Actraiser släpptes 1990 till Super Nintendo, nu har vi fått en remastrad version släppt till Switch, Playstation 4, PC och mobil. Hur står sig den nya versionen av spelet mot originalet och har de lagt till nya saker som förbättrar upplevelsen till modernare publik? Häng med så ska vi se vad vi kan utröna.
Under min uppväxt har jag spelat väldigt mycket av originalet. Jag spelade också Actraiser 2 (inte lika mycket som första spelet) och även recenserat SolSeraph som var väldigt inspirerad av spelet.
Det blev väldigt spännande att hoppa in i Actraiser Renaissance för att se om spelglädjen som jag fick av originalet fortfarande fanns kvar i den remastrade versionen. Vi har utöver ny och förbättrad grafik och musik även fått nya segment i spelet; ett ”Tower Defense”-liknande läge, hjältar och massa nya uppdrag att ta oss an.
Du är en Guden av ljus som har legat i dvala i många årtionden efter att du blev besegrad av Tanzra och hans gäng av elakingar. Du väcks av en ängel till en värld som fallit i mörker och människorna gömmer sig i rädsla för alla monster som finns i världen. Det är nu upp till dig att kliva ner och slå tillbaka mörkret och hjälpa människorna att kunna leva ett fritt liv från fruktan. Till din hjälp har man en ängel som är gudens högra hand och han kommer att vara nere bland folket och hjälpa dem med sin pilbåge och råd från dig.
Spelet är uppdelat i två segment. Vi har ett sim-läge där du skall bygga upp städer, samt ett sidskrollande action-läge där man får gå ner som Guden av ljus och slåss mot fienderna för att hjälpa människorna i området.
Spelets simulatorläge är enkelt. I området du befinner dig i ska du skydda människorna från demoner som frammanas från hålor som finns från kartan och hjälpa dem med att visa hur vägar skall dras. Med dina mirakel (blixtar, regn, sol eller vind) kan du få bort saker som kan stoppa upp deras byggande, sanddynor, våtmark eller stenblock. Det är väldigt enkelt sett till ett simulatorläge, genom att göra uppgifter åt dem och få staden att växa kommer den att gå upp i nivå och du får bättre gårdar och hus till folket. Men här har vi nu en av de nya aspekterna som man har lagt till i spelet; dess Tower Defense-liknande tillägg.
Det kommer komma vågor av fiender som attackerar staden och du styr ängeln som kommer kunna sätta upp hinder i vägen, bygga torn som skjuter pilar, magi eller stora fort som kan ta en del stryk. Men på varje karta finns det en hjälte som man kan peka vart den skall gå och attackera fienderna. Det är inte det bästa, i jämförelse med ”riktiga” Tower Defensespel, för jag känner att det används för att fylla ut spelet med massa vågor av fiender. Det här är ett segment som jag hade önskat att de hade skippat att lägga till då det inte tillför något, utan känns som sagt bara påklistrat för att man kunde. De är inte svåra att ta sig an men de blir tröttsamma att köra.
Något som man också har lagt till är nya uppdrag på kartorna. I originalet drog man en väg fram till ett monsterhål och de bad tills monsterhålan stängdes ner. I den nya versionen får vi istället hoppa ner i hålet som vår käre gud och ta ut lite fiender och de pulserande objekten som frammanar nya fiender. De känns lite onödiga då det är samma sak, hoppa ner slå sönder några saker och mosa skiten ut en större variant tills den är död.
Man får även uppdrag av folket i städerna, som att hitta deras son, en man som gått vilse i öknen eller ge material till någon som vi skapa en hyllning till guden. De är lite småintressanta och ger lite fördelar. Städerna kan som sagt gå upp i nivå, men det är inte bara dem som går upp i nivå. Du som gud går även upp i nivå då man får ”Tro”-poäng efter varje uppdrag man gör, samt att man även får saker som man kan använda för att uppgradera sina hjältar. Nu är det inget djupt system, bara att man får mer liv och blir starkare, då man måste nå en viss nivå för att kunna ta sig vidare till de andra områdena på kartan.
Något som jag faktiskt tycker att de har gjort ett riktigt bra jobb på är det remastrade soundtrack et (om man vill kan man byta till originalmusiken). Spelet har en bra mix av musik och har olika låtar för alla områden, samt musiken när man springer omkring och slåss är alltid bra och härligt tempo i.
Något som inte direkt imponerade var den grafiska stilen man har valt att gå på. Visst, de ritade karaktärsbilderna gillade jag, men inte så mycket mera. Stadsläget är väl sött och så, men det ser lågupplöst ut och själva actiondelen likaså. Det är som man valt en lågupplöst variant och släppt på PC och konsoler, kanske för att det faktiskt släpptes till mobil först och jag känner att det kan vara boven i dramat.
Ska man spela rekommenderar jag att man använder en kontroll, det känns mer rätt för spelet. Kontrollschemat är inte komplicerat och man använder bara några få knappar i strider, hoppa, slå med sitt svärd, kasta magi eller undvika attacker. Detsamma gäller simulatorläget.
Med de nya sakerna som man har lagt till har man förlängt spelets speltid väldigt mycket. Visst, det fanns stor mängd dialog i originalet också men inte lika mycket som det är nu. Nu skall hjältarna tala, de nya uppdragen har massa dialog och det fortsätter bara. Det här drar ner spelets tempo väldigt mycket och drar ut på spelet mer än det bör. Samt att det tråkiga Tower Defense-läget drar även ut mer på spelet och har man kört det en gång vet man exakt vad man har att förvänta sig. Efter att man har kört ett av områdena vet man vad man har att förvänta sig i de närmsta 15-20 timmarna, det är samma sak i varje område. Bygg upp staden, hjälp folket att bli starkare, slå ut monsterhålor och till slut ta död på en boss.
Repetitivt är bara förnamnet och jag har svårt att rekommendera spelet om man inte var tyckte om originalet, fast vill man inte förstöra sitt minne av det kan man alltid spelet originalet igen.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Nintendo Switch och Mobil.
Actraiser Renaissance. Lägsta pris ca 300 kronor enligt Steam 2021-10-13.
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.