Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Bravely Default: Flying Fairy – HD Remaster

Bravely Default: Flying Fairy – HD Remaster

En klassiker i ny skrud!

av Jesper Gustafsson
8 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

När Bravely Default kom till 3DS blev det snabbt en JRPG-klassiker med sitt unika jobbsystem och fantastiska musik. Nu har spelet släppts som lanseringstitel för nya Nintendo Switch 2. Håller i hatten, för här ska det grindas!


Hitta de fyra kristallerna!

Vi börjar spelet som pojken Tiz,  den ende överlevande efter att en katastrof inträffat i byn Norende. Världens fyra kristaller har blivit korrupta och orsakat den ödesdigra incidenten Vindkristallens utvalda, Agnes, flyr och möter Tiz och de bestämmer sig för att ge sig ut till kristallerna och hela dem. Ett mycket klassiskt upplägg som påminner om tidiga Final Fantasy-spel. Till sin hjälp har våra hjätar med sig två kompanjoner, Edea och Ringabel. Edea är en förrädare av imperiet och Ringabel är en luffare med minnesförlust. Premissen är alltså att åka till de olika kungadömerna där kristallerna befinner sig.Här stöter duolika typer av problem som du förstås måste lösa för att ta dig vidare

Och det funkar! Jag tycker att berättelsen är lagom engagerande för att få mig att spela vidare. Visst, den har inte särskilt stort djup, men karaktärerna är färgstarka och charmiga. 

Som en turordningsbaserad sagobok

Något som också är charmigt är det grafiska. Spelet tar sig an en berättarbok-look, med städer som ser ut som målningar. Jag tycker att spelet presenterar riktigt fina miljöer och det är något man inte riktigt kan få ut på samma sätt i 3DS-vesionen med lägre upplösning. Dock är detta inget som får mig att känna “wow, detta visar verkligen vad Switch 2 kan göra. Det första Switchet hade förmodligen klarat detta nära nog lika bra. För att vara en remaster av ett 3DS-spel har de gjort ett bra jobb att piffa till grafiken, alla Asterisk holders, karaktärer som ger dig nya jobb, har till exempel unika och charmiga utseenden Trots dessa framsteg skulle jag inte säga att det ser “current gen” ut på något vis. 

Spelmekaniskt rör det sig här om ett turordningsbaserat stridssystem som bygger på två mekaniker, Brave och Default. Default innebär att du står över en runda, men samtidigt bygger du upp Brave-poäng, Dessa kan du sedan spara för att använda den andra mekaniken, Brave, vilket låter dig använda flera handlingar per runda. Med 3 Brave-poäng kan du använda fyra handlingar på karaktär under en runda, vilket innebär att du på en runda max kan utföra 16 handlingar om du sparat nog med Brave poäng vill säga. Nu kanske ni tänker, nä, det där låter för enkelt, men oroa er inte. Detta system är allt utom enkelt, då fienden också kan använda sig av detta system och fullkomligt krossa ditt lag om du inte är försiktig, eller är tillräckligt förberedd. Spelet kräver nämligen mycket grind för att döda bossar.

Spelet har så kallade random encounters, vilket betyder att fiender slumpmässigt dyker upp när du är ute och utforskar. Något de lagt till i denna version är att du kan anpassa hur ofta du vill att fiender kan poppa upp, med intervall mellan 200% och 50% av standardfrekvensen. De har även lagt till möjligheten för automatiska strider, där du kan välja vilka attacker ditt lag ska använda och sedan låta  laget använda dem automatisk i strid. Para det med möjligheten att sätta på 4x normalhastighet på strider och grinding-tiden minskar avsevärt. Jag uppskattar dessa quality of life-aspekter, även om jag egentligen tycker att random encounters och grinding är ett förlegat koncept.Du kan du också ställa in svårighetsgrader från lätt till svårt, men oavsett svårighetsgrad behöver du spendera tid på att grinda nivåer. 

Strider

Där spelmekaniken glänser som mest är helt klart i spelets jobb-system. När du dödar Asterisk holders som tillhör olika professioner låser du upp nya jobb du kan sätta på karaktärerna, och alla karaktärer kan ha alla jobb. Det kan vara allt från de klassiska White Mage och Black Mage till vampyr och ninja.

Många av dessa jobbklasser låser du upp genom huvudberättelsen, men många är valfria och hittas genom sidouppdrag, vilket för övrigt är något jag tycker spelet gjort riktigt bra. Dessa sidouppdrag är välutvecklade och tillför till berättelsen, som tjuv-jobbet där du måste hitta en tjuv som tagit skatter från en by. Det underlättar även grinding om du tar dig an dessa, så det rekommenderas att ta sin tid här. Jobben har också nivåer precis som karaktärerna och du få mår mer förmågor att använda ju högre jobbnivå du har. Det finns alltså stor möjlighet att anpassa sitt party efter egen preferens, något jag alltid uppskattar när JRPG gör. 

Symfonisk metall som får en pepp

Den andra säljpunkten i min mening är musiken, som är komponerad av Revo, även känd för bland annat Attack on Titan. Soundtracket är fartfyllt och hektiskt när det behöver det och lugnare när det behövs. Jag skulle beskriva soundtracket som härlig symfonisk metal. 

För att nämna något om vad som är nytt för denna version, har vi ett par minispel som använder sig av musfunktionen hos Joy-Con 2. Det ena är ett rytmspel där vi ska röra musen till en plats i takt med musik och det andra är att vi ska kontrollera ett luftskepp med musen. Jag tycker att dessa kan vara lite roliga till att testa musfunktionaliten, men jag tror inte att de kommer vara lika spännande när du blivit van med funktionen, men som ett tech-demo gör det sitt jobb.

Sammanfattningsvis är Bravely Default Flying Fairy HD Remaster ett hyfsat RPG med ett par förlegade system som gör det svårt att rekommendera det för nya personer till genren, men om du är veteran kan det ge dig många underhållande speltimmar.


Specifikation

Denna recension baseras på Switch 2-versionen.

Bravely Default: Flying Fairy – HD Remaster. Lägsta pris 419 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-06-15.

Kod tillhandahållen av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

 

i samarbete med PriceRunner

 

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar