Att få leka gud har vi väl alla gjort någon gång. Om det då varit genom Spore eller Black & White. Att simulatorer av olika slag är populära är inte förvånande med tanke på människans försök till att kontrollera det som vanligtvis är okontrollerbart.
The Universim är en gudsimulator i realtid. I spelet får du bestämma hur världshistorien ska utvecklas – till viss mån. På samma itererande sätt som universum testat på hur liv ska kunna skapas, får du testa vad som krävs för att din civilisation av “nuggets” ska klara sig! Spelet är väl värt sitt pris och ger dig utan problem dygn av speltid för den som tycker om gudsimulatorer!
Genom beslut efter beslut hamnar du allt närmare förgörelsen. Eller, har du tur kanske du närmar dig universumshärskande!
Spelet tvingar dig också att göra vissa permanenta val. Ska du fokusera på planetens ekosystem eller på industrialiseringen? Ska energiförsörjningen täckas av vindkraft, olja eller ska den få baseras på kinetisk energi som alstras genom Nuggetstora hamsterhjul?
Genom val som dina invånare ställer upp i kan du kontrollera en del. Du kan rekommendera ett av tre vallöften, och gör du det tidigt nog i valprocessen är sannolikheten hög att just ditt vallöfte vinner. Dessa vallöften kan vara allt från att förbjuda preventivmedel och därav få fler barn men mindre glädje i samhället, eller tillåta vapen och därav kunna skydda sig från vilda djur och göra dina invånare lite gladare, men också öka risken för att de skadas markant.
Något annat som spelet möjliggör är att – ja – leka gud i alla dess bemärkelser. Du kan välja om du vill vara en gud dina invånare älskar, eller en gud dina invånare fruktar?
Det är två huvudsakliga valutor som finns tillgängliga: skaparpoäng och vetenskapspoäng. Vetenskapspoängen för dig framåt i ett färdighetsträd i stil med det vana Civilization-spelare kan känna igen. Du väljer vad dina invånare ska fokusera på att lära sig. Dessa poäng används dock inte för alla val – det finns specifika vetenskapliga framsteg som kräver vetenskapspoäng. Ofta är de lite extra värdefulla, exempelvis ligger uppfinnandet av penicillin bakom denna typ av spärr. Dessa alstras genom att dina invånare får utbildning och går i skola. Vissa valutgångar kan också påverka alstrandet av vetenskapspoäng! Den andra valutan, skaparpoäng, alstras automatiskt under spelet, men hastigheten som dessa alstras med varierar beroende på hur många Nuggets som tror på dig. Ju fler troende invånare, desto snabbare alstras dessa poäng!
Som civilisationens skapare har du ett antal krafter du kan utöva. Kontrollera vädret är en av dem, om än att byta årstid kräver väldigt många skaparpoäng. Ett annat alternativ som ofta är praktiskt är att få blixten att slå ner på något, eller någon. En annan är “Le Cupidon” som tillåter dig att skapa kärleks- och sexuella relationer. Ju fler gånger du använder kraften Le cupidon på ett par, desto längre kommer de i sin process. Svartsjuka kan också dyka upp, om du inte är försiktig!
Du börjar spelet med två invånare. Allt eftersom du fortsätter spela får du fler möjligheter att ge dina invånare olika egenskaper. Ingen egenskap av dessa är dock rent positiv, vilket emulerar livet på ett intressant om än extremt sätt. Nuggets som parar sig oftare än andra exempelvis, dödar sin partner efter fem parningar. I samband med skapandet av dessa Nuggets kan du även välja hur snabbt skaparpoängen ska alstras, du kan också välja hur ofta olika typer av händelser sker. Detta kan exempelvis gälla naturkatastrofer. Bygger du ett meteorologitorn får du en del förvarning för när naturkatastrofer av olika slag ska inträffa, så du hinner förbereda dig!
En aspekt som ger dig som spelare en känsla av gemenskap med andra spelare är att du kan använda dig av planetfrön. Detta är en sifferkod som ger dig en planet med ett specifikt utseende och specifika resurser och kan matas in i skapandeprocessen! Spelet har också en halloween-patch som ger planeter med en annan färg och andra utmaningar än de traditionella planeterna.
Grafiken överhuvudtaget är väldigt fin och passar spelet. Den känns oskyldig på ett sätt, med den enkla nugget designen, men den kan också vara brutal, som när det skett en vargattack och det finns blodsplatter här och var.
Ljudbilden var ofta kraftfull och passade väldigt väl till tillfällena. Den störde inte under spelet och förhöjde definitivt spelupplevelsen! Jag uppskattade framför allt ljudet under filmsekvenserna. Dessa kunde visa raketuppskjutningar, exempelvis. Dessa vill jag dock låta dig som spelare uppleva själv!
Spelet är binärt könsfördelat, vilket känns trist. Le Cupidon går att använda på personer av motsatta kön eller av samma. Väljer du att skapa ett homosexuellt par blir strålen som förbinder dem en regnbåge – en fin detalj!
Du har också en röst som talar med dig. Om det då är en mentor i form av en annan gud, eller paret djävul och ängel som sitter på varsin axel. Kommentarerna är för det mesta roliga och välkomna, men det finns en uttjatad och problematisk kommentar som återkommer: när invånare gifter sig dyker ibland en text upp som beklagar sig över det “dumma beslutet”. Det är en kommentar som i bästa fall får någon att skrocka lite, i värsta fall gör den inte annat än att sprida skadlig retorik.
En kul aspekt med spelet är att du kan besökas av UFO:n. Dessa kan du skjuta ner och få små lådor med okänt innehåll. Dessa kan innehålla bra saker – råvaror eller fler invånare exempelvis. De kan också explodera när du öppnar dem. Det är upp till dig att besluta om det är värt risken eller inte.
Just detta är kanske spelets främsta mekanik: beslut som påverkar din spelupplevelse. Små beslut som genom fjärilseffekt kan leda till att din civilisation dör ut helt. Detta kan vara genom sjukdomar som sprids exempelvis, men det kan också vara det som vi kanske alla är medvetna om är en faktisk risk: miljöförstöringen. Kvävs dina invånare för att de inte får nog med syre? Finns inte längre tillräckligt med råvaror för medicin, saknas mat och vatten? Är hela planeten så pass besudlad av dina invånares och dina val att det inte längre finns någon framtid?
Har du tur eller skicklighet, har du hunnit fly till en till annan planet?
Fast, sen kan du börja om igen.
Eller så kan du stanna kvar på samma planet. Dör alla dina invånare fortsätter planeten existera och du kan fortsätta påverka planeten, bara inte på ett sätt som kräver invånare. Du kan inte forska vidare, men du kan bränna ner en skog eller kasta ner en mammut i ett världshav.
Det är helt upp till dig, världen är ditt proverbiala ostron – hoppas du skött haven väl!