Oavsett om det är att spruta grus på Finlands hårda och snabba vägar, få däcken att skrika på Monte Carlos oförutsägbara och trånga asfaltsvägar, eller att hitta greppet på de snötäckta och snabba vägarna i de värmländska skogarna i Sverige. Det är nu dags att spänna på sig fyrpunktsbältet, trycka gasen i botten och tampas med alla världens fortåkare. Har du vad som krävs, eller kommer din bil förvandlas till en skrothög i närmsta dike?
WRC 10 är en ny Rallysimulator där vi får möjligheten att köra mot världseliten av rallyförare. Stort fokus ligger på spelets karriärläge, där man börjar i klassen Junior WRC och försöker jobba sig upp mot ett kontrakt bland de stora grabbarna i WRC klassen. Man kan även försöka gå direkt till WRC klassen, men då gäller det att man är riktigt vass på att köra. För att säkra ett kontrakt måste man köra en sträcka där man visar vad man går för, genom att komma i mål under en viss tid. I den lägre klassen är ribban sänkt, man kan försöka hur många gånger som helst och tiden man ska klara av är inte heller en större utmaning. Försöker man sig på den stora klassen har man bara tre försök på sig och tiden man ska klara av, ligger på en nivå där man verkligen måste köra på gränsen för att ha en chans. Jag uppskattar ändå det här, eftersom att utvecklaren då verkligen cementerar hur pass tufft det verkligen är att åka med de som åker riktigt fort.
När man säkrat ett kontrakt får man göra ett val. Dels är det vilket bilmärke man vill åka för, men man kan även välja att köra på ett privat kontrakt. Väljer man den privata varianten, måste man verkligen lägga tid på hur man tar hand om sitt stall mellan tävlingarna. Man måste även engagera sig mer i bilens utveckling. Det här rekommenderas bara till de som vill ha en ultimat simulatorupplevelse och som har intresse av det tekniska med. Väljer man att tävla för ett bilmärke, måste man förvisso engagera sig i stallet fortfarande. Välja vilka mekaniker och agenter man vill anställa och så vidare, men förutom det sköts det mesta automatiskt. Detta rekommenderas till de som primärt är intresserade av att köra bil.
Bilåkandet är vansinnigt kul i det här spelet. Man har verkligen fångat hur otäckt och instabilt det är att tvinga upp en bil ibland över 150 km/h på småvägar och att man ibland bara behöver snudda vid en sten eller dylikt för att tappa kontrollen och totalkvadda bilen. Här kommer ett nytt fokus som jag inte riktigt känner igen från WRC 8 eller WRC 9, nämligen val av däck. För det mesta får man välja att köra på hårda eller mjuka däck. Den primära skillnaden är att hårda däck håller längre än mjuka, men de mjuka är lättare att hitta grepp med. Man måste hålla koll på hur däcken mår. Greppet blir nämligen sämre ju mer slitna däcken blir, vid varje serviceuppehåll bör man således se över huruvida man vågar chansa på att däcken håller två specialsträckor till, eller om man ska köra på nya fräscha däck. Man har bara ett begränsat antal däck till sitt förfogande, det gäller därför att verkligen tänka igenom sitt beslut.
En annan förändring jag upplever från de två tidigare spelen är vid starten på sträckorna. Precis som i Dirt Rally 2.0 ska man hålla i handbromsen innan man bränner iväg. Till skillnad från konkurrenten där kartläsaren inte börjar räkna ner förrän man trycker ner knappen för handbroms, räknar WRC 10 med att du kommer ihåg det själv. Börjar du försöka varva motorn när nedräkningen börjar och inte trycker ner handbromsen, kommer bilen åka iväg och du kommer förmodligen få tidstillägg för tjuvstart. Även om det är frustrerande ibland, gillar jag ändå det här tillägget. Dels för att man kastar in mer realism och för att man verkligen visar för spelaren att du måste vara fokuserad hela tiden.
Blir detta alltför frustrerande finns det räddning att få. I en meny kan man justera hur mycket hjälpmedel man vill ha i körningen. Man kan få hjälp med inbromsning, grepp, antisladd och starthjälp. Starthjälpen tar bort besväret med handbroms och tjuvstart. Man kan även justera hur svårt motståndet ska vara, hur demolerad bilen kan bli samt hur tidigt eller sent man vill att kartläsaren ska läsa noterna för dig. Det här uppskattas, eftersom att det visar på en strävan efter att göra spelet mer lättillgängligt för de som kanske inte spelar den här typen av spel till vardags. Jag hade dock önskat att man hade haft samma strävan i menyerna mellan tävlingarna, där man tar hand om sitt lag. Det är sprängfyllt av information och jag förstår knappt vad jag håller på med. Till en början finns förvisso en pratbubbla som förklarar saker för dig, men jag hade ärligt talat velat ha som i F1 21 där man har gett den pratbubblan en röst istället. Av någon anledning var det lättare att ta till sig informationen då.
Även om spelet rent grafiskt ser bra ut och att man märker att utvecklaren har iakttagit hur sträckorna ser ut i verkliga livet, känns de enformiga. Vid ett rally satt jag och tänkte: “Har inte jag redan kört den här sträckan tre gånger redan?” Nu är det förmodligen för att sträckorna faktiskt ser ut så, men jag kan gömma känslan att det inte blir så variationsrikt. Fokus ligger som sagt på att man ska köra en karriär i dagsaktuella Rallymästerskapet. Således är det primärt de moderna bilarna som finns till vårt förfogande. Om man som mig vurmar väldigt mycket för den äldre tidens rally, blir det tråkigt att det inte finns fler möjligheter till äldre bilar. Eftersom att Rally VM firar 50 år har spelet ett jubileumsläge. Här får man uppleva milstolpar i dess historia. Vi får iklä oss rollen som klassiska förare såsom Jean-Luc Thérier, Michelle Mouton, Stig Blomkvist och Juha Kankkunen. Vi får även ratta den bil som de tävlade med det året och köra en sträcka på det rally de det året utmärkte sig extra mycket. Man låser upp dessa utmaningar genom att slå en angiven tid. Det här är bara till för de absolut vassaste förarna, för den angivna tiden att slå lämnar inte rum för några misstag. Jag uppskattar det här historieläget, men jag inser även då att jag hade velat ha fler äldre bilar att välja på än vad vi har, men det är nog bara nostalgikern i mig som pratar.
Bilkörningen är ju dock det viktigaste och den är som sagt riktigt rolig. Dels för fart känslan, men också för att spelets enkla kontrollschema gör bilen mycket lätthanterlig. Även om jag gör misstag ibland är det aldrig spelets fel, utan det är bara mitt eget fel. Hur mycket jag än vill kritisera spelet för att jag åker av vägen, eller dundrar in i väggen kan jag bara skylla på mig själv.
WRC 10 bjuder på riktigt fartfylld och lätthanterlig körning. Nivån på hur komplex man vill att simulatorn ska vara går att reglera och kan bli väldigt lättillgänglig om man ser till bilkörning. I menyerna mellan tävlingarna är det dock en stor risk att man drunknar i en massa teknisk text. Det hade även varit kul med lite mer variation när det kommer till bilar och hur sträckorna är utformade. Dock är det bilkörandet som är huvudsaken och eftersom att det är kul, rekommenderar jag fans av Rallyspel att kolla in spelet. Lättillgängligheten till trots, tror jag att bristen på variation och textväggen kommer skrämma iväg andra spelare.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även tillgängligt på Playstation 4 och 5, Xbox One och Series X/S samt Nintendo Switch
WRC 10. Lägsta pris 509 kronor enligt Steam 2021-09-17.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Panvision.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.