Vanligtvis så brukar man aldrig kunna vara en del av både den brottsliga eller rättsliga sidan i ett spel. Men i Judgment så får vi här tillfälle att vara lite i gråzonen och spela privatdetektiven Takayuki Yagami som har bekanta och vänner från båda sidor. Så om det låter intressant, följ då med mig till staden Kamorucho så ska vi bekanta oss med dess innevånare och se om vi kan lösa några udda brottsfall!
Jag har vandrat omkring i staden Kamorucho, där jag har sprungit på den ena och andra Yakuza gängmedlem som alla vill starta upp ett slagsmål med mig. Man kan vandra in i diverse affärer och ta del av alla dess utbud om det så är mat, dryck eller saker för att kunna flörta in sig hos en speciell dam i ens liv. Judgment ger oss spelare en massa saker man kan göra och utforska, samt många udda och intressanta uppdrag för detektivbyrån att lösa.
Spelet i sig är uppdelade i kapitel (duh), men en rolig sak är att efter varje kapitel så är det lite som att kolla på en tv-serie då de har ”detta har hänt tidigare”. En kul sak, om än så trivial. Spelet har väldigt många olika typer av sidouppdrag som vi som privatdetektiv kan ta oss an. Vi kan smyga efter och spana på intet ont anande skurkar eller folk som troligtvis är otrogna. Vi kan leta efter borttappade saker eller hitta människor som har gömt sig av den ena eller andra anledningen. Eller så kan vi helt enkelt finna oss i en vild jakt till fots över stadens gator där vi ska undvika att springa in i folk, hoppa över objekt och slutligen fånga vårt mål. Dessa ”typer” av uppdrag är vad vi kommer se massor utav i spelet, det är bara historien till dem som ändras – så man kommer göra mycket av samma sak.
I mångt och mycket så är uppdragen egentligen ett sätt för dig att tjäna in pengar och SP-poäng (spelets erfarenhetspoäng) som du kan spendera på att uppgradera Yagami. Du har många saker som du kan uppgradera, saker som gör att du kan få mer liv, slåss hårdare, tålighet vad gäller sprit eller helt enkelt lära dig nya slag eller sparkar. Sammanlagt så finns det 126 olika saker du kan uppgradera eller bli bättre på, en del inte lika viktiga om man inte redan låst upp de som kommer underlätta för dig i spelets huvudhistoria (hälsa, styrka eller bättre på dyrka lås etc).
I spelets huvudhistoria så följer vi den f.d. advokaten, numera privatdetektiv Takayuki Yagami. Han vände advokatyrket ryggen efter en tragisk händelse i ett fall han hade hand om som färgade hela hans liv och gjorde att han inte kunde gå tillbaka igen. Tillsammans med Masaharu Kaito f.d. Yakuza så driver Yagami sin egna detektivbyrå, där allehanda människor kommer in för att få hans hjälp. Yagami blir kontaktad av sin gamla chef och får i uppdrag att samla in bevis för att försöka frikänna en högt uppsatt Yakuza chef. Fallet kom till dagarna då tre andra Yakuza från rivaliserande fraktioner har hittats mördade och alla har fått sina ögon bortplockade och Yakuza chefen var den sista som sågs ihop med det sista offret. Även om fallet får oss att tro en sak om Yakuza chefen så kanske allt inte är vad det till synes vara.
När jag har spelat spelet så har jag bara suttit och tänkt ”om bara Shenmue 1-2 HD sett ut och flutit på såhär bra”. Detta då spelet ser riktigt bra ut, karaktärerna väldesignade och har ett bra djup. Staden Kamorucho känns levande då det finns en massa människor där, det ser precis ut som när man ser på tv från Japan. Det finns folk som står och pratar och folk som har på sig masker över munnen, precis som man förväntar sig att se. Variationen av karaktärer som man stöter på är alla olika och man finner ej en massa ”copy-and-paste” här (ja kanske på de man slåss mot på gatorna).
Samma sak kan jag säga för ljudbilden överlag, den är väldigt bra gjord. När man går omkring på gatorna så hörs det som en sorl från en storstad, bilar som tutar, folk som pratar och allt annat ljud man förväntar sig. Röstskådespelarna gör riktigt bra jobb på hur de framställer de karaktärerna de spelar och man får en bra bild av dem på hur de talar.
Nu låter detta bra och så, men inget spel är någonsin perfekt, alla spel har sina skavanker och så är fallet även med Judgment. Spelet lider av att många av uppdragen du gör är samma typ: följ efter dom, smyg och göm dig så de ej ser dig. Jaga efter en skur och hoppa över folkmassor. Ta bilder på ett visst sätt under uppdragen. Visst storyn på alla uppdrag är olika och man är på olika ställen, men mekaniken är ändå densamma och kan bli lite tjatig i det långa loppet.
Samma sak kommer det till själva slagsmålen i spelen som lätt kan bli väldigt repetitiva; du har två typer av stilar som du kan välja mellan, du kan använda specialslag om du laddar upp en mätares om du slår vanliga slag på fienderna. Visst det är coolt att plocka upp en cykel och spöa skiten ur en drös med Yakusas eller göra ett specialslag med ett tillhygge (väldigt brutalt ibland). Men i slutändan så blir det aldrig mer än så, visst du kan lära nya slag eller kombinationer men de livar inte upp slagsmålen som jag hade hoppas på.
Som jag skrev innan så satt jag och önskade att Shenmue 1 och 2 HD hade varit som Judgment. Då jag har haft riktigt kul i spelet och tagit mig an det ena udda fallet efter det andra, jag menar att jaga efter en trostjuv är inget man gör varje dag. Spelet har såklart sina brister med spelmekanikerna, men inget som överlag förstörde min upplevelse när jag sprang runt i Kamorucho.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Judgment. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-07-17.
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.