Om du fick välja vilken varelse du skulle vilja vara, vilken som. Hade du då valt att vara en blobb med snabel och enbart två ben, utan armar? Nej? Trodde väl inte det. Men med ett gott intellekt kan vi väl klara vad som helst?
I spelet The Eternal Cylinder spelar vi som en flock med trebhums, en liten varelse som i princip är lägst i näringskedjan och oförmögen att göra mycket mer än att rulla omkring och suga upp saker med sin snabel. I en vidsträckt värld vill allting döda dig eller äta upp dig. Och detta allting som omger dig tar sig formen av en utomjordisk miljö med de underligaste och mest mardrömslika varelser du kan tänka dig.
Det stora problemet som de små varelserna som du spelar som står inför är att en enorm brinnande cylinder rullar genom landskapet och förstör allt i sin väg. Genom den inneboende kraften hos din art kan du dock aktivera stora torn i landskapet som under en viss tid kan stoppa cylinderns framfart. Inom ett förutbestämt område kring det aktiverade tornet kan du röra dig fritt och utforska miljön. Samla mat, kanske träffa på andra av din sort eller kläcka ett ägg för att utöka antalet trebhums i din flock. När du går utanför det område som markeras med en böljande sfär i blått så börjar den stora cylindern att röra på sig igen och det gäller att spring och rulla för sitt liv för att hinna till nästa torn innan cylindern krossar din flock.
De till en början helt hjälplösa små varelserna kan genom att svälja mutationsgener, som du kommer över på olika i sätt världen, muteras till att få olika förmågor som underlättar din flykt genom landskapet. De kan till exempel göra att du kan hoppa längre med grodben, bli självlysande i mörkret eller blåsa upp sig så att du kan sväva genom luften. Detta resulterar i att de redan från början ganska fula små varelserna blir allt fulare men har en större chans att överleva. En bit in i spelet får du möjligheten att låsa upp specifika mutationer i en form av mutationsträd som tillåter att du genom att samla och kombinera olika föremål kan mutera utan att hitta den specifika mutationsgenen undangömd i världen.
Världen är befolkad av en mängd olika arter av djur och varelser med mardrömslika kombination av kroppsdelar, slemklumpar och maskineri. Dels de vilda varelser som vill äta dig men även undersåtarna till matematikern som oftast består av en kombination av mänskliga kroppsdelar och maskineri. Vem denna underliga matematiker är kanske vi får reda på om vi spelar igenom spelets fyra kapitel, eller inte?
Det finns en hel del att upptäcka i landskapet som du rör dig genom. De punkter som kan vara av intresse markeras med en blå stråle från det närmsta tornet och innan du fullföljt berättelsesegmentet i det område du befinner dig i är sfären runt tornet röd och du kan inte fortsätta. Utspridda i landskapet finns olika tempel som tillhör trebhum-folket. Här kan de återfå sina minnen av händelser i deras historia, samla på sig kristaller som fungerar som en sorts valuta och hitta nya mutationsgener. Dessa tempel utgörs ofta av olika sorters pussel där det gäller att ta sig förbi faror eller använda rätt mutation för att ta sig vidare. Vissa tempel är stora och djupa med flera pussel, medan andra är mindre tempel där du kan uppgradera saker så som antalet varelser i din flock eller mängden hälsa varje varelse har.
Flera funktioner och mutation blir presenterade under berättelsens gång, och berättelsen är verkligen något att bita i. I kontrast till den flummiga, underliga och knasiga världen i form av ett drömlandskap som blandar knasiga dagdrömmar och obekväma mardrömmar, så är berättelsen djup och psykologisk. Kopplingar kan dras till människans intellekt, hjälplöshet och undergång samt utrotning av hela raser av intelligenta varelser.
En berättarröst återkommer med jämna mellanrum för att berätta trebhums historia, känslor och uppdrag. Ibland ger den förklaringar till underliga händelser och ibland ger den tips om hur man ska ta sig vidare. Ackompanjerad av en futuristisk musik som förändras med stämningen under utforskandet och sprinten från cylindern skapas en drömlik känsla där jag som spelare flertalet gånger kände mig riktigt obekväm då jag osökt gjorde kopplingar till människans intellekt samt både fysiska och psykiska utmaningar.
En viss del är plattformande vilket är en del av spelets pussel och rörelse genom världen i flykt från cylinderns framfart. Kontrollerna är enkla och plattformselementen inte särskilt svåra men det ger en känsla av en öppen värld där du kan fortsätta framåt och åt sidorna, men aldrig bakåt.
The Eternal Cylinder är inte något för alla. Det är ett helt klart udda spel som lånat en del från klassikern Spore, men tagit en helt annan existentiell snodd på det hela. Vill du testa något annorlunda kanske jag kan rekommendera The Eternal Cylinder, för det är inget dåligt spel, bara väldigt udda.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till PlayStation 4/5 och Xbox One/Series X/S.
The Eternal Cylinder. Lägsta pris 255 kronor enligt Steam 2022-10-24.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Good Shepherd Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.