Stadsbyggarspelen är många, men vad händer om du lägger till en översvämning? Det får du ta reda på i spelet Flooded – tillsammans med en rejäl dos ekokritik och en ännu större dos humor.
Flooded är ett stadsbyggarspel i likhet med Simcity, men med en twist: vattenytan har börjat börjat stiga och öarna du rör dig mellan hamnar sakta men säkert under vattenytan – med detta faller dina byggnader sönder tillsammans med ditt framtidshopp. Går konceptet Flooded att ro i land, eller sjunker det redan vid start?
För mig ligger spelets humor i linje med denna – på kort och ont. Jag tänker därför tillåta mig att dränka er i den humorn – det lär ge er en bild ifall kampanjläget är något för er eller inte. Tar du dig igenom stycket lär inte skämten störa alltför mycket, men sätter de helt din kompass ur spel är det nog bättre att hålla sig antingen utanför kampanjen, eller från spelet helt och hållet.
Spelet lyfter miljöproblemen på ett både hoppfullt och övertydligt sätt. Det som dyker upp i dialogerna är dock avsevärt mindre intressant än det som dyker upp när vi istället ser till konceptet i stort. Du rör dig mellan öar till landytor som befinner sig högre och högre över havsnivån för att hålla dig själv och ditt följe från att drunkna. För att ta dig vidare bygger du nya arbetarbostäder vilka ger dig fler arbetare, gräver du i gruvor efter resurser med vilka du kan bygga nya byggnader. För detta krävs också att du pumpar vatten, för att hålla arbetarna kapabla till att just arbeta. Yttersta kanterna av ön du befinner dig på sjunker efter ett antal minuter – så du har hela tiden mindre och mindre yta och resurser att arbeta med. Sjunker en byggnad kan du kanske hinna samla ihop resurserna, men sannolikheten är hög att du förlorar en stor del av det du byggt. Du kämpar och kämpar men vattenytan fortsätter att stiga, resurserna blir färre och färre. Du önskar du kunde backa i tid, eller åtminstone stanna den så du hinner förbättra ditt utgångsläge. Låter det bekant?
Från början önskade jag att spelet skulle varit turordningsbaserat istället för realtidsbaserat – jag insåg dock efter ett tag vad spelet försökte göra, och vad det gör på ett briljant sätt. Den påminner dig om att vi bara kan göra det bästa av vår nuvarande miljösituation genom att arbeta snabbt och i den mån vi kan proaktivt. Bygger du en havsvall i spelet har du mer tid för att arbeta med resten – men även dessa kommer att sjunka. Bygger du istället byggnaderna längre in på land har du lite mer tid. Men, även dessa kommer i slutändan att sjunka. Vad behöver vi göra? För att vi inte ska fortsätta sjunka, behöver vi göra vårt bästa för att göra vattenhöjningen långsammare. Vi behöver försöka hitta en lösning. Detta påminner spelet dig om. Spelet lyfter ibland också skämtlösningar på problemen, en svamp som kan suga upp allt vatten och därav lösa situationen. Spelet hamnar i även det avseendet i dialog med våra försök att stoppa miljöförstöringen genom små kitschiga lösningar (ett papperssugrör, någon?).
Rent speltekniskt skulle det troligen ha fungerat bättre som turordningsbaserat, då det ibland kunde bli både tråkigt och samtidigt stressande att invänta att få tillräckligt med resurser för en byggnad, och se klockan ticka neråt. Samtidigt är det ett väldigt snyggt sätt ur ett berättartekniskt perspektiv. Vill du göra spelet mindre stressigt, finns också möjligheten att sänka svårighetsgraden – detta förändrar endast översvämningshastigheten.
Varje etapp i spelet har tillräckligt med variation för att spelet ska hållas intressant. Du stöter på pirater en bit in i spelet, får hantera oljeläckor vid ett annat. Det finns ingen del av spelet som känns på något sätt ogenomtänkt – det är väldigt solitt helt enkelt!
Ljudbilden och animeringsstilen passar fint ihop med spelet i stort. Retrostilen och landytans rutnät gör det tydligt vad som kommer att sjunka och var du hittar diverse resurser. Texturerna är snygga samtidigt som de är enkla och färgerna är klara. Musikspåret är lagom olycksbådande och klockan som börjar ticka när vi närmar oss en översvämning är stressande. Ljudeffekten när landet tillslut sjunker är dramatiskt men inte överdrivet så.
Spelet passar utmärkt alla som tycker om strategispel – köp!
Denna recension baseras på PC-versionen.
Flooded. Lägsta pris 144 kronor enligt Steam 2023-05-15.
Recensionsex tillhandahållet av Better Gaming Agency.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.