Ett hotell som ligger i Treze Trilhas där det går många rykten om udda och mystiska saker som händer där. En amatörjournalist som vill göra sitt första scoop åker dit för att reda ut vad det är som pågår där. Kan han lösa mysteriet med hotellet och komma undan med livet i behåll? Och hur mycket lånar spelet egentligen från Resident Evil-serien?
Roberto Leite Lopes är en amatörjournalist som kommer över en historia om hotellet St. Dinfna som ligger i Treze Trilhas. Ryktena säger att det förekommer mystiska försvinnanden från området och att det även kan finnas paranormala aktiviteter, men finns det någon sanning i det hela? Det är vad han ämnar att undersöka efter att ha kontaktat personer som vill hjälpa honom att nysta ut vad som pågår på hotellet St. Dinfna.
Ett av ryktena är att folk har sett en liten flicka med en gasmask, men vem är den lilla flickan och vad har hon för koppling till allt som händer i området? Roberto kommer att få reda på det, men för dig kära läsare får du spela spelet för att få reda på sanningen om henne…
Efter att han har anlänt till hotellet och checkat in går han in på badrummet där han möts av en udda händelse. Framför honom i luften börjar det bildas vad som ser ut som ett svart hål eller något virvlande förvrängning av verkligheten och allt svartnar för honom. När han vaknar upp igen ser det ut som hans hotellrum har blivit genomsökt och allt ligger huller om buller, men han märker snabbt att det inte bara är hans rum som har förändrats. Hela hotellet ser ut att ha varit med om sju svåra år, saker ligger kastade runtomkring i korridorerna och hyllor ligger välta över gångarna och det brinner också. Vad är det som plötsligt har hänt och vad är det som pågår egentligen?
Till sin hjälp hittar Roberto en kamera som kan se sådant som våra ögon inte kan se. Genom att använda kameran kan vi hitta nya vägar genom väggar där det inte finns en gång, hitta saker som inte finns och hitta ledtrådar för att ta oss framåt. Utöver kameran kommer man att hitta mystiska kuber, dessa är vad man använder för att uppgradera kamerans förmågor eller de vapen man kommer hitta under spelets gång. Uppgraderingar kan vara att se bättre i mörkret när man använder kameran, mer ammunition för vapnet eller att skotten ger mer skada.
Man kan även finna tygbitar och medicinsk tejp som man kan kombinera för att skapa ett bandage, hittar man alkohol skapar man en förbandväska (lite ologiskt, men det är ett spel). Sen kommer man att finna nycklar, ammunition, prylar som behövs för ett pussel eller två och en massa saker som man kommer vara nöd att läsa för att hitta ledtrådar till alla pussel som spelet har. Spelet har en massa pussel som man kommer behöva lösa för att kunna ta sig vidare, det kan vara att lösa en kub med olika pussel på alla sidorna, sifferkombinationer eller lösa ett tavelpussel med hjälp av en dikt. Det finns en stor variation på dem och om man inte är superbra på dessa kan det ta en stund att ta sig igenom spelet. Jag har suttit och stirrat på skärmen länge och väl när jag verkligen inte har fattat vad pusslet vill ha av mig, inser jag att jag saknade ett papper med text för att kunna lösa problemet, det gäller att leta runt och plocka på sig alla papper man kan hitta då de kan hjälpa en med ett pusselproblem.
Utspritt över hotellet finns det rum som har en stor kista där man kan förvara saker man inte behöver för stunden. För precis som med Resident Evil måste man ha koll på vad man bär med sig då man börjar spelet med ett begränsat antal platser man kan använda. Man hittar, precis som Resident Evil, väskor som utökar ens förvaring. Om man har tur finns det en väggklocka i förvaringsrummet, det är vår sparpunkt i spelet, dock har inte alla det och man får springa runt och leta efter en så man inte dör och automatiskt laddas in när man senast sparade.
