Tänk dig att du är på semester på Hawaii, du har till och med en egen liten ö under din semester. Sen får du besök av någon som verkar vilse och inte pratar samma språk som dig, men godhjärtad som du är så vill du hjälpa till och ni ger er ut för att leta efter personens hem. Men för att kunna komma dit måste du ständigt hjälpa andra med olika saker, samtidigt som du fortfarande behöver ta hand om din egen ö. Det låter inte så mycket som en semester längre va?
Spelet börjar med att huvudkaraktären Koa hittas som bebis av en kvinna vid namn Haku mitt i havet under sin resa, Haku väljer att adoptera den lilla flickan och tar då med henne till sin ö. Åren går och under spelets tutorial får jag som Koa lära mig hur man hugger träd, planterar grödor, bygger verktyg och liknande på en ö som känns välvårdad. Men Haku behöver åka iväg och Koa är för liten för att följa med på båten, och där slutar tutorialen. Vi gör ännu ett tidshopp och nu är Koa ca 10 år tror jag? Ön ser risig ut och Haku finns inte att hitta, men Koa verkar inte direkt leta efter henne så jag misstänker att hon kan ha gått bort. Båten Haku använde ligger nämligen trasig på stranden, så hon är knappast iväg på ärenden. Men Koa sköter om ön så gott hon kan, men det är dock inte lika mycket att göra nu när alla djuren har ”sprungit bort” som hon själv säger, vet dock inte hur långt de kan springa på en ö.
Efter några dagar så är det något konstigt ljus ute i vattnet, och så fort jag försöker simma mot det så försvinner det ner i vattnet. Efter att ha dykt upp några kvällar i rad så står det något på en sten i en damm på min ö, märkligt nog är det är en varelse som inte kan kommunicera med mig ordentligt. Men efter den får lite kritor och en planka att rita på, så får jag reda på att den är vilse och vill ta sig hem igen. Men jag har ingen aning om var den här lilla krabaten bor, så det är dags att fixa båten och ge sig ut efter ledtrådar. Det här är ingen ny premiss för en story men den funkar, men det som segar ner allting är spelets gameplay.
Spelet fungerar som en liten mix av Stardew Valley och Legend of Zelda; jag har min egna lilla ö där jag kan skapa en gård med grödor, djur och lite annat, men jag åker även runt i min båt och utforskar världen. Det är ett kul upplägg för ett lite lugnare spel, men jag märker snabbt av ett problem; och det är att jag hela tiden ska göra saker åt andra. Det börjar redan i tutorialen, vilket känns vettigt, men jag hinner knappt ta mig från min ö till nästa innan jag har massa människor som vill att jag ska göra olika saker för dem. Vissa saker tjänar jag lite prylar eller pengar på, andra gör jag det inte.
Ett uppdrag gjorde mig allmänt irriterad då jag skulle samla in en skuld åt en bankir, men de som var skyldiga pengar hade inga så då var jag tvungen att sälja mina grejer för att få tillräckligt med pengar för att komma vidare i uppdraget. Ursäkta språket men vad i helvete? Det här är karaktärer man ska försöka förbättra sin relation med, men efter det uppdraget så vill jag inte ha något med dem att göra, men irriterande nog, så måste jag för att komma vidare. Ja, och sen fortsätter det på samma sätt, jag gör uppdrag åt andra för att komma vidare i storyn, men det känns som att Koa bara är en ja-sägare utan någon egen vilja. En mängd resor tillbaka till sin ö krävs för att odla grödor eller bygga saker som folk vill ha, vilket resulterar i dryga resor fram och tillbaka. Värt att nämna; de har åtminstone nyligen fixat en fast travel funktion mellan öarna, vilket lär minska restiden rejält.
Kontrollen är enkel, jag springer med WASD, styr kameran med musen, scrollar mellan mina verktyg med skrollhjulet på musen och gör olika saker med Q och E beroende på vad jag håller i. De kontrollerna känns rätt vettiga, men sen har de spridit ut knapparna lite som på ett sätt är logiskt, men ett annat sätt är irriterande. Mitt inventory ligger på I, kartan på M, spring på vänstra Shift och uppdrag på Ctrl. De känns lite spridda på tangentbordet vilket känns klumpigt när jag smidigt vill komma åt mitt inventory för att äta lite, då jag behöver sträcka mig över halva tangentbordet. Jag kan mycket väl vara bortskämd med smidiga knappar på handkontroller eller andra spel, men det har bara känts obekvämt när jag har spelat med mus och tangentbord.
Grafiken är visserligen mysig, men den känns utdaterad redan från start, som om den var gjord för den förra generationen av konsoler istället för den nuvarande. Om jag spelar med högsta kvalité på min dator så tycker jag inte att gräs och prylar ska renderas in när jag springer framåt, speciellt inte delar av en ö när jag seglar mot den. Det dyker upp en laddningsskärm när jag åker mellan öar, och då tycker jag inte att saker ska behöva renderas in när jag är ca 10 meter ifrån dem. Men utöver det så ser karaktärerna intressanta ut, fantasin finns definitivt på plats och det märks på karaktärsdesignen, även om jag kan känna igen raser/designer från tidigare spel, böcker eller filmer så har de satt sin egna stämpel här.
Musiken är rätt mysig, men är inget särskilt. Det känns som att de spelar lite olika melodier vid olika tidpunkter och händelser på olika öar, vilket känns intressant men samtidigt känns det svårt för mig att känna mig riktigt hemmastadd på min egna ö om musiken som spelar ändras till och från. Utöver musiken så känns ljuddesignen helt ok, karaktärerna låter lite vid dialoger, vågorna låter när man åker på havet och djurlivet låter när man springer runt.
Summer in Mara är ett mysigt spel, och jag tror säkert att folk kommer gilla den enkla rollspelsmekaniken samt charmen med att sköta om sin egna ö. De sakerna jag har tagit upp som har irriterat mig är egentligen småsaker som många säkert har överseende med. Det är inget dyrt spel heller egentligen så om du känner att det verkar intressant tycker jag du kan testa det, även om jag fullt ut inte kan rekommendera det.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
Summer in Mara. Lägsta pris 21,99€ enligt Steam 2020-06-24.
Recensionsex tillhandahållet av Chigbig.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.