Med vackra pixlar, en faktiskt story och ett lugnare tempo gör ITTA entré. Du spelar som ITTA, ett barn vars mamma, pappa och katt(!) har blivit kallblodigt mördade. Dags för hämnd på det spirituella planet.
(Innan jag börjar själva recensionen vill jag bara säga hur häftigt det är att ITTA publicerats av Armor Games Studios, en hemsida jag besökte mycket i tonåren för att spela flash-spel. Hatten av till er, ni har underhållit mig i hundratals timmar förr och jag hoppas på tusen timmar till.)
Premissen är så enkel som jag skriver, men låt dig inte luras av mina kortfattade meningar! ITTA är ett spel med ett oväntat djup rent storymässigt och tar upp teman som döden och spiritualitet. En välkommen nyhet i den ibland lite andefattiga bullet-hell genren. Detta är dock något man måste kämpa för att låsa upp, då du i ITTA går från en bosstrid till en annan.
Det är här själva köttet på ITTAs ben finns, på en massa bossar. Du går från ett rum till ett annat för att möta en ny boss med nya attacker, specialmoves och rörelsemönster. Jag gillar det skarpt, för vem vill egentligen slå sig igenom fem miljoner underhuggare innan du kan få den där episka slutstriden som nästan får dig att falla av gamingstolen?
Till din hjälp har du en jättegullig själa-guide, i formen av en katt, som kommer och ger dig tips och uppmuntrande ord. Denna katt leder genast in mig på ITTAs grafik då katten på ett väldigt naturtroget vis (så naturtrogen man nu kan bli med en själ i katt-form) hoppar runt bland ögonhålorna hos skeletten i bakgrunden eller leker bland vattenfallen.
Det hela blir väldigt stämningsfullt och kontrasten mellan livet och döden blir extra tydlig. Sen blir det bara extra bra av att allt är så vackert. Visst, det är mycket grått, men det gör att de färgfläckar som finns står ut så mycket mer. Rent spelmekaniskt ger också den gråa bakgrunden en tydlig skillnad vid bosstriderna mellan vad som är skott och vad som är ofarligt.
En stor del av det jag fann roligt med ITTA var undersökandet och grävandet efter en mystisk story i väldigt tematiska miljöer. Detta med ett mysigt soundtrack i bakgrunden som pumpas upp till 200 BPM (Beats Per Minute) när striderna drar igång.
Tyvärr faller spelet pinsamt nog redan efter första bosstriden…
Problemet är tvåfaldigt: Det första är valet att släppa detta spel till Switch. Man har valt att sätta styrningen av ITTAs rörelser på vänster styrspak och siktet på höger styrspak, samt att man skjuter med vänster axelknapp och gör en undvikande rullning med höger axelknapp. Bara efter några minuters spelande upptäcker man att det är OMÖJLIGT att sikta någorlunda bra. Switchen är inte gjord för att kunna sikta noggrant i detta perspektiv. Detta blir väldigt frustrerande då en del bossar hoppar runt och undviker dina attacker. Hade kanske varit roligt och utmanande om man hade kunnat sikta ordentligt, men här känns det bara orättvis. Det begränsar också den annars väl tilltagna arsenalen av vapen som du har tillgång till.
Varför använda en handkanon som skjuter ett skott som kanske missar, när jag istället kan använda en shotgun för att vara säker på att åtminstone något skott träffar?
Detta dödar för mig en stor del av det som gör denna typen av spel kul. Att undersöka, leta efter hemligheter och nya vapen känns snabbt poänglöst, då ovan nämnda hagelbrakare blir det enda jag använder hela spelet igenom. Värst är dock att det finns vissa pricktavlor som du måste träffa för att gå vidare, ibland kändes det som att jag spenderade mer tid med den uppgiften än med bosstriderna.
Det andra problemet ligger tyvärr också i Switchen och hur man har valt att sätta kontrollerna, jag får ont i händerna. Nu är Switchen absolut inte känd för att vara den mest ergonomiska konsol, men bristerna blir extra tydliga när jag efter fem minuters spelande måste ta en paus för att jag har ont. Detta är konsekvenserna av att ha händerna på båda styrspakarna samtidigt som jag har ett krampaktigt tag om båda axelknapparna. I andra spel som utnyttjar båda styrspakarna på Switch löser man detta problemet genom att man inte alltid behöver använda just denna kombinationen av knappar hela tiden. Det funkar vid kortare tillfällen, men när hela spelet kretsar kring dessa knappar så får jag nästan krampaktig smärta i båda händerna efter bara några få bossar. Detta dödar allt intresse jag har för ITTA, inte bara mina fingermuskler. Jag gillar INTE att ha ont, ett ENORMT minus i min bok.
Dessa båda problem förföljer spelet från början till slut och förstör för mig hela upplevelsen. Det spelar ingen roll hur snyggt, intressant och uppseendeväckande ditt spel är om det spelmekaniska (ärligt talat) plågar din spelarbas. Om du ska köpa ITTA, gör det inte till Switch.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet finns även till PC.
ITTA. Lägsta pris ca 160 kronor enligt Steam 2020-05-12.
Recensionsex tillhandahållet av Armor Games Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.