutom har du kavalleriet, ett slags Battle Pass som låser upp nya saker för dig varje dag. En rad är gratis för vem som helst och den andra raden är enbart för den som vill slänga ut en slant. Egentligen är inte dessa aspekter mitt största klagomål med spelet. Det största problemet jag har med Naraka är ett annat system som kallas för “talents”, vilket mer eller mindre är ett slags skill tree som ger dig förmåner, till exempel att din änterhake når längre eller att du gör mer skada. Detta blir mångt och mycket ett “pay-to-win”-system, även om valutan du använder för att låsa upp nya talents inte nödvändigtvis behöver vara riktiga pengar. Dessutom kan du levla upp vapen mellan matcher vilket gör spelet orättvist för spelare som är nya eftersom de som spelat mycket har en betydligt kraftfullare arsenal än de som är nya. Dessa system hade fungerat bra om det var ett PvE-spel (spelare mot AI) och inte PvP (spelare mot spelare).
För att avsluta på en mer positiv not tycker jag att spelets grafiska stil är riktigt snygg och gör att det känns unikt i genren. Dessutom ser alla karaktärerna unika ut, vilket jag uppskattar. Musiken i spelet är minimalistisk, mycket på grund att av att det är viktigt att höra till exempel fotstegsljud för att hålla koll på var fienderna är. Något jag uppskattar är att en kråka säger till när det finns fara i närheten, vilket ger en signal att du måste vara uppmärksam med öronen.
Sammanfattningsvis är Naraka: Bladepoint ett relativt kul spel i genren, även om det tar mycket av sin mekanik från bland annat Fortnite och Breath of the Wild. Det som sänker betyget en aning är att det kan vara orättvist balanserat för nya spelare, men om du gillar genren och vill ha något nytt kan det definitivt vara värt att i alla fall ta en närmare titt på.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 | 5.
NARAKA:BLADEPOINT. Lägsta pris ca 210 kronor enligt Steam 2022-01-25.
Recensionsex tillhandahållet av Quantic Dream.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.