Outcast: Second Contact är en remake från originalet Outcast som kom ut 1999. Spelet har fått en ny motor och en uppdatering på den grafiska fronten, men det är tyvärr allt. Vi får följa karaktären ”Cutter Slate” in i en ny dimension där han måste hitta de resterande av sitt manskap och den sond man skickat in tidigare. Kan du lyckas hitta dem alla och lösa problemet med den försvunna sonden innan det är försent?
Jag spelade originalet när det släpptes för 19 år sedan; jag minns att jag hade en god stund med det då och körde igenom det utan problem och uppskattade det för var det var då, men hur tar jag mig an remaken nu och hur har spelet åldrats?!
Vi introduceras till vår huvudkaraktär och protagonist Cutter Slate (f.d. Navy SEAL), som får i uppdrag att leda en grupp av forskare in i ett parallellt universum och specifikt en okänd planet. Detta p.g.a. att forskarteamet har skickat en sond in i det parallella universum där den av mystiska skäl har gått sönder, varpå de sedan inte kan stänga ner sin portal och världen sakta men säkert börjar sugas in i den andra dimensionen?!
Allt detta visas upp i en lång cutscene som inte är den klassiska 3D animerade från originalet utan nu en mer liknande serietidnings sekvenser, vilket gör att det sticker ut lite från alla andra spel. Vår protagonist Cutter Slate är den typiska marin soldaten, lite sur och ovillig att ta sig an uppdraget och svarar sarkastiskt och nedlåtande på allt. Vilket tyvärr gör att jag på direkten känner att jag inte bryr mig så mycket om honom.
Efter det att vi har klivit igenom portalen så vaknar vi märkligt upp i en säng, och förstår att vi blivit omhändertagen av en vänligt sinnad by av Talan. Talan är mänsklighetens motsvarighet på planeten Adelpha som vi hamnat på. Vi pratar med byälste som säger att han gärna hjälper oss att hitta och föra tillbaka våra kollegor och vår sond, Om vi i sin tur hjälper dem att slå tillbaka mot den sittande diktatorn som styr folket genom ett skräckvälde. Cutters ankommande liknar också lämpligt nog, det lokala folkets myter om ”Ulukai”, d.v.s. den frälsare som ska komma och frigöra deras folk från förtryck ( lite väl passande om jag får säga det själv). Så relativt omgående börjar de kalla honom Ulukai , och på den vägen är det.
Där har vi i grund och botten vad spelet handlar och går ut på, hitta manskapet, sonden och ta ut diktatorn. Något som är värt att nämna är att i originalet så sköttes mycket av dialogen med främmande ord från Talan när man pratade med lokalbefolkningen, men här i remaken så har man från start en översättning så man vet vad orden står för ( en klar förbättring som underlättar). Det första man får göra, förutom en lång diskussion med byälste (där man kan ställa en massa frågor och få svar på allt man behöver om folket, omgivningen och ens uppdrag), är att vi får göra en klassisk tutorial. Denna består av att lära oss att smyga, hoppa, simma och såklart skjuta, väldigt enkel men ack så viktig beroende på hur man tar sig an spelet. Det första området vi tar oss an Shamazaar skulle kunna beskrivas som en variation av Asien, med risfält så långt ögat nåt, tempel och en Talansk befolkning i mer asiatiskt snarlika kläder. Här får vi fritt springa omkring och välja hur vi tar oss an uppdragen; kartan i spelet lämnar dock mycket att önska då man ej kan sätta ut någon markör för vart man vill ta sig eller var man kan hitta en specifik NPC. Och på tal om NPCs så finns det en hel del av dem på kartan; det finns de som är markerade med lilla pluppar som man faktiskt kan prata och få mer vettig information kring uppdragen, medan de andra mest används till för att få reda på var andra viktiga NPC:er finns.
Bland de viktigare NPC:erna man kan hitta är som Clath ”vapentillverkare”. Dessa kan hjälpa dig med att tillverka ammunition och senare i spelet även uppgradera vapen. Det finns även Zeb en ”präst” som kan hjälpa till med att t.ex. läka dina skador, samt Zalinass som kan sälja dig ett transportdjur så att du snabbare kan ta dig fram i planetens terräng.
När man börjar spelet så har man bara en simpel pistol till sin hjälp; vilket är det sämsta vapnet man kan ha. Det hjälper dessutom inte heller med att kontrollen är usel och det tar en himla tid innan man kommer in i det; något som är ett av spelets stora problem. Kontrollen känns verkligen som att den kommer från ett spel som är nära nog 20 år gammalt, det är stelt, styltigt och väldigt oprecist. Samma sak kan jag säga om animationerna av karaktärerna, stela och känns onaturliga (även om det är på utomjordingar).
För att vara en remake så känns det som de bara slängt in allt i en ny motor, fixat lite med omgivningarna och pillat runt på modellerna och slängt ut spelet. Detta känns verkligen inte som en remake, utan mer som en ”uppiffning av spelet (lite av en enkel makeover light). Spelet är så värst mycket bättre på vare sig grafik, ljud och kontroll kan jag tycka, vilket är tråkigt när det kommer till vad som ändå ska vara en remake. Ljudbilden känns som den är över hela stället, det höjer och sänker sig och ibland så är det bara en salig samling av ljud; något som inte blir bättre i spelets inställningar, även om man försöker sänka musik och effekter till lägre nivåer.
Mina Åsikter:
För att vara ett spel som jag minns mig ha haft en god stund med när jag spelade det för 19 år sedan så kan jag säga att det har inte åldrats bra och den här ”remaken” inte har gjort så mycket för spelet. Personligen så tycker jag att man istället för att ha slängt ut den här ”Second Contact”, satsat på en genuin och riktig remake istället för en halvdan som denna eller helt enkelt gett oss den uppföljare som vi väntade på (vilket aldrig kom). Det är kul att man släpper dessa gamla pärlor på nytt, men ska man göra det och försöka locka in lite nytt folk som ej har spelat originalet så får man nog lägga på ett extra kol och göra något som ser och känns lite mer som dagens spel.
Denna recension baseras på PC versionen.
Outcast: Second Contact. Lägsta pris 276 (PC Versionen) kronor enligt Prisjakt.nu 2018-05-14.
Recensionskod tillhandahållen av MI5/Bigben Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.