Skellboy är det närmaste du kan komma om du blandar Zelda och Paper Mario till ett enda stort humoristiskt action-äventyr. Men lever det upp till förväntningarna som Nintendos klassiker lämnat efter sig?
Invånarna i Cubold-kungadömet lever ett fridfullt liv, tills en dag då en ond trollkarl vid namn Squaruman blir dumpad av kungadömets prinsessa och hans svartsjuka leder till att han återuppväcker en armé av monster från de döda. Bland dessa kommer även du själv in i bilden. I spelet spelar du som ett levande skelett, Skippy, som är här för att rädda dagen från Squarumans onda planer!
Spelets narrativ är inte det djupaste och definitivt inte spelets huvudsakliga fokus, men spelet har en del rolig dialog som påminner om den dialog du hittar i bland annat Paper Mario-serien, vilket i alla fall får mig att skratta till lite vid flera tillfällen under spelets gång.
Det som utmärker Skellboy från många andra action/adventure-spel är att du kan byta ut dina kroppsdelar mot andra under spelets gång, du är ju trots allt ett levande skelett. När du dödar en fiende har de chansen att tappa en kroppsdel, som Skippy kan plocka upp och byta ut mot sina egna. Det finns oerhört många kombinationsmöjligheter och du kan till och med gå huvudlös om du vill det. Varje unik kroppsdel har ett speciellt attribut kopplat till det. Till exempel kan du göra mer skada med en viss kroppsdel medan en annan kanske ökar din defensiva förmåga på något sätt. Vapen fungerar på samma sätt. Du plockar upp dem från döda fiender eller genom att hitta dem på marken. Spelet har ett ganska brett utbud av vapen. Det finns allt från svärd, hammare och spikklubbor till en magisk stav och en pensel som fungerar som ett spjut.
Det här systemet har potentialen att kunna ge spelet återspelningsvärde om det inte vore för en irriterande aspekt, nämligen spelets pacing. Till en början är spelet väldigt linjärt. Du går från rum till rum och du vet var du ska ta vägen för att fortsätta i storyn, men efter ett tag öppnar spelet upp sig och det är meningen att du ska utforska mer och gå tillbaka till gamla platser för att plocka upp vissa saker som är väsentliga för att klara ut äventyret. Det här är inget nytt i spel, men vad som gör det särskilt störande i just Skellboy är att spelet ger dig knappt så mycket som en hint om var det är du ska hitta det du behöver (i spelet finns inte ens en karta!, vilket gjorde att jag gick runt i cirklar väldigt länge utan att göra några framsteg). Den här aspekten blir bara ännu jobbigare om du tar hänsyn till spelets vedervärdiga frame-drops och buggar. Under extra krävande moment, som till exempel när det är mycket fiender på skärmen, kan spelet plötsligt frysa till i några sekunder och ibland när du dör kan du inte röra dig efter respawns, vilket leder till att du måste starta om spelet för att fortsätta spela. Spelet är kul till en början, men de här problemen samt att kameran alltid är fixerad på en isometrisk vy gör att spelet kan bli lite frustrerande i längden.
Ett annat problem jag anser spelet ha (dock är det mycket en smaksak) är spelets soundtrack. Samma stycke loopar i de flesta av spelens områden, med några små justeringar för att passa in i specifika områden och miljöer. Överlag känns musiken monoton, eftersom varje musikstycke har mycket korta loopar. Dock är inte styckena i sig speciellt dåliga, men på grund av det repetitiva ljudet blir musiken ganska snart ett irritationsmoment.
En positiv aspekt med spelet är dock artstylen. En blandning av 16-bitars pixelgrafik och tredimensionella vyer som påminner mycket om Minecraft och passar väl in i genren och stilen som spelet tillhör.
Själv har jag blandade känslor inför spelet. Skellboy är ett småmysigt och charmigt action/adventure-spel som på grund av en del tekniska brister och avsaknaden av direktiv i sin andra halva, inte har full potential att bli en ihågkommen indie-klassiker. Jag rekommenderar spelet till dig som inte har förväntningar på ett storslaget trippel-A-spel, utan kan tänka dig att ha en trevlig liten verklighetsflykt som skelett i ett främmande kungadöme.
Denna recension baseras på Switch versionen.
Spelet finns även till PC.
Skellboy. Lägsta pris 200 kronor enligt nintendo.com 2020-02-11.
Recensionsex tillhandahållet av Fabraz.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.