Hem RecensionerSpelrecensioner SD Gundam G Generation Cross Rays

SD Gundam G Generation Cross Rays

av Martin "Fyghar" Johansson

Gundam är en välkänd anime med stora robotar som slåss mot varandra. Jag har älskat stora robotar sen barnsben och även nu, så jag var rätt hypad när jag skulle sätta mig med det här spelet, men den hypen försvann fort.


Jag har aldrig sett Gundam, men jag har sett att det finns en hel del animes och modellbyggen baserade på de olika robotarna, och de ser rätt läckra ut. Men det här spelet håller inte det måttet känner jag. När jag kollade trailern första gången så trodde jag att man skulle få kontrollera en robot och sedan spöa andra robotar i någon form av fighting, men jag upptäckte snabbt när jag startade upp spelet att så var inte fallet. Istället får jag titta ner på robotarna som är på ett stridsfält, välja en, välja vad den ska göra och sedan gå vidare till nästa robot. Det är inget fel att spelet är på det här sättet, men det var ju inte vad jag förväntade mig.

Det finns ett rejält storymode som jag misstänker sträcker sig över flera olika animes och historier, men jag har ingen aning om så är fallet. Det är massvis med pratande mellan karaktärer med stillbilder, text och röster som pratar på japanska i ca 5-10 minuter före jag slåss. Striden kan hålla på i runt 30 minuter och efter striden är klar så kommer det ännu mer prat. Jag har inget emot spel med mycket story, men jag vill att den berättas på något sätt som kan få mig intresserad. Men att ha stillbilder på karaktärer som ändras beroende på vem som pratar är inte intressant. Speciellt inte om det håller på i flera minuter både före och efter striderna, och ibland även mitt i striden. Jag vill slåss med min gigantiska robot!

Striderna är som ett avancerat schack, man har flera pjäser som kan flytta runt och anfalla under sin tur och sedan gör motståndaren samma sak under sin tur. Alla robotar har flera attacker som når olika långt och gör olika mycket skada. När man förstör en fiendes robot kan man få röra på sig och anfalla på nytt, vilket kan ge ett taktiskt övertag om man planerar rätt. Det finns några objektiv som man ska lyckas med för att vinna, och de kan kännas lite orättvisa ibland. Striderna känns bara allmänt tråkiga under tiden jag spelar, det känns inte som att jag tjänar något på att vinna eller någon risk om jag förlorar, varken storymässigt eller när det gäller belöningar för att jag klarade av striden.

Grafiken är absolut inget att hänga i granen. Den är simpel under striderna, förutom att det finns massvis med modeller eller sprites för alla olika robotar, så finns det inget mer att säga om den. De striderna jag ville se, får jag se när en attack ska genomföras, då får jag nämligen välja om jag vill se en animation eller inte. Jag skulle vilja säga att jag älskar att se på dessa animationer, men sanningen är den att jag ofta skippar dem enbart för att bli färdig med den nuvarande striden så snabbt som möjligt.

Dock är musiken bättre, även om den inte riktigt passar in i hur spelet fungerar så tycker jag om att lyssna på den både i menyer och under alla mina strider. Röstskådespeleriet är stabilt det med, och jag misstänker att de har tagit dialoger direkt från de olika serierna.

Jag gillar inte det här spelet. Det kan vara för att jag trodde att jag skulle få spela något helt annat när jag kollade trailern första gången, men det kan också vara att spelet inte är för mig som inte är ett fan av Gundam. Jag skulle tro att fans av serierna och som gillar taktiska spel som Fire Emblem mycket väl kan uppskatta det här, men det här är inget spel jag kommer röra igen.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

NSD Gundam G Generation Cross Rays. Lägsta pris 446 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-04-14.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar