Skeppet med pengar och varor som skulle ha rentvått dig från din blodsskuld har sjunkit. Du överlever skeppsbrottet och flyter iland inte altför långt från din hemstad. Men det är där den riktiga utmaningen börjar…
Och typ där tar Outwards story slut. Lite tråkigt, men det är bara att försöska gilla läget. Självklart finns det mer att göra i denna fina öppna värld som Ninedots har skapat, men motivation för att undersöka allt som finns får du hitta inom dig själv. Outward börjar starkt med ett välbyggt tutorial som tar dig igenom grunderna av spelet, men också några mer avancerade koncept. Detta är ett stort plus, för efter själva introduktionen så går spelet från 0 till 100 så fort du är utanför porten.
Det är en tuff och hård värld som finns därute och Outward har ett fokus på överlevnad. Det funkar inte att halsa några konstiga, magiska, drycker efter att ha blivit huggen med en dolk. Istället måste du bandagera såret, men det är bara bra för stunden. För att återfå all din hälsa måste du också sova några timmar. Din stamina funkar på samma sätt, maxnivån sänks och kan bara återställas med vila. Förutom din livmätare så måste du också se till att äta och dricka någorlunda regelbundet. Vädret kan också bli en utmaning, så det är kläder efter väder som gäller. Outward skiljer sig från den mer traditionella rollspels-grunden där din karaktär oftast är hjälten i någon fin historia. Här känner du dig mer som en av dina NPC grannar vilket ger en skön realistisk känsla till ditt äventyr. Spelet ser inte heller jättedumt ut på långt håll, vilket hjälper äventyrslustan, men om saker kommer nära ser de ofta rätt så tråkiga och platta ut. Sen så är också röstskådespelet inte det bästa, oftast får du bara höra de första orden i dialogrutan som poppar upp vid konversationer. Men ibland stämmer inte orden överens med det karaktären säger. Detta är jättedistraherande(!) när man försöker prata med NPCs och får en att vilja undvika konversationer.
Outward påminner lite om MMO spel från tidigt 2000-tal. Detta på både gått och ont då Outward låter dig upptäcka nästan allt själv. Kartan du har visar inte någon nuvarande position eller några questmarkes, utan det är upp till dig att hitta rätt baserat på olika landmärken och beskrivningar från andra bybor. Vilka monster som är svaga mot vad är också information som du själv får försöka lista ut. Här brister dock Outward lite då stridssystemet känns daterat och oengagerat. Vissa attacker träffar lite väl lätt men andra känns helt omöjliga att träffa med. Du kan heller inte riktigt ”dö”, utan räddas i olika scenarion från döden och vaknar istället upp på en plats där du kan återhämta dig och försöka igen. Outward är utmanande och riktigt svårt på sina ställen, så du kommer dö mycket. Lite för mycket, då det lätt leder till frustration att efter 5:e försöket att nå en plats, återigen vakna upp i din hemstad och tvingas göra om allt från början. I vissa fall handlar det om att du behöver bli bättre på spelet, men oftast är det det klumpiga stridssystemet som blivit din undergång. Det finns också magi som påminner om ett kombinationssystem. T.ex så blir din lilla eldgnista, som vanligtvis användas till att tända lägereldar, en stor eldboll om du kastar den i en ring of fire. Detta och andra skills behöver att visa krav uppfylls innan du kan använda dem. Det hela känns faktiskt rätt så roligt och ger ett välbehövligt djup till striderna.
Outward är inte ett spel för alla, de flesta kommer känna sig lite vilsna och utlämnade i början av spelet, och man kanske bara vill stänga av spelet efter de första timmarna och hoppas att det inte kommer en uppföljare. Men om man har tålamodet att gräva lite djupare så kan man upptäcka att Outward är ett spel med djup och lite större sprickor i fasaden än vad man först blev frustrerad på. Det lokala tvåspelarläget hjälper mycket om du vill ha en mer underhållande upplevelse. Outward är ett stabilt RPG från en liten utvecklare, men man hade ändå förväntat sig mer.
Denna recension baseras på Steam/PC versionen.
Outward. Lägsta pris 379 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-04-03
Recensionsex tillhandahållet av Koch Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.