Lila är en ung tjej som flyttat med sin pappa till hans jobb. Djupt nere i havet utför hennes pappa någon form av experiment och vardagen flyter på, men en dag händer det som inte får hända, ubåten går sönder och Lila sjunker till havets botten…
Lila’s Sky Ark utspelar sig på en svävande ö högt uppe i luften. Här finns den enögda pappa-datorn, mysiga får, stora apor och lite läskigare varelser. Det ligger också lite brev på marken som Lila skickat till sin mamma. Allt är dock inte frid och fröjd på Lilas alldeles egen ö. En grupp elakartade musiker har börjat invadera ön, och det är upp till dig att stoppa dem!
Innan vi går in på det spelmekaniska måste vi prata lite om spelets berättelse. Om du missade det i början på recensionen ska jag skriva ut det här i klartext: Den absolut första scenen när du skapar ett nytt spel är att du ser Lila sjunka mot botten i ett ändlöst hav. Spelet är Lilas sista stunder i livet, och det vi upplever är kanske mer hennes fantasi än verklighet. Spelets ton må vara färgglad och lätt med sina gulliga varelser och stojiga sidokaraktärer, men precis under ytan vilar en hemsk sanning.
Men vad gör man då på en ö högt uppe i luften för att stoppa en invasion? Man kastar saker såklart. Lila kan plocka upp i princip vadsomhelst, så länge det inte är för tungt, och sedan yeeta i väg det med en väldig kraft. Förslagsvis rätt i pannbenet på en farlig varelse. Du måste inte kasta allt du plockar upp, du kan också lägga det i din ryggsäck och kasta det vid ett senare tillfälle. Olika projektiler gör olika mycket skada och du kan snabbt prioritera vad som ska sparas och vad som kan kastas när som. Det finns även specialobjekt som kan återställa din hälsa och lite andra varelser du kan plocka upp under ditt äventyr, både snälla och elaka.
Förutom kast med liten boll kan du slå en kullerbytta och rulla bort från fara. Tyvärr är det något med denna förmåga som inte riktigt fungerar som det ska, då den är någon sekund sen med att aktiveras. Efter att ha spenderat otaliga timmar i Elden Ring tror jag att jag aldrig förr varit så bra på att undvika attacker som nu, så den där extra stunden innan Lila rullar bort från inkommande fiender upplevs som förödande lång. Jag har testat med både tangentbord och handkontroll, men resultatet är detsamma, en seg dodge-funktion.
Med tanke på att det endast är dessa två handlingar du kan utföra i spelet (om man inte räknar med att prata med andra karaktärer) så känns det extra tråkigt att den ena inte verkar fungera som den ska.
Berättelsen i Lila’s Sky Ark är bra och teman som döden, föräldraskap och saknad presenteras både i och mellan raderna på ett intresseväckande vis. Det är för storyn jag i slutändan spelar spelet, då du snabbt tröttnar på att kasta saker för kastandets skull och frustrerat dör en extra, onödig, gång för att du tryckte för sent på dodge-knappen… fast egentligen inte.
Visuellt sett möts du av både färgglada och färglösa pixlar som är riktigt fint animerade. Ibland hade jag kanske velat ha en lite mer tydlig ”ram” på vissa varelser, speciellt Lila, då de ibland kan smälta in lite i bakgrunden, men detta händer inte för ofta. Musiken passar spelets gulliga ton, men är inte rädd för att bli lite läskigare när situationen kräver det.
Det är tyvärr det spelmekaniska som gör att jag inte kan ge spelet den eftertraktade Bra Köp utmärkelsen. Om du vill ha en bra historia och är redo att stå ut med småtråkig spelmekanik kan du absolut spela Lila’s Sky Ark, men det finns bättre.
Denna recension baseras på PC/Steam versionen.
Lila’s Sky Ark. Lägsta pris cirka 120 kronor enligt Steam 2021-04-30.
Recensionsex tillhandahållet av Graffiti Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.