Man är aldrig för gammal för att leka sägs det, och på många sätt stämmer det som bäst in på Tinytopia. En fysikbaserad ’city builder’, där uppdrag och barnasinne möts på ett oväntat lättsamt sätt.
Den lilla byn utökar med en ny smäcker lyxbyggnad. Plötsligt dimper det ner ytterligare ett antal andra byggnader på dess topp – och vips ändrar det skepnad och blir en skyskrapa som räcker mot himlen. Det är dock inte himlen nu siktar mot, utan den höjd som representerar mål. Ja, denna gång ska du bygga en specifik höjd för att vinna, och det är allt… nåja, allt för denna bana, i en uppsjö märkligt varierade scenarios och mål. Tinytopia är allt ett knasigt litet spel!
Tinytopia känns på vissa sätt igen inom genren, på vissa sätt inte. Du ska addera kontor för att ge jobb, bostäder för att locka till nya invånare, och utrycknings- och räddningsbyggnader för att skapa säkerhet. Allt medan du ser över en väldigt simplifierad budget… medan du samtidigt har uppdrag om att slutföra specialbyggnader (ex. att bygga Eiffeltornet, enorma radioantenner eller andra kända byggnader). Tinytopia är därför tämligen konventionellt, men om man ser till den varierade bredd av uppdrag som dyker upp, märker man att byggblocken med vilka du skapar staden står ut. Du kan komma att behöva skapa en stad på en enorm LP-spelare, locka till dig rymdvarelser eller försöka bygga i ett jordbävningsområde – med andra ord varierat och lättsamt.
Vad som också är lättsamt är den gulliga grafiken, som får det att än mer anspela på ett barns byggklossar mer än ett ”äkta” stadsbyggarspel. Du har redan förgjorda klossar som du kombinerar med andra, för att på det sättet få nya byggnader. Det hela är högst rudimentärt i sitt utseende och även utförande – i det att du kan starta en ”snap-on” funktion som gör att byggnader sätts bredvid varandra automatiskt. Mycket av fokuset är på själva lekandet mer än att tänka strategiskt egentligen. Spelets svårighetsgrad är låg nämligen, och får dig att snarare snabbt flyga igenom banor – i jakten på att se vad nästa bana i kampanjen innehåller.
Ett incitament är just ”sammansmältandet” av byggnader. När du kombinerar olika typer av byggnader kan du få en helt ny typ av fastighet (inom samma genre; residens, affär eller utryckning). Samtidigt ger du en ”blueprint” på just denna nya byggnad du tagit fram – och kan därefter använda den direkt i sandlådeläget som även finns i spelet. Därför skapar kampanjen en mer naturlig ”morot” för spelaren att ta sig vidare i kampanjen, då det skapar ett större utbud av byggnader i sandlådeläget.
Men som spel är det knappast perfekt. Musik och det visuella är som jag sa rudimentärt – och på gränsen till halvdant. Inget som i sig drar in dig ytterligare. Dessutom är dess svårighetsgrad så pass lätt att du snarare tröttnar efter ett tags spelande – då det inte ger dig något att bita i. För yngre barn kan det dock vara ett välkommet inslag i stadsbyggargenren – men för de mer luttrade spelarna, kommer det i stället verka allt för simpelt, och… törs jag säga det, tråkigt.
Nu kan du förvisso vara med om att leksaksversioner av Godzilla poppar upp, orkaner eller eldsvådor för att få igång pulsen – men dessvärre är de lätt att åtgärda, och än lättare att bygga upp efter. Men de finns i alla fall…
Tinytopia är ett harmlöst litet stadsbyggarspel som kommer serva nytillkomna för genren väl – även om vi andra snarare finner det säreget och lättglömt. Allt kan förvisso inte vara Cities Skylines, därför är det ändå i slutänden skönt att se att dessa byggklossar hittar sin egen hyllplats ute i spellandskapet… även om det knappast kommer plockas upp av alla. Så kan det vara ibland.. och det är det inga fel på!
Denna recension baseras på Steam versionen.
Tinytopia. Lägsta pris $14.99 Steam, Epic Games Store, GOG.COM, och Microsoft Store 2021-08-30.
Recensionsex tillhandahållet av Mastiff.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.