Men om både Cinaed och Gauvain gillar offentliga avrättningar och ogillar skvaller så borde ju förhållandet funka, men framförallt, hur påverkar deras förhållande resten av byn och dess utveckling?
Om Lakeburg Legacies ska placeras i enbart ett fack så får det bli strategi, dock är det inte riktigt så enkelt. Vi tar det från början.
Allt inleds med att vi har ett hus och ett sågverk, en ensam karaktär som går på stallbacken och släpar. Detta går ju inte för sig så vi arrangerar ett äktenskap för att kunna utveckla vårt samhälle. Vid äktenskapsarrangemang är det en hel del att tänka på då vi nyttjar detta för att styra byns utveckling. Det ska vara en mix mellan bra relation och yrkes-preferenser som vi kommer att behöva. Att få in en lönnmördande prostituerad som blir olycklig i en gruva ger inte bra avkastning i det långa loppet. Gemensamma intressen och bra framtida karriärsmål.
Då första familjen är på plats är det dags att utöka, fler yrken och fler bostäder. Vidare till designen av vår by, som dessvärre inte finns. Det vi väljer placeras ut åt oss, vi kan inte heller välja vad vi vill satsa på för yrken härnäst i någon större utsträckning utan allt är i en tydlig hierarki. För att bygga y behöver du resurser från x. 1-2-3 genom 3 parallella listor av yrkesanpassade byggnader.
Vi bygger, vi väntar, vi läser alla meddelanden som poppar upp, plötsligt dör vår bästa bonde och vi måste akut hitta någon annan så att maten fortsätter att odlas. Ingifte eller rekrytering?
Nu bråkade x och y, då producerar de sämre. Nu skiljde sig z och b med följden att b plötsligt blivit hemlös.
Allt händer med små roliga och ofta absurda små texter och dialoger. Diskussioner om samhällsproblemet med feta katter eller när x och y träffats och inser att deras relation är som ”Master and slave”.
Den inledande tutorialen går snabbt och det är mängder med information i många små prompter på skärmen. Många prompter. Så många att till slut filtrerar hjärnan bort dem. Gränssnittet är tämligen rörigt och ologiskt, ibland är det svårt att veta vad som är en knapp och vad som är en liten bild. Att ett par smutsiga trosor representerar sexuell aktivitetsnivå är inte självklart från början. På vissa ställen stängs en ruta med ett kryss, och på andra med en pil nedåt, i vissa fönster har de flera nivåer och i andra öppnas andra fönster ovanpå andra fönster som sedan får stängas och ibland öppnas ett fönster med en annan flik aktiv.
Jag upplever det som att det saknas ett enhetligt tänk i spelets grafiska utformning och blir ofta förvirrad över i vilket fönster jag befinner mig i och hur jag hamnat där och antalet knappar och ikoner underlättar inte den känslan. Dock tilltalas jag av dess stil såsom färgschemat och stilen på byggnader och karaktärer.
Spelets bas är resurshantering där den främsta resursen är människor. Under tiden som relationer jongleras så klickas det bygg på byggnader i listan som ploppar upp på kartan. Vi spelar som personalavdelningen på företaget By.
Relationerna är många, byts fort och det finns möjlighet att gå in och påverka, eller bara att iaktta och se vad som händer. Par skapas, bråkar, får barn, skaffar vänner, bråkar med vänner. Familjer slås ihop, barn flyr och blir hemlösa. Ständigt poppar små ikoner upp på kartan med information om vad som händer i karaktärernas relationer. Karaktärs-hanteraren är dessutom horisontell vilket fungerar bra i början, men ju längre spelet fortlöper desto mer horisontell skrollning blir det, och desto lättare är det att tappa bort sig bland alla snarlika karaktärer när en bra snickare eftersöks. För mig har det varit ett ständigt växlande mellan högsta fart och pausat läge för att hinna med.
Det tog ett bra tag för mig att bena ut vad det var för typ av spel. I slutändan så föll mitt val på att vara ett medeltida personalhanterings-simulator med inslag av familjeplanering. På ytan ett avskalat och enkelt spel med humoristiska och ibland lite väl juvenila texter, men för varje klick blir det djupare och dessvärre drunknar man ibland i klicken och har inte en aning om vad som händer.
Personligen kommer jag att lägga spelet på hyllan i en månad för att åter starta det med en medvetenhet om vad det är jag ger mig in på i bakhuvudet.
Denna recension baseras på Steam-versionen till Windows.
Lakeburg Legacies. Lägsta pris ca 270 kronor enligt Steam 2023-08-03.
Recensionsex tillhandahållet av Ishtar Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.