Dags att stampa på insekter från en myras perspektiv. Vilket är mycket svårare än vad det låter.
Anthill är ett strategispel i realtid med en liten tvist, du kan inte styra individuella trupper. Detta spel är utvecklat av Image & Form och utgivet av Thunderful. Du är den nye kommendören av myrstacken, så det är ditt jobb att hålla den säker från alla de vågor av fiender som kommer försöka förstöra ert vackra hem. Baserat på hur bra det går, desto fler stjärnor får du i slutet av uppdraget, dessa går sedan att spendera på diverse uppgraderingar till dina myror.
Du har fyra sorters myror till ditt förfogande: Samlarmyror, krigarmyror, spottarmyror och slutligen bombarmyror. Det som kommer vara din ryggrad, ditt livsblod och din leveranslinje är samlarmyrorna. Utan dessa får du ingen mat och kan därför inte bygga fler myror. Krigarmyrorna är grunden i den försvarsstyrka du har, de är bra på närstrid och tål rätt så mycket stryk. Spottarmyrorna är lite svagare, men kan anfalla på distans. Bombarmyrorna är ditt flygvapen, med ett enkelt tryck på skärmen släpper de bomber på den angivna platsen, dessa är dock inte tuffare än en tandpetare och behöver ordentligt med understöd för att de inte ska bli nedskjutna. De är också väldigt dyra och är därför inte något man vill slösa med.Du kontrollerar dina myror genom att lägga ut feromonspår (doftspår) som en kategori av ovan nämnda myror följer. Du skapar fler myror genom att trycka på den korresponderande knappen för den myra du vill ha. Detta är egentligen allt du gör i Anthill, men det är väldigt kul. Efter att du har besegrat en grupp med fiender så kan du samla in deras kroppar för mer mat, detta är också rätt så ofta din enda matkälla, men om fiender kommer för nära så vågar dina samlarmyror inte hämta maten. Så du måste ha en linje med soldater där i närheten för att kunna försvara samlarmyrorna, men då kommer det försvinna soldater som kan försvara stacken, men de fiender som kommer för nära kanske du istället kan bomba ihjäl, men det kanske finns fiender med skjutvapen därnere, så då kanske… Ja, du ser, det blir rätt så mycket att tänka på. Så trots sina väldigt enkla kontroller finns det ett strategiskt djup i varje val du gör. Du får inte heller glömma att ta bort gamla doftspår så att myrorna inte bara går fram och tillbaka i onödan.De uppgraderingar du har tillgång till är dock inte lika roliga. Du har fyra stycken per myra. Uppgraderingarna är permanenta och går inte bort mellan banor. För det mesta uppgraderar du bara liv och skada, och det känns inte jättekul att göra det. Någon visuell skillnad på myrorna hade också varit kul, men det jag saknar mest är ett uppgraderingsträd som tillåter dig att förändra dina myror så de blir som du vill.
Anthill är förvånansvärt svårt. Du får inte låta den söta grafiken lura dig, att få de sista stjärnorna på en bana kunde ibland ta mig nästan en timme. Det finns också en bossbana i slutet på de sex kampanjer du har tillgång till som skruvar upp utmaningen ytterligare. Ibland kan det dock bli lite enformigt att bara dra sina linjer och se sina myror arbeta. Du kan inte heller använda joycons för att styra, utan är låst till touch-kontroller. Musiken blir också enformig efter ett tag, bara en till låt hade hjälpt mycket. Men allt som allt är ändå Anthill ett roligt litet spel som passar perfekt på resan eller om dina joycons har laddat ur.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Anthill. Lägsta pris c.a 100 kronor enligt Nintendo.com 2019-11-06.
Recensionsex tillhandahållet av Thunderful.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.