Super Smash Bros är en serie många håller kär. Att spela med ikoniska karaktärer som försöker slå motståndaren av banan är en aktivitet som lockat spelare över hela världen i decennier. Nu kommer fullversionen av ett spel i genren Smash Bros skapat, nämligen MultiVersus. Istället för att slåss med Nintendo-karaktärer och andra spelikoner får vi slåss med och mot Warner Bros-klassiker som Snurre Sprätt, Batman och Arya Stark. Jag har under veckan som varit fått delta i “hand on preview” av spelet. Är detta “Smash-dödaren” alla väntat på? Nja, det vet jag inte.
Mer än en ”Smash-klon?”
För er som inte vet är MultiVersus en så kallad “platform fighter”, en typ av fightingspel där målet är att attackera motståndaren för att bygga upp procent för att sedan använda en stark attack för slå motståndaren av banan. Anledningen till varför det kallas “platform fighter” är för att det ofta förekommer plattformar på banorna. Precis som i Super Smash Bros-serien kan du göra olika attacker genom att hålla styrspaken i en riktning och klicka på en knapp. Det finns två olika typer av attacker, neutral och special. Neutrala attacker är oftast combostartare, till exempel slag och liknande, medan special-attacker oftast har en “gimmick”, till exempel har du ballonger med bomber om du spelar Harley Quinn eller bat-boomerang om du spelar Batman. Både neutrala attacker och special-attacker har olika versioner om du håller in olika riktningar med spaken.
Något som skiljer MultiVersus från Smash är att du inte har någon sköld, utan istället har du en “evade”-knapp som måste tajmas mot inkommande attacker. Detta leder till ett mer intensivt spel där du alltid måste vara på offensiven. Tyvärr tycker jag att spelet känns lite stelt. Det är oftast ganska otydligt vilka attacker som ska leda in i andra, vilket resulterar i en del “button mashing”. Detta är dock något jag tror att du kommer in i när du spelat ett tag.
Jag gillar hur olikt MultiVersus känns jämfört med Smash Bros i sitt gameplay. Visst, det har samma DNA, men det nya känns ändå unikt. Fokus här ligger inte på en mot en, utan två och två i lag där karaktärerna har synergier med varandra, till exempel Reindog som kan sätta ett rep i sin medspelare och som på så vis kan hjälpa lagkamraten ur knepiga situationer. Dessutom levlar du upp din karaktär genom att spela med den, vilket ger dig tillgång till “perks” att använda dig av, som att ge fokus på tålighet eller styrka. Detta leder till att varje match blir unik utifrån vilka lag man spelar och vilka perks man använder.
Jag måste även nämna hur sömlös online-upplevelsen är, Spelet har “rollback”-nätkod och jag kunde spela med folk från USA utan något märkbart lagg. Rollback innebär att spelet tar in inputs som lokala till enheten och motståndarens som ”remote”. Detta innebär att spelaren inte känner någon fördröjning oavsett hur bra motståndarens uppkoppling är.
Gratis är gott… eller?
Nu har vi kommit till elefanten i rummet: MultiVersus är ett gratis live service-spel med mikrotransaktioner. Jag har inte tillåtelse att gå in så djupt på detta, men jag kan ändå säga att det finns en in game-butik där du kan spendera game-valuta eller riktiga pengar för att köpa skins och nya karaktärer att spela med. Under min spelsession fick jag obegränsat av resurser, så jag kan inte riktigt säga något om hur mycket en karaktär skulle kosta om man skulle spendera riktiga pengar. Det finns även “Battle Pass” och liknande du kan köpa. Game-valuta får du av att göra dagliga uppdrag och genom att delta i events, bland annat Rifts som är en typ av singleplayer-läge där du möter fiender och tar dig an minispel, som “break the target” eller att skydda en kristall från fiender.
Dessa events kommer att vara säsongsbundna och nya kommer att komma under spelets livstid. Om jag ska vara helt ärlig tycker jag att spelets UI och säsongsstruktur känns mer som League of Legends eller Fortnite än Smash. Om du gillar den typen av spel mer än jag gör kommer det nog inte göra dig särskilt mycket, men för mig gav det inte riktigt mersmak.
Något jag tycker om är dock den grafiska stilen. Den är färggrann och passar spelets lekfulla natur. Musiken är jag lite delad till. Vissa stycken är lite catchiga, medan andra är mer intetsägande. Jag har personligen lite svårt för alla skämt karaktärerna drar under spelandet. Det är relativt barnsliga skämt som jag inte riktigt tycker passar här, i vissa fall tillhör detta karaktärerna i spelet, till exempel Gizmo, men det är ändå irriterande. För övrigt tycker jag att karaktärerna känns rättvist representerade från sina serier, med passande one liners och movesets.
Sammanfattningsvis känner jag mig väldigt delad till MultiVersus. Jag gillar grunden och hur det försöker skilja sig från Smash, men live service-aspekterna och alla mikrotransaktioner gör mig tveksam. Eftersom det är gratis kan jag ändå rekommendera Smash-fans att ge det en chans när det lanseras.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelets släpps även till Playstation 4/5 samt Xbox Series/One.
MultiVersus. Spelet är gratis när det lanseras 2024-05-28.
Recensionsex tillhandahållet av Warner Bros.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.