Vem kunde tro att styra vatten för att få blommor att växa skulle vara roligt i ett spel? Spring falls som utvecklats av Sparse kommer dock med ett intressant pusselspel där man gör just detta.
Spring falls presenterar sig som ett lugnande pusselspel om att växa blommor och detta är det första jag ser när jag startar spelet. Jag börjar snabbt arbeta med de pussel som presenteras och det första jag kommer att tänka på är att spelet är väldigt snyggt. Den stilrena grafiken kombinerat med den lugna musiken ger spelet verkligen en känsla av det lugn som Sparse försökt få in i spelet.
Spelet börjar lätt med simpla pussel där du ska flytta vatten för att växa gräs fram till ett frö, som sedan blommar om det har vatten bredvid sig. Detta gör du genom att sänka och höja jorden runtom. Du kan flytta en grop med vatten genom att sänka en av väggarna. Vattnet rinner nerför klippan och finns det ett hål bredvid fröet så samlas vattnet upp där och genom detta så blommar det snart. Det finns dock många problem som kan skapas. Du behöver som sagt sprida gräset ända fram till fröet för att det ska blomma och gräs växer bara när det har vatten bredvid sig. Du kan också bara sänka mark som har vatten bredvid eller på sig, samt att du bara kan höja speciella delar av marken som behöver vatten bredvid sig för att höjas. Dessa delar höjer sig en nivå upp om gräs växer på den (De börjar oftast inte med gräs på sig) och om den har vatten bredvid sig. Allt i spelet handlar egentligen om att styra vart ditt vatten åker och när du flyttar det. Gräs utan vatten bredvid sig torkar och om en blomma har växt, men att du sedan tar bort vattnet så dör den och du klarar inte pusslet.
Det finna också mer mekaniker som presenteras senare. Vattenfall som hela tiden fyller på vatten kanske låter lättare, men då måste du istället hantera översvämningar som stoppar blommor och gräs från att växa. Alla dessa delar är det som gör spelet intressant!
Jag fann Spring Falls underhållande och lugnande. Det är lite som att spela sig igenom en digital meditation. Det jag tycker skulle kunna förbättras är mängden mekaniker. Vattnet är som sagt allt och efter ett tag blir man lite trött på att detta är det enda du kan flytta. Jag tror även att lite mer varierade teman i de pussel man spelar igenom skulle vara bra. Ett berg med vårtema är fint, men efter ett tag blir man trött på samma färger överallt. Andra årstider skulle vara ett bra tillägg samt ett bra tillfälle att presentera nya mekaniker.