Det här är ett av mina största problem. Spelet har för få sparpunkter. Jag hade vid ett tillfälle lyckats ta mig förbi en boss, massa fiender och lunkade sakta framåt för att försöka hitta kistan då jag hade livpåfyllning sparad i den och en sparpunkt då jag inte visste när jag senast sparat. Tro inte att en ynka liten insekt hoppade på mig och bet mig i armen (de klättrar på väggar tak och man ser dem inte så bra) och jag dog. Spelet laddade om min sparpunkt och jag hade ingen aning om vart jag var. Hur lång tid hade jag förlorat och vad skulle jag göra härnäst? Jag kastade (nästan) ut Xbox:en från balkongen!
Utöver sparpunktsproblemet har jag också problem med att man har ingen karta som kan hjälpa en att hitta rätt. Att ta reda på vad man ska göra härnäst har man en slags dagbok där Roberto skriver ibland upp vad han har upplevt och man kan genom denna gissa sig till vart man ska härnäst, men det är för bökigt.
Spelet har som tidigare nämnt väldigt många liknelser med Resident Evil. Du har kistan där man lägger av sig saker som mirakulöst finns i nästa kista på en helt annan plats av hotellet, massa pussel att lösa för att hitta till exempel ens vapen och hanteringen av förvaring av saker man kan bära med sig. Sen att fienderna ser ut som biologiska vapen hjälper inte och med en enorm spindel som boss, en humanoid som känns som en variant av en Nemesis med en enorm klohand. Ja liknelserna är många, stämningen i spelet också den, det är en riktigt bra stämning när man rör sig runt i hotellet och jag gillar den biten allra bäst. Känslan i kombinationen av det ambienta ljudet och musiken gör att man verkligen kan känna stämningen krypa upp över en. Men tyvärr finns det andra saker som snabbt tar ur spelets stämning.
Det grafiska ser daterat ut och det hjälper inte med att det dras av väldigt många lågupplösta texturer som man ser extremt tydligt. Kontrollen på styrningen känns stel och inte så responsiv ibland, jag fick höja upp till max på hur snabbt man tittar runt med karaktären då det var som att röra sig i sirap. När man går och stannar till svajar man till med nästan ett extra steg vilket är lite udda. Siktet i spelet har jag också problem med då det var väldigt ojämnt. Jag föredrar faktiskt FPS med min Xbox handkontroll och är bättre på den än med mus, men den här var verkligen inte bra.
Ett till problem med spelet som jag kände var att berättelsen hamnade i skymundan, i Resident Evil har vi alltid en bra historia att följa och man får något nytt hela tiden. Här fick man bitar av historien i ett telefonsamtal, en lapp med text och ibland en mellansekvenser. Men det var inte så att den drog in mig och gjorde att jag verkligen ville veta mer, den fanns bara där någonstans bakom allt lappletande och pussel.
Även om jag låter väldigt negativ och hade en del missöden som gjorde mig väldigt frustrerad, och ibland väldigt ledsen, tycker jag om vad spelet försöker göra. Det är inte det bästa jag spelat i genren, med det finns saker i spelet som stämningen som de lyckats med väldigt väl. Det finns intressanta idéer med att ha kameran som gör att man kan hitta nya vägar och se saker som man annars inte skulle. Men tyvärr faller de sakerna bakom dåligt tänk med att skippa karta, dåligt med sparpunkter eller pussel som får mig att slita mitt hår då jag inte vet hur jag ska lösa det.
FOBIA: St Dinfna Hotel är ett spel som plockar väldigt mycket från Resident Evil serien och försöker göra sin egna spinn med kameran som kan se alternativa universum, mystiska hotell, en massa pussel och även monster som vill äta upp dig. Men tyvärr får de inte ihop det på ett bra sätt, samt att det ser lite daterat ut och kontrollen lämnar mycket att önska. Men med det sagt finns det saker som är bra och jag tycker att man ska kolla upp spelet och se om du kanske vill ge dig in och lösa mysteriet med FOBIA: St Dinfna Hotel.
Denna recension baseras på Xbox versionen.
Spelet finns även till Playstation och PC.
FOBIA: St Dinfna Hotel. Lägsta pris ca 270 kronor enligt Steam 2022-07-01.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Maximum Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.