Hot Wheels vet de flesta vad det är för något. När jag som barn kollade på TV dök de här leksaksbilarna upp i vart och vartannat reklamavbrott. För några år sedan dök Hot Wheels Unleashed upp på TV-spelsmarknaden och nu kommer dess uppföljare. Men är det något bra? Det ska jag ta reda på.
Hot Wheels har tagit steget ut från hemmets trygga vrå ut till olika miljöer utomhus. Nu kan du köra runt inne på muséets dinosaurie-avdelning, i trädgården där hemma eller varför inte ta några varv inne på bensinmacken? Det hela påminner mig om olika TikTok-videos jag har sett där någon har byggt upp en stor bana i sin trädgård, satt på en pytteliten kamera på bilen och sedan skickat iväg den. Ja, förutom den lilla detaljen att jag faktiskt kör bilen och inte bara tittar på när den åker runt.
Hur funkar det att köra runt med leksaksbilarna då? Jo, det fungerar riktigt bra tycker jag, men det gäller att använda sig av rätt fordon till varje race samt kolla över deras stats för att se vilken det är som passar din körstil. Det finns flera kategorier av fordon att välja mellan, och de är bra på olika saker. Drifters är bra på att drifta, känns uppenbart, Balance är i mitten av allt, Swift är smidiga i svängar och Heavy Duty bryr sig inte om hinder och kan vara en stor mobbare mitt i racet om du vill det. Det är ganska enkelt att lista ut vilka fordon som är bra för vad, men de har som sagt olika stats även om de tillhör samma kategori. En bil kan ha hög fart, men är urusel på att accelerera samt på att svänga, vilket kan vara riktigt bra om du kör ett race med många raksträckor, men du kommer ha problem när det är många svängar.
På tal om svängar, de är rätt enkla att ta när du kör på banor, men du kommer att köra en hel del offroad också och då måste du också ta svängarna på ett helt annat sätt. Jag vet inte hur många gånger jag tar svängen alldeles för brett, glider utanför den markerade vägen och tappar både tid och placering. I spelläget Elimination åker siste förare ut när klockan tickar ner till noll, och då är det viktigt att inte åka av banan någonstans för gör du det, är risken stor att du strax därpå elimineras.
På tal om spellägen finns det några att välja på, både när du vill spela online och offline. Tyvärr lyckades jag inte få till något onlinerace under min testperiod och har därför inte kunnat testa alla spellägen, mer än de som är tillgängliga offline. Det finns ett storyläge där jag kan testa på de flesta spellägena som Quick Race, Elimination, Drift Master samt Waypoints. Jag har redan förklarat vad Elimination gör, Quick Race är vanliga race, i Drift Master gäller det att samla så många poäng du kan genom att drifta i svängarna och i Waypoints åker du runt till olika punkter som en pil pekar mot. Dock upptäckte jag att pilen inte pekar helt rätt, för jag körde runt i cirklar i jakt efter en punkt som visade sig vara ovanför mig och pilen pekade framåt men en lutning neråt hela tiden. Det är något jag skulle vilja att de fixar till, för banorna kan ju ibland ha både lägre och högre sektioner.
En nyhet i det här spelet är att fordonen nu kan hoppa och du kan då enkelt hoppa över stup, trösklar och även motståndare. Det går även att dasha åt höger eller vänster, vilket är oerhört praktiskt om du har hamnat lite utanför banan i ett hopp, för då kan du bara dasha tillbaka in. Eller kan du använda dashen som jag främst gör, och tackla ut motståndarna från banan när de försöker köra om mig, här ska ingen köra om mig inte! Det är dock inte gratis att hoppa eller dasha, utan för att använda dem behöver du ha lite boost i tanken, vilket är rätt lätt att samla ihop, men se till att du inte använder upp allting så att du inte har något kvar när du behöver det.
