I ett bortglömt fängelse sitter en okänd odöd och förtvinar bort. Plötsligt kastar någon ner nyckeln till hans cell och friheten känns plötsligt nära. En uråldrig profetia berättar historien om en utvald odöd, som är utsedd av ödet att åter tända elden som ger kraft till denna värld. Med svärd i hand är det nu din uppgift att alstra livsenergin från världens härskare och åter tända elden.
Spelupplägget!
Världen i Souls spelen kretsar kring cykler av mörker och ljus. I tidernas begynnelse var världen oformad, täckt av dimma och härskades av odödliga drakar. Någon gång kom den första elden och skapade inte bara liv, men också värme, kyla, ljus och mörker. I elden hittade människorna själar som gav kraften att besegra drakarna och starta en ny era av eld och liv. Men alla goda ting kommer till ett slut, elden pyr ut och med sin koppling till livkraften i världen suddas gränsen mellan liv och död ut. Världen väntar på en utvald odöd som skall alstra livsenergin från världens gamla härskare, för att åter kunna tända elden igen och ge nytt liv till världen.
Spelet är ett tredjepersons action RPG. I början av spelet så får du möjlighet att välja en klass, vilket i praktiken bara innebär att din karaktär startar med fler poäng lagda i vissa egenskaper. Under spelets gång samlar du själar som du använder för att uppgradera bland annat Vitality. Strength, Dexterity, Endurance, Faith och Intelligence. Dessa egenskaper påverkar i sin tur dina förmågor och skickligheter i att använda specifika vapen och rustningar. Till exempel så kanske du inte är tillräckligt stark för att använda ett tungt tvåhandssvärd, eller tillräckligt fingerfärdig för att använda en Katana och bör då kolla över var du kanske bör lägga dina poäng härnäst för att kunna använda önskad förmåga eller skicklighet.
Att Dark Souls skulle vara ett svårt spel har vid det här laget nog inte undgått någon. Spelet går en fin balansgång mellan oförlåtligt och rättvist. Du kan aldrig anta att du är säker och måste vara uppmärksam på de små fingervisningarna spelet ger vart både faran finns och vart du ska ta vägen. Å ena sidan är Dark Souls en nypa frisk luft från spel som vill hålla dig i handen hela vägen och visa dig exakt vart du ska gå hela tiden. Å andra sidan kommer spelet leda till många frustrationsmoment om man på helt egen hand ska leta sig fram i världen och dessutom veta vad de olika föremålen du hittar är till för, vad de har för påverkan på världen och din karaktär. Jag ska inte påstå att de är omöjligt, bara väldigt, väldigt svårt.
Bättre grafik?
Kort sagt är grafik klart förbättrad från originalet. Att spelet flyter på fint i 60 FPS gör ofantligt mycket för spelkänslan, speciellt mycket i de mest hektiska bossfighterna. Ljussättningen, partikeleffekterna och dimeffekterna har också fått ett ansiktslyft. I sin helhet är spelet mycket skarpare samtidigt som den behåller den komplexa nivådesignen från originalet. Den största förbättringen – vilket är speciellt märkbar på PC – är att du utan modifikationer får bättre kontroll över spelets inställningar och inte behöver installera några mods för att få spelet att se vettigt ut. Både när det kommer till grafik och kontrollen för mus och tangentbord.
Den största märkbara skillnaden man ser med båda versionerna sida vid sida är skärpan på längre avstånd. Att det utan problem går att skala ner storleken på gränssnittet till mer rimlig storlek är inte fel det heller.
Sist i men inte minst har utvecklarna fixat prestandan i området Blighttown, något som kommer får alla återkommande spelare att jubla av glädje då det var en ren mardröm att ta sig igenom första gången. Inte bara på grund av den komplexa nivådesignen och de farliga monsten, men också för att bilduppdateringsfrekvensen kunde dippa så lågt som 10 FPS.
Personliga tankar:
Att få ta sig igenom första Dark Souls igen men med uppdaterad grafik är en riktigt trevlig upplevelse. Men någonstans känner jag att dels släppa den första porten till Dark Souls i det horribla stadiet det befann sig, för att sedan några år sedan släppa en remastered utgåva och ha mage att ta 20 Euro för den är lite väl magstarkt. På konsoler kanske detta piller är lite lättare att svälja, men den första versionen av Dark Souls släpptes i ett helt oacceptabelt tillstånd till PC. Något som vilken annan utvecklare som helst hade putsat till under tidens gång, men inte From Software. För att förtydliga; jag krävde inte att spelet då skulle ha fått samma förbättrad grafik redan från första början på PC, bara att de hade uppdaterat det tillräckligt för att inte spelarbasen skulle vara nöd att modda spelet för att få spelet att flyta på och till utseendet vara på en acceptabel nivå.
Att jag stötte på fuskare i spelet första gången jag blev invaderad ger inga pluspoäng heller. Man kan skylla på att spelet till PC är lättare att manipulera och att Steams anti-cheat inte är den bästa, men i slutändan är det ändå utvecklarens ansvar att säkra sitt spel.