Gillar du animen/mangan Demon Slayer och vill ha mer innan säsong två släpps? Eller är du nyfiken på serien och sugen på att ta dig an berättelsen i spelform? Om du svarar ja på en eller båda av dessa frågor kan Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles vara något för dig!
Vad är då Demon Slayer för något? Jo, det är från början en manga skriven av Koyoharu Gototouge som sedan blev en anime av Ufotable. Spelets berättelse täcker säsong ett av animen samt filmen Demon Slayer: Mugen Train och handlar om Tanjiro Kamado vars syster Nezuko Kamado blivit förvandlad till en demon. Tanjiro bestämmer sig för att bli en demonjägare för det är det enda sättet att få Nezuko att bli en människa igen. Under spelets gång får vi följa Tanjiro och ett par andra demonjägare, Inosuke och Zenitsu, på deras uppdrag att jaga demoner.
Spelet gör en riktigt bra adaption av animen och tar bort delar som är mer åt “filler-hållet”. Om du är nyfiken kan du dock ta del av dessa i form av Memory Fragments, objekt du kan plocka upp som ger dig tillgång till en del filmsekvenser som uteslutits från spelet. Särskilt bra tyckte jag de hanterade filmen, som är ca två timmar att se igenom och bara lite över en timme att spela.
Spelets Story Mode består av åtta kapitel som alla innehåller ett Story arc från animen. I varje kapitel får du utforska ett nytt område. Dessa områden är oftast linjära, men innehåller en del småsaker som du kan plocka upp, bland annat Kimetsu Points, som du kan använda på ett bräde för att låsa upp olika outfits och titlar för din Online-avatar. Dock börjar dessa områden kännas repetitiva efter ett tag då det inte sker något nytt i dem. Du går från punkt A till B, möter några fiender på vägen och när du kommer fram möter du kapitlets boss, som oftast avslutas med ett Trance Memory, ett quick time event som sätter igång när bossen når en viss hälsa. Jag hade gärna se lite RPG-element, som till exempel levlar på karaktärerna, så att det känns som att de utvecklas mer. Just nu är de nämligen ungefär lika starka under spelets gång (med ett undantag jag inte tänker spoila) och har samma förmågor, vilket gör att striderna kan bli lite enformiga efter ett tag. För att vara ett sätt att förmedla en animeberättelse i spelform tycker jag det gör ett bra jobb. Dock finns det lite de kunde jobbat mer på för att göra speldelen ännu mer engagerande.
Precis som CyberConnect2s tidigare animespel är detta ett 3D fightingsspel där du slåss i en arena. Spelmekaniken är enkel: du har en vanlig attack och en specialattack du kan använda i olika kombinationer, dodge, block samt en boost och en ultimate förmåga. Boosten och den ultimata förmågan kan du använda när du byggt upp en mätare. Denna mätare byggs naturligt upp under stridens gång. Boosten innebär att din karaktär blir starkare under en kort tid och den ultimata förmågan är en flashig superattack som gör massiv skada om du träffar den. Dessa kommer i olika nivåer baserat på hur länge du låter mätaren bygga upp. Oftast är det smartast att vänta till andra nivån, då gör förmågorna mer skada. Du kan även kontrollera två karaktärer som du kan byta mellan under spelets gång för att mixa upp din spelstil. I storyn har du ett fåtal karaktärer att spela som och de bestäms av uppdraget du gör, men i multiplayerläget har du tillgång till fler karaktärer som låses upp allteftersom du stöter på dem under berättelsen. Allt som allt är det lätt att komma in i, men det känns inte heller som att det finns något större djup i det. Jag tycker det är kul och snyggt att se alla coola attacker demonjägarna kan använda i animen, men om du vill ha ett djupt fightingspel kommer du inte finna det här.
När du spelar story mode kan du möta andra, både datorer och vänner lokalt och främlingar online. I onlineläget kan du göra din egen profil med en bild och catch phrase som syns när du möter en annan spelare. När du möter folk online och vinner går du upp i rang, vilket gör att du möter bättre spelare. Av de matcher jag testat upplevde jag nätkoden som stabil utan störande delay, vilket är viktigt för fightingspel. Något jag stör mig lite på är dock att du måste gå till en särskild meny för att välja karaktär och bana innan du söker efter spelare. Jag hade föredragit om man valde dessa samtidigt som motståndaren som i offline-matcherna. Det är en smaksak egentligen, men jag tycker det hade varit bättre om det vore likadant i båda lägena.
Om du vill bli bättre på spelet och vill lära dig kombos och avancerade tekniker finns ett träningsläge. Här kan du låta olika karaktärer agera som mentorer åt dig i olika utmaningar med varierande svårighetsgrad. Det kan vara allt från att klara en strid på en viss tid till att nå ett visst antal attacker i en kombo. Som jag sade tidigare är inte mekaniken särskilt djup, men det är ändå ett bra sätt att lära sig utnyttja det som finns innan man går in i rankade matcher online.
En aspekt som animen har hyllats för är animationerna och specialeffekterna och det har översatts bra i spelform. CyberConnect2 har verkligen lyckats fånga det visuella spektaklet i striderna som Ufotable lade grunden till i serien. Spelets musik är så vitt jag vet densamma som i animen och jag tycker den passar riktigt bra även i spelform med sina episka fanfarer och mantran som passar bra in i det feodala Japan som porträtteras.
Sammanfattningsvis rekommenderar jag Demon Slayer: The Hinokami Chronicles till dig som vill ha en recap på animens berättelse inför säsong två eller till dig som bara vill ha ett lättsmält visuellt spektakel till fightingspel.
Denna recension baseras på Playstation 4/5 versionen.
Spelet finns även till PC, Xbox One och Xbox Series X/S.
Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.