Super Smash Bros är en spelserie de flesta känner till. Från spelet har subgenren “platform fighters” skapats. Den Sverigebaserade studion Ludosity släppte under fjolåret äntligen sitt efterlängtade Slap City i denna genre, allt efter en lång betaperiod. I år släpper de ett nytt spel i genren, Nickelodeon All-Star Brawl i samarbete med Fair Play Labs. Hur står sig det här spelet gentemot jättarna Super Smash Bros Melee och Super Smash Bros Ultimate? Häng med nu så får ni se!
För dig som aldrig spelat Super Smash Bros (hädanefter Smash) tidigare kommer här en kort genomgång av grundpremissen: Istället för att ta ner din motståndares liv ska du istället bygga upp procent hos din motståndare, genom att använda attacker. När du byggt upp tillräckligt med procent hos din motståndare kan du skicka hen av banan, vilket innebär att du tagit ett liv från dem. När du gjort detta tillräckligt många gånger vinner du matchen. I Smash har du ett par olika attacker: tilts, attack på marken, arials, attack i luften, samt specials och Smashattacker, som du gör genom att hålla in attackknappen. Alla dessa kan du göra i fyra riktningar, framåt, bakåt, uppåt och nedåt. Det som skiljer Nickelodeon All-Star Brawl från Smash på denna punkt är att det har en dedikerad knapp för Smash-attacker och att du kan använda dem även i luften och inte bara på marken, vilket leder till fler kombomöjligheter. En annan aspekt som skiljer de båda spelen åt är grabs. När du greppar folk i Smash kan du bara slå dem på plats innan du kastar iväg dem. I Nickelodeon All Star Brawl kan du istället gå runt med dina motståndare innan du kastar dem, men själva kasten leder till mindre kombos.
Precis som namnet säger innehåller casten i detta spel kända karaktärer från diverse Nickelodeon-serier. Vi har bland annat Svampbob Fyrkant, April O’Neil från Turtles, Reptar från Rugrats och Aang från Avatar: The Last Airbender, alla med sina unika spelstilar. Mina favoriter är April och Aang eftersom de gillar att använda attacker i luften.
Något som är synd är avsaknaden av ett ordentligt Singleplayer-läge. Det närmsta vi kommer är Arcade Mode, en serie av fighter som låser upp nya avatarer att använda Online. Det känns verkligen som att de gått miste om en hel del potential med detta läge eftersom fighterna känns osammanhängande gällande banor och karaktärer. Den enda “story” vi får är en one-liner från karaktärerna innan de börjar slåss, men dessa är helt slumpmässiga och obetydliga. Jag hade tyckt att det varit bättre om det hade varit som Super Smash Bros Ultimates Classic Mode, där man går igenom en gäng strider som är hyllningar till karaktärens bakgrund.
Det är tydligt att fokuset i detta spel ligger på multiplayer, både lokalt och online. Lokalt kan du välja att möta upp till tre vänner i Time Battles, Stock Battles och Sport. I Time Battles vinner den som gjort bäst ifrån sig på kortast tid, i Stock Battles vinner den som tar ner motståndarens liv först och i Sport spelar du med en boll och den som gör flest mål vinner.
Upplägget påminner starkt om Smash och jag tycker att det fungerar även här. Dock finns det inga items eller assist-troféer (föremål du kan sätta på som skapar kaos) i detta spel, och det är tydligt att spelet riktar sig mot kompetitivt spelande gentemot Smash fokus på partyspelande. Dock finns en del kaosartande banor som inte är tillåtna i kompetitivt spel för de som känner sig extra sugna på galenskap.
I Online-läget kan du välja tre sätt att spela på: rankade matcher, quickplay, och lobbys. I rankade matcher kan du välja bland de kompetitivt lagliga banorna och spela för att öka din rating, medan du i quickplay kan spela på alla banor utan att spela om något. I båda dessa lägen sker matchen alltid en mot en. Sedan har vi även lobbys där du kan spela med och mot vänner. Här kan man vara upp till tolv spelare samtidigt, och man spelar i olika rum, vilket är smidigt om du till exempel ska hålla en mindre turnering med dina vänner. Ett problem om du ska hålla en turnering är dock att du ibland måste gå ut ur ett rum för att byta bana från tidigare match. Du kan välja ny bana efter en match, men problemet är att det ibland blir samma som innan även om du valt en annan. Detta lilla omak är förmodligen lätt att åtgärda i en framtida uppdatering.
En sista sak som är värd att nämna är att spelet har rollback, iallafall i de flesta fall. Detta innebär att nätkoden kan förutspå inputs och om den tar fel kan den “rulla tillbaka” till den korrekta inputen. Det är till för att bidra till känslan av spela mot någon offline utan delay. För det mesta fungerar det bra, men om någon du möter har riktigt kasst internet kan karaktärerna börja teleportera sig under matchens gång, vilket gör det ospelbart. Som sagt är detta bara om den du möter har extremt dåligt nät, och för det mesta har jag inte märkt av några bekymmer.
Grafiskt ser spelet ganska “budget” ut när det kommer till animationer och liknande, men något som jag tycker att spelet gör bra är att det har en visuell indikator när du lyckas med en tech: då du klickar på blockknappen vid rätt tillfälle när man landar efter att ha blivit attackerad, för att reducera tiden det tar att komma på fötter igen. Det kommer även en särskild ljudeffekt när du lyckas med detta, vilket gör det ännu tydligare. Musiken i spelet börjar snabbt kännas repetitiv eftersom det bara finns ett antal låtar i spelet, och ingen utav dem står ut särskilt mycket från de andra. Kommentatorn gör dock precis som i Smash ett bra jobb att ge inlevelse med sina repliker, vilket jag uppskattar även om karaktärerna knappt gör ett ljud av sig. Dock har det varit tal om att karaktärerna ska tala under strid i framtiden (no pun intended), så troligen kommer det bli mer inlevelse från karaktärernas sida då.
Sammanfattningsvis är Nickelodeon All-Star Brawl kanske inte riktigt lika polerat och bra som Smash, men det tillför ändå tillräckligt mycket nytt för de som tröttnat på inspirationskällan. Just nu är det ganska tomt på innehåll, men med framtida DLC-karaktärer och banor hoppas jag att spelet kan leva ett tag till.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S och Nintendo Switch.
Nickelodeon All-Star Brawl.
i samarbete med PriceRunner