Jag nämnde ju storyläget och jag tycker det är ett bra sätt att introduceras till de olika spellägena. Dock saknar jag belöningarna från det första spelet där du kunde få fordon när du klarade av ett visst antal banor. Nu får du pengar, erfarenhetspoäng, grejer för att ändra din profil samt polletter för att uppgradera fordonen. Jag vet att jag irriterade mig på Lootbox-systemet de hade i det första spelet, där du aldrig visste vad du fick, men jag saknar att få mer värdefulla belöningar än lite krimskrams. Visserligen kan jag köpa nya fordon med pengarna jag tjänar in, men varför kan jag inte få något speciellt fordon när jag besegrar en boss? Ja, för det finns faktiskt en story i storyläget, och det är en story riktad mot barn. En professor har råkat förstora några leksaker så de är nu gigantiska, och för att rätta till det kör två unga förare runt i sina bilar med en förminskare.
Problemet här är att när de förminskar en förvuxen leksak, förminskar de sig själva och måste köra ett race för att besegra bossen. Jag som spelare kör då runt en bana och förstör ett gäng stora cirklar under tidspress och när tillräckligt många cirklar är förstörda, är bossen besegrad och jag får en extra del att bygga med när jag bygger egna banor. Mellansekvenserna ser ut att vara från en serietidning och jag kan tänka mig att det är kul för barn att se vad det är som händer, men för min del blir det mest massa prat och ingen verkstad. Jag blev snabbt mätt på spelets storyläge, mest för att jag känner att jag inte riktigt får någon belöning när jag spelar det.
Med uppgraderingspolletterna kan du uppgradera fordonens nivå från Stock, till Powered och sedan vidare till Ultimate. I varje nivå får du tillgång till särskilda förmågor du kan aktivera inför ett race, det är ju inte helt fel att vara helt immun mot hinder, eller att ändra vilket typ av boost fordonet har för det här racet. Det finns betydligt fler grejer att aktivera, och när du ökar fordonets nivå kan du ha fler grejer aktiverade samtidigt. När vi ändå snackar om att fixa med fordon, du kan även måla den i de färger du vill. Visst, det är vissa begränsningar med det hela, men ändå lite kul att välja färg, material och dekaler för att få sin egen look på leksakerna. Och om du vill ta steget därifrån för att skapa dina egna nivåer, kan du göra det också. Bandesignern är rätt smidig att använda sig av och du låser upp lite fler delar när du spelar storyläget. När du är nöjd med din bana eller ditt fordons design kan du ladda upp dem och låta andra spelare testa dem.
Jag tycker att spelet både låter bra och ser bra ut. Det gnisslar om däcken när jag sladdar runt på banorna och avgasrören dånar när jag boostar. De låter lite mer än vad jag förväntar mig att leksaker ska göra, men det fungerar ändå bra tycker jag. Det finns massvis med grejer att se när jag kör runt i de olika miljöerna och jag tycker att både fordon och miljöer ser realistiska ut. Kontrollerna fungerar bra de också, jag spelar med en Xbox-kontroll och tycker att de har lagt knapparna på smidiga ställen. För det mesta. Det är egentligen en vanesak att trycka på X eller B för att dasha åt sidorna, men det har tagit mig lite tid att bli bekväm med dem. Fast det är nog mer ett problem hos mig än hos spelet.
Till en början hade jag rätt kul med det här spelet, men jag kände hur spelglädjen sjönk lite för varje race jag körde. Det är fortfarande kul, men jag har inget direkt sug av att vilja fortsätta köra. Inte ens för att köpa nya fordon. Jag tycker inte det här spelet är sämre än sin föregångare, men det är inte heller bättre. Det är helt enkelt mer av samma, så om du tyckte om Hot Wheels Unleashed, lär du tycka om det här spelet också.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet släpps även till Playstation 4|5, Xbox One/Series X|S och Nintendo Switch.
Hot Wheels Unleashed 2 – Turbocharged. Lägsta pris 449 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-10-16.
Recensionsex tillhandahållet av Milestone S.r.l.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.