Det må se gulligt ut, men de skära varelserna ni ser framför er är utomjordingar med död och förintelse i kikaren. De smäller upp en massa kristaller överallt och förstör allt i sin väg. Så kan vi ju bara inte ha det! Det är bäst att beväpna sig till tänderna och visa dessa utomjordiska styggingar vem det faktiskt är som bestämmer.
Vi iklär oss rollen som en av flera specialister. Specialisterna är uppdelade i olika klasser med respektive färdigheter. Vi har ledarkaraktärerna som är mest välrundade. De har bra förutsättningar både när det kommer till anfall och försvar. En annan klass är suveräna på anfall, men har inte så hög hälsa och den tredje fungerar som en slags tank som levererar tonvis med skada och har en hög hälsomätare. Uppdraget som ligger framför oss är att springa runt och skjuta alla rosa styggelser vi får syn på samt förstöra de byggnationer de har fått för sig om att bygga upp.
Spelet är en skjutare sett ur ett uppifrånperspektiv med rollspelselement. Förutom att springa omkring och skjuta utomjordingar kommer vi stöta på karaktärer som behöver vår hjälp. Oftast vill de ha hjälp med att bli eskorterade till olika platser och vi måste se till att de inte dör på vägen dit. Annars går även dessa uppgifter ut på samma sak som spelet, det vill säga röra sig runt i de olika områdena, eliminera det utomjordiska hotet och gå vidare till nästa område för att göra samma sak där. Precis som spelarkaraktärerna finns det olika typer av utomjordingar som alla har olika typer av tålighet och attacktyper.
Tanken med spelet är att man ska spela det tillsammans med tre kompisar. Med det sagt går det utan några större problem att spela det på egen hand. Det blir såklart svettigt emellanåt, då det tenderar att bli väldigt många fiender. Som tur är kan karaktärerna plocka på sig extra utrustning som hjälper en i striderna. Förutom handgranater och dylikt, kan man även sätta upp kulsprutor som skjuter mot allt (förutom spelarna) som kommer i deras räckvidd. Minor och laserbarriärer är andra saker man kan kasta ut för att ge sig själv lite andrum. Rollspelsdelen består av att man kan köpa uppgraderingar av specifika handelsmän i de olika säkerhetszonerna. Det kan vara vapenuppgraderingar eller så kallade Augments som förstärker styrka, hälsa och så vidare. Detta är så klart trevligt, men nackdelen är att alla typer av handelsmän inte finns i varje säkerhetszon, vilket gör att man ibland måste vänta en mindre evighet på vissa uppgraderingar.
Generellt sätt är spelet väldigt rättfram, något jag uppskattar eftersom det ger en mer arkadig känsla som passar i ett samarbetsspel som detta är. Det är med andra ord inte så mycket fokus på berättelse eller världsbygget, vilket också lämpar sig. Ibland får dock spelet för sig om att låtsas om att det har en rikare värld än vad det egentligen har. Vid ett tillfälle måste vi välja mellan två fraktioner som inte tycker om varandra. Vi får dock inte reda på vilka de är, vad de står för eller vilken påverkan detta har på spelet. Det är inte heller så att vi får möjlighet att prata med båda och sedan bestämma oss. Nej, den du bestämmer dig för att inleda en konversation med är den du kommer utföra arbetet åt. Det spelar såklart in i den rättframma inställningen, men för mig kändes det som att man lika gärna kunde ha struntat i valet och bara puttat mig i en riktning direkt.
Något annat som irriterar mig är någonting som är kopplat till onlinespelsaspekten. När nya fiender eller förutsättningar etableras, dyker en informationsskylt upp mitt i synfältet och vi måste hålla in en knapp för att få den att försvinna. Mitt problem ligger i att spelet inte pausas när dessa dyker upp och eftersom att jag inte ser någonting, slutar dessa situationer mer ofta än sällan att jag dör. Jag förstår att man vill informera spelaren om viktiga saker, men varför kunde man inte göra storleken på skyltarna mindre och placera dem mer åt sidan? Kan vi förresten sluta med trenden att det inte räcker med ETT knapptryck för att bekräfta sådana här saker? Visst, visst man löper en risk att trycka bort saker av misstag, men det här tar mig bara ur spelet, eftersom det inte tar hänsyn till hur pass intensiv situation jag befinner mig i.
Utseendemässigt är spelet ganska charmigt. Det har en ganska blockig stil där alla karaktärer ser ut att vara ett stort huvud på en kubik med muskler. Jag gillar kontrasterna i hur stadsmiljöerna har ett mörkt och stämningsfullt utseende, som frammanar lite futuristiska Noir känslor i stil med Blade Runner, medan alla projektiler, fiender och dylikt är sprängfyllt av färger, det ger en oerhört livligt känsla. Jag är även förtjust i musiken. Nu är det förvisso väldigt modernt med så kallad Synthwave för att ge oss en retroframtidskänsla. För att verkligen hamra in att utvecklarna förstår vad som är hett, består musiken av syntharpeggion som för tankarna till ledmotivet i Stranger Things. Några kanske vill hävda att det kanske är uttjatat numer, men det gör helt klart tillräckligt för att sätta rätt stämning. Jag är övertygad om att handkontroll är bästa styralternativet. Jag var av någon anledning tvungen att hålla mig till mus och tangentbord, vilket fungerar bra, men det känns en aning osmidigt. Jag kan inte riktigt redogöra för varför, men mina fingrar hamnar i obekväma ställningar och en handkontroll skulle definitivt underlätta detta.
From Space kommer att bjuda på skjutarunderhållning i högt tempo för dem som har möjligheten att fylla ett lag. Det fungerar som sagt när man spelar ensam, men man blir då mer medveten om hur tomt spelet faktiskt är på berättelse och framförallt världsbygge. Detta hade såklart inte varit ett problem, om inte spelet hade fått för sig om att utsätta oss för val som påverkar en historia som ärligt talat inte finns. De irriterande informationsskyltarna drar även dem ner betyget en hel del. Men om man är ute efter en rättfram skjutare med lite RPG inströsslat, gör man rätt i att spana in spelet när det är på rea.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet släpps även till Nintendo Switch.
From Space. Lägsta pris Uppdateras när prisuppgifter finns. 2022-11-02.
Recensionsex tillhandahållet av Curve Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.