I det lilla landet Beebom regerar en kung som ser sig själv som kungarikets främsta tillgång. Så till den grad att han vill ta över andra kungariken också. Men det är något som du inte tänker finna dig i! Det är således dags för en revolution!
Det är ett scenario som har använts i spel flera tusen gånger tidigare. Den stora skillnaden är att detta känns nytt och fräscht. Du börjar som en karaktär som kallas för Trooper; en krigare som använder sin fysik som främsta anfall. På jakt efter kungen måste du ta dig igenom tio banor som ökar i svårighet. Vad är det då som gör detta spel så annorlunda från allt annat?
I grund och botten är det bara en mycket coolare version av MS Röj. För alla som inte är födda på 70-talet (1970-talet, tack så mycket) var MS Röj ett spel där du har ett dolt rutnät. Under varje ruta ligger det antingen en mina eller inte. Till din hjälp har du siffror på rutorna som berättar för dig hur många av de omliggande rutorna som har en mina. Om det är en 2 i en ruta, betyder det att två av de åtta intilliggande rutorna har en mina. Råkar du då klicka på sagda mina, är spelet slut.
Jag har spenderat alldeles för många timmar med att spela MS Röj.
Let’s! Revolution tar konceptet och gör det till en blandning av en action/rogue shooter med inslag av magi och rollspel. Och vet du vad? Det fungerar fantastiskt. Du börjar i en ruta på kartan och väljer var du vill gå. En ruta är antingen en väg eller inte och på vägrutorna kan det möjligtvis stå en fiende. Siffrorna i rutan visar hur många angränsande rutor som är vägar och då kan innehålla en fiende. Rutor som har 0 som siffra innebär således att alla angränsande rutor är ofarliga att gå på.
Det finns tre hjältar att spela med, men bara Troopern är upplåst från början. För att låsa upp de andra två behöver du samla diamanter, som du kan få efter att du har klarat en bana. Du får också mynt efter avklarad bana och hur många du får beror helt på hur bra du har lyckats med ditt uppdrag. Med din trooper får du extra guld om du har lyckats vända upp alla rutor på banan medan med nästa karaktär får du mer guld desto fler rutor som du inte vänder. Lite förvirrande kanske, men varje separat bana består i att du ska vända upp de olika rutorna för att hitta kungen. När du väl har gjort det, flyr han till nästa bana; ända fram till bana tio, då det är dags för the big showdown!
Du har alltså möjlighet att både slåss mot alla fiender, eller inte slåss mot någon alls. Det är egentligen bara kungen som räknas. Mynten använder du för att köpa nya färdigheter eller uppgradera de du redan har, genom att besöka en affär på banan. Det är inte heller en självklarhet att alla banor har en affär vilket ger ett extra lager av spänning. Att använda sina färdigheter kostar energi. För att få tillbaka energin behöver du vända upp rutor. För var sjätte ruta du vänder, får du upp till hälften av din energi tillbaka. Det innebär också att du måste planera för när du ska använda dina extrahäftiga förmågor, och när du ska spara på dem för en svårare fiende.
Varje land består av tio banor. Du har en liten hälsopool och lite energi att göra av med i början. Du har däremot möjlighet att uppgradera båda två hos en av handlarna runt om i landet. Det är såklart lite i början men ju längre in i spelet du kommer, desto mer behöver du både energi och liv eftersom fienderna blir tuffare och svårare. När – och ifall – du kommer till bana tio, har du möjlighet att besegra kungen. Gör du det, är du segrande och kungen tvingas att fly i skam, medan du återvänder som hjälte. Sen är det New Game+ vilket innebär lite svårare banor och lite tuffare fiender. Sammanlagt finns det NG+5 om du är en person som gillar att nöta, slåss och samtidigt njuta lite.
Alla tre hjältar är olika och kan spelas på olika sätt. Den andra hjälten du låser upp, Shadow, kräver lite mer planerande för att klara banan och tjäna fler mynt, eftersom Shadow trivs bäst när rutorna inte är avslöjade. Oracle, som är den tredje hjälten, är en mer magibaserad karaktär och använder bland annat fjärrsyn för att se vilka rutor som är vägar och inte. Eftersom spelet är så kort, väljer jag att inte beskriva karaktärerna mer än såhär. Jag vill att du ska kunna bilda dig en uppfattning och verkligen uppleva spelet från början. En annan rolig sak är att alla tre spelbara karaktärer kommer i två olika utföranden. Båda två med olika egenskaper och färdigheter. Ännu ett sätt som spelskaparna BUCK har lyckats med att få ut ännu mer spelglädje i ett spel som redan är fantastiskt.
Ytterligare något som BUCK verkar ha lagt ner mycket tanke bakom, är den estetiska sidan. Let’s! Revolution! ser ut som ett brädspel och har en väldigt artistisk design sett till både spelbräde och karaktärer. Allting har en unik, tecknad stil som är så charmig och detaljerad att du kan hitta nya saker även ett par timmar in. Ljudet är en annan sak som tilltalar mig en hel del. Konversationerna är väldigt sims-aktig med nonsens-språk och musiken lägger sig behagligt i bakgrunden utan att ta över. Allt som allt är det hela en fantastisk upplevelse som jag önskar att alla får spela.
När det kommer till kritan, är Let’s! Revolution! ett av det mest nyskapande och originella spelen jag har spelat på ett tag. Jag lämnar kontrollen på bordet och njuter av upplevelsen. Sedan reser jag mig upp, går in i köket för att poppa popcorn, medan jag nynnar på musiken och märker att jag redan längtar tillbaka till Beebom. För det är ett spel som går att spela om ganska mycket på grund av att banorna aldrig är likadana. Vägarna blandas om och fiender står aldrig på samma ställe. Du behöver hela tiden tänka om och tänka rätt för att klara nivåerna.
Denna recension baseras på Xbox series X|S-versionen.
Spelet finns också till Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Nintendo Switch, Mac OS och Microsoft.
Let’s! Revolution! Lägsta pris ca. 215 kronor enligt Xbox 2024-04-29.
Recensionsex tillhandahållet av BUCK.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.