Aloy är tillbaka i expansionen/DLC Burning Shores. Vad kommer stå i hennes väg i resan mot att hitta lösning på de nya problem hon nu står inför. En resa som Aloy inte står ensam i, och en sådan där frågan verkligen sätts mot sin spets, när det sker mot en fiende som tror sig vara guds gåva till mänskligheten.
Burning Shores tar vid direkt efter det att huvudspelet Horizon Forbidden West slutar; Aloy får ett samtal från Sylens som har något väldigt viktigt som han behöver prata med henne om. När hon väl träffar Sylens får hon veta att av de Far Zeniths (huvudspelets skurkar) som kom tillbaka till jorden och slutligen blev besegrade av henne; uppenbarligen ruvade på ytterligare en överraskning. En ’Far Zenith’-medlem har mirakulöst upptäckts fortfarande vara vid liv – en man vid namn Walter Londra. Walter, en före detta Far Zeniths anhängare som bröt sig loss från gruppen har nu tagit säte i vad som kallas Burning Shores – och med tanke på all jävelskap som det tidigare gänget höll på med, beslutar sig Aloy att ta reda på vad det är denna utbrytare faktiskt intrigerar. Burning Shores är för övrigt återstoden av det forna Los Angeles – en stad som kommer ge dig många äventyr, men framförallt möjligheten att besöka den forna Hollywood-skylten som kan skönjas på håll.
Aloy hoppar raskt på sin trogna Sunwing och flyger iväg mot Burning Shores för att kunna ta reda på allt hon kan om vad Londra har för planer och vad han tänker göra. Men hon kommer tyvärr inte så långt in i Burning Shores förrän ett torn plötsligt skjuter ner henne och hennes Sunwing. Hennes kraschlandning blir uppmärksammad av en ur Quen-stammen vid namn Seyka, som råkar vara i närheten. Aloys nya bekantskap med denna Seyka, som tillhör den andra halvan av de Quen båtar som tog sig till Burning Shores för att hitta ett botemedel mot hoten som plågade omvärlden i huvudspelet. De förliste på stranden till Burning Shores efter en svår storm, de har sedan skickat ut spanare för att hitta de andra Quen-medlemmar som försvann i stormen – men nu har inte heller de kommit tillbaka till deras bas.
Seyka och Aloy bestämmer sig för att hjälpas åt då Seyka utöver att hon vill hitta de andra från Quen-stammen, även motiveras av att hennes syster är en av de försvunna. Men det kanske inte är det lättaste då Quen behandlar Aloy för en vilde samt pekar ut Seyka att vara en förrädare; allt detta på grund av att hon tagit en focuslins för att kunna spåra bättre. Men Quens regler är strikta när det kommer till vem som får eller inte får använda dessa linser, men tack vare Quenadmiral Gerrit som är ledare för basen får de slutligen hans tillåtelse till att fortsätta letandet.
Aloy och Seyka kommer att ta sig runt öarna tillsammans om det så är via båt eller via Aloys Sunwing. Detta medföljer att vi tar oss till att utforska gamla nöjesparker, övergivna ruiner, grottor och delar av gamla städer i deras jakt på Walter och Seykas syster. Hur det kommer att gå, ja det är upp till dig när du väl spelar spelet.
Utöver de saker som redan introducerades till huvudspelet får vi nu påfyllning med lite nya saker; allt från vapen och färdigheter. Burning Shores har dessutom en del nya robotar som vi kan få nöjet av att träffa på – och även några gamla bekanta. Personligen tycker jag att det vara lite snålt med bara fyra ”nya” robotar, då en av dem är en variant på en tidigare och den sista har vi faktiskt sett i de tidigare spelen men aldrig slagits mot. Hade gärna sett mer här, men då det är en relativt liten karta kanske det räcker gott och väl.
På tal om kartan är det inte den största sådana vi får här att utforska, men så är Burning Shores en tämligen liten berättelse sett till tid samt hur mycket som faktiskt finns att göra där. Jag skulle säga att expansionen/DLC till Horizon Zero Dawn kändes avsevärt mer köttig sett till dess historia samt alla de uppdrag du får göra där. Men med det sagt är det en väldigt intressant historia vi får här som bygger vidare på hotet som kommer mot jorden och leder lite upp mot vad nästkommande spel kan komma att handla om.
