Vad skulle du göra om en av dina leksaker väcker dig mitt i natten och säger att du måste rädda honom? Hoppa rakt in i en glödande portal och rädda världen så klart! I Headland är det upp till dig att rädda roboten Spud och den värld han lever i från de bleka vakterna.
Huvudpersonen Nor är en pojke som en natt vaknar av att hans leksaksrobot väcker honom för att få hjälp. Spud, som roboten heter, ber dig hoppa genom en färgglad portal som leder till en värld med skarpa färger och en underlig blandning av natur och vardagsföremål så som mattor och leksaker. I den här världen har Spud blivit omringad av levande ekollon och ber dig hjälpa honom. Efter detta leder han dig längre in på den svävande ö som utgör den här världens olika platser och banor.
Där stöter ni på en enorm grå mask som gör sin omgivning helt färglös. Han säger ”Det är dags!” och stjäl Spuds fantasikärna. Du lämnar platsen tillsammans med Spud och kliver ombord på deras flygande robotskepp. Detta skepp utgör sedan din bas genom hela spelet där du kan uppgradera dina vapen, använda dina kunskapspoäng med mera.
Du ger dig av från skeppet för att hitta de fem färgglada skärvorna från Spuds fantasikärna. Du når världskartan genom att hoppa in i en portal vid skeppets styrplattform. Världskartan utgörs, precis som de olika platserna du besöker, av en svävande ö där du kan gå mellan de olika banorna. Varje bana har ett tema och ett eget uppdrag och under banans gång kan du samla material i form av trä, sten och guld genom att slå sönder saker i omgivningen. Du samlar erfarenhetspoäng och fantasipoäng genom att besegra fiender. Det finns inte särskilt många olika fiender, men de har alla ett eget attackmönster som är lätt att lära sig så att du vid rätt tillfälle kan slå till dem med ditt vapen och sedan hoppa undan i rätt ögonblick.
Striderna är relativt lätta med en attackknapp och en spurtknapp som du kan använda för att snabbt ta dig ur fiendernas attackzon, som visas med en skarpröd färg precis innan de attackerar. Till en början har du tre hjärtan som representerar din hälsa men du kan få allt fler genom att använda poängen du får när du går upp en nivå. Om du skulle förlora ditt sista hjärta dör du och förlorar lite av dina insamlade material innan startar du om vid den senaste checkpointen. De fiender du besegrat innan du dog har försvunnit men de som överlevde dig måste du ta dig an igen. När du slagit sönder tillräckligt många saker eller besegrat tillräckligt många fiender på rad kommer även ett skyddsfält laddas upp. När du aktiverar ditt skyddsfält tar du ingen skada men fältet i sig skadar och stöter bort dina fiender. Används det vid rätt tillfälle kan du göra dig av med en hel hop med fiender samtidigt.
Spelet är som sagt indelat i banor och på dessa gäller det att lösa lättare pussel, hitta gömda ingångar till rum som ger dig bonusar och leta dig fram till banans slut där du oftast ska befria en eller flera av världens invånare som blivit inburade av de bleka vakterna. Dessa invånare är en sorts gnomer med gigantiska huvuden som är allmänt underliga och barnsliga. På de banor där du kan hitta en av Spuds fantasiskärvor avslutas banan med en särskild arenastrid där du ska besegra de bleka vakterna för att komma åt skärvan. Detta ger spelaren större variation på slutuppgiften för de olika banorna.
När du klarat en bana och kommer till slutet kan du använda dina fantasipoäng som du samlat in genom att besegra fiender eller hittat längs vägen i form av färgglada klot, till att låsa upp belöningar. Du kan välja mellan den stora, den mellanstora och den lilla kistan. Har du tillräckligt med poäng för flera kan du låsa upp så många du har råd med. I dessa kistor finns oftast sten, trä eller guld som du kan använda hemma på basskeppet, men ibland får du en nyckel som låser upp en särskild utmaning.
Efter att du valt dina belöningar teleporteras du tillbaka till robotskeppet. Här kan du som tidigare nämnt uppgradera ditt vapen eller få nya sorters vapen genom att klara av utmaningar. Dessa utmaningar låser du upp med nycklarna som du ibland får i kistor på de olika banorna. Utmaningarna går ut på att besegra vågor med fiender och för var eller varannan våg får du en kista med en belöning. Klarar du alla vågor får du ett recept på ett vapen som du kan köpa i smedjan.
Det finns sju olika vapen och de har alla olika bonusar, till exempel har bassvärdet en knockback och spaden är extra stark när du slår flera fiender samtidigt. Bonusarna för de olika vapnen kan uppgraderas om du samlar tillräckligt mycket av rätt material. Insamlat material kan även användas till att dekorera robotskeppet med olika byggnader, men detta är en möjlighet som kommer in rätt sent i spelet och tyvärr inte känns som en naturlig del av progressionen utan snarare något man kan göra mer efter att man klarat ut spelet.
Kontrollerna känns okej och med de olika vapnen kan man lätt ta sig an spelet på sitt eget vis. Svårighetsgraden är dock relativt lätt och man lär sig snabbt de olika fiendernas attackmönster. Med den förlåtande dödsmekaniken blir det ingen direkt förlust om man dör några gånger på samma ställe. Jag tycker det är ett mysigt litet spel där du lätt finner dig tänkandes ”bara lite till…” trots det något repetitiva och enkla stridssystemet, men då det är relativt kort är det svårt att hinna tröttna på det.
Ljudet är verkligen inget speciellt med en del smackljud och andra effektljud samt mumlanden från karaktärerna i dialogen. Musiken känns mysig och påminner om många äventyrsspels lite mystiska toner som sätter stämningen mellan stridernas hetta och basens lugn. Det är passande ljud till ett enkelt spel helt enkelt.
Världen erbjuder en del utforskande och har gömda utrymmen som varierar i svårighetsgrad att hitta. De glada och nästan vibrerande färgerna gör att det verkligen känns som att vara i en barndröm och den enkla stilen ger en trevlig och lite barnslig känsla.
Tyvärr känns inte spelets händelser särskilt närvarande i spelet progression, utan mer som något bakomliggande till att huvudpersonen Nor utforskar denna underliga värld. Den lätta svårighetsgraden gör Headlands till ett mysigt spel när man bara vill sitta ned en stund och lite slött slåss mot något, men ger inte direkt någon tillfredsställelse till den som känner för en mer actionfylld spelstund. De små pusslen är rättframma och baseras mer på att slå sönder allt än att faktiskt klura ut något, vilket enligt mig därför bara ger ett uppehåll i striden. Om än ett trevligt uppehåll så når det inte upp till pussellösandet som vi kan hitta i andra Zelda-lika spel.