Utöver nya robotar mycket riktigt även även nya färdigheter som kan låsas upp och användas i kampen mot alla maskinella odjur som vill krossa oss. Varje färdighetsträd får tre nya förmågor och den tredje kan bara låses upp när du köpt de två första. Några av de nya kan vara att Aloy nu kan använda sin krok för att snabbt dra sig till fiender som vält omkull och därefter utföra ett hiskeligt slag. En annan är att hon kan placera ut fältsköldar som skyddar henne från avståndsattacker. Dessa kan göra att du nu får fler sätt med vilka du kan ta dig an fiender. Detta ger oss som spelare nya taktiker på hur vi ska ta oss an fienderna. Fältskölden kan vara perfekt för dig som vill ta dig an fiender på avstånd och titta runt för att skjuta dem på håll. Det är givetvis skönt med lite nytt som kan variera upp hur vi tar oss an fienderna, så det uppskattar jag.
Utöver det finns det en och annan ny dräkt och vapen, men majoriteten av dessa är bara starkare variationer på tidigare sådana som vi redan har. Men det finns ett vapen som är helt nytt och det är utan att säga för mycket ett projektilvapen som jag personligen gick över till att använda nästan konstant efter jag hade låst upp det. För att kunna köpa alla nya vapen och dräkter har vi nu en ny valuta som krävs; Surglans. Surglans är en gyllene kristall som vi får leta högt och lågt efter för att hitta, det är Burning Shores variant av Grönskimmer från det tidigare huvudspelet.
Något som jag tyvärr märkte av var att det fanns platser där saker flöt en bit ovanför marken, det kunde vara stenar eller större objekt som bara flöt ovanför där de borde vara. Med andra ord lite buggar här och var. Jag kunde även märka av hur områden du flög över, fick ljuset att skumt poppa till. T.ex. en liten vik som låg i skugga som helt plötsligt blev ljus och mörk under några sekunder. Spelet hade även en del pop-ins av texturer (d.v.s. långsam inläsning av sådana), men som troligtvis har dessa blivit fixade (förhoppningsvis i alla fall) då det fanns en patch liggandes redo att bli installerad efter min spelomgång.
Ser vi till det grafiska och de omgivningar som vi rör oss genom Burning Shores på så är det en övärld med en massa mindre öar vi kommer utforska på. På öarna finns det små och stora byggnader som är helt överväxta och i förfall. Det är en helt annan typ av omgivning än vad vi är vana att se i huvudspelet, då hela den historien utspelade sig längre in i landet och dess fauna och byggnader var skapade av de stammar som tagit över. Att expansionen/DLC bara är exklusivt till Playstation 5 beror på att Playstation 4 inte har tillräckligt med processorkraftig för att kunna rendera ut alla de stora landskapen, i kombination med allt vatten som ska simulerad samtidigt. Det finns en strid i spelet som skulle ha fått en Playstation 4 att hacka till och hosta rök, för att sedan brinna upp. Jag har full förståelse att de valde den här vägen att gå exklusivt på Playstation 5 baserat på vad som presenteras i expansionen/DLC, men ändå tråkigt för de som redan äger huvudspelet till Playstation 4 och ej kan få ta del av Aloys fortsatta resa i Burning Shores.
Något som kändes lite svårt var att se Lance Reddick igen som Sylens, då med vetskap att han tyvärr gick bort tidigare i år. Men han är och kommer alltid vara en stor del av spelen, då han egentligen är den drivande faktorn bakom mycket av vad som händer i Horizon serien.
Expansionen/DLC känns som den agerar mellanakt med huvudspelet och nästkommande kapitel i Aloys historia, vi får här ny information om vad det nästa spelet kan tänkas handla om. Samt att vi får nya relationer och karaktärer som troligtvis även de dyker upp igen. Det finns som alltid i denna spelserie extra information kring saker och ting, om du vill leta upp alla meddelanden som gömmer där ute i spelvärlden. Spelet är inte så långt om du bara kör huvudberättelsen och det finns några sköna små sidouppdrag som du kan ta dig an, vilket utökar speltiden. Men även om det är kort och inte så stort tycker jag att det är för det lilla priset det kostar helt klart värt att plocka upp. Särskilt om du vill få den fulla berättelsen kring Aloys kamp mot Nemesishotet. Ni som vet, ni vet!
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Horizon Forbidden West: Burning Shores. Lägsta pris 209 kronor enligt Playstation 2023-04-26.
Recensionsex tillhandahållet av Sony Playstation